2009-02-18, 17:56
Medlem
bullfittas avatar
Som rubriken ovan, jag försöker och försöker att formatera hårddisken, men inget fungerar. Modellen är Acer Extensa 5220.

Måste man ha cd-skiva? Verkar som att ägaren av datorn har slarvar bort denne...

Vore bra om någon kan hjälpa eller har formaterat en likadan dator!
Citera
2009-02-18, 18:48
Medlem
Hejsan, well mitt tillväga gångs sätt brukar vara såhär
Kan va bra att antingen ha en fungerande dator vid sidan av som du har tillgång till internet på innan du formaterar datorn, annars så kan det vara en god ide att gå in på Acer´s hemsida klicka dig in på support ladda ner drivrutiner eller liknande.
De flesta tillverkarna har en söksträng där du kan skriva in vad för modelll du har och där få fram vad för komponenter som sitter i din burk.
Drivrutiner för modekort, ljudkort, nätverkskort osv.

1. Sätt in skivan för det operativssystemet du skall installera, beroende i vilken grad du laddar ner programm och dyl. men en xp skiva skall inte vara någon större operation att lägga vantarna på

2. Starta om datorn

3. Välj att boota med skivan

4.Välj att formatera partitionen som "windows" ligger på

5. Installera windows

6. Installera drivrutinerna för diverse komponenter.

7 Klart =)
Citera
2009-02-18, 21:59
Medlem
bullfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venzyr

1. Sätt in skivan för det operativssystemet du skall installera, beroende i vilken grad du laddar ner programm och dyl. men en xp skiva skall inte vara någon större operation att lägga vantarna på

Ok! Och då behöver jag alltså inte ta bort Windows Vista som redan ligger på datorn? Läste någonstans att det var ett jävla meck med att få bort det, vore ju skönt att slippa det gisslet...
Citera
2009-02-18, 22:30
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullfitta
Ok! Och då behöver jag alltså inte ta bort Windows Vista som redan ligger på datorn? Läste någonstans att det var ett jävla meck med att få bort det, vore ju skönt att slippa det gisslet...
Innan du installerar XP måste du kolla att det finns XP-drivrutiner till all hårdvara i din dator.
Om så ej är fallet är det bäst att fortsätta köra Vista...
Citera
2009-02-18, 23:24
Medlem
Slarvat bort skivorna?
Finns det ingen recovery partition då?

För att formatera om datorn behöver man starta datorn från en (Windows) CD/DVD. Nya datorer har en Recovery Partition som man också kan använda. Hur man kommer åt den varierar dock.

Numera får man inga skivor utan det är meningen att man ska skapa Recovery Skivor själv direkt när man köpt och fått hem datorn. Brukar stå i manualen var i windows. Annars får man leta själv i alla mapparna under "Start / Alla Program" men det är lätt att missa programmet.
Citera
2009-02-19, 00:26
Medlem
tacts avatar
testa att trycka alt+F10 vid uppstart.. då ska du komma in i återställningspartionen
Citera
2009-02-19, 20:35
Medlem
bullfittas avatar
Tack för svaren! Jag provar att mecka lite till, sen skiter jag f*n i det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in