Hejsan!
Jag fick hem ett brev med posten idag om att jag fått åtalsunderlåtelse för mitt brott (snatteri). Vad betyder det egentligen?
Vad kommer följderna att bli, kommer jag att synas i brottsregistret (heter det väl?) så att sånna jag söker jobb hos kan se mig i registret? Kommer jag att få någon böter?
Hade vart schysst med lite hjälp!
Hejsan!
Jag fick hem ett brev med posten idag om att jag fått åtalsunderlåtelse för mitt brott (snatteri). Vad betyder det egentligen?
Vad kommer följderna att bli, kommer jag att synas i brottsregistret (heter det väl?) så att sånna jag söker jobb hos kan se mig i registret? Kommer jag att få någon böter?
Det blir ingen som helst påföljd för dig, men det kommer att synas i belastningsregistret. Under 18 förmodar jag, se det som en andra chans till bättring.
Så det kommer inte att synas om jag söker jobb och de ber att få titta i registret på mig? Hur dom nu gör det.
Så jävla dumt hur som helst, kommer fan aldrig göra om det!
Hejsan!
Jo jag läste det innan jag la ut denna tråden, men blev inte mycket klokare av det.
Så om någon bara kan svara på mina 2 frågor så hade jag varit tacksam för det!
Hejsan!
En åtalsunderlåtelse syns i belastningsregistret. Vill minnas att den finns kvar i fem år i fall som ditt (utgår från att du är en ungdom och därför fått din underlåtelse). Tidigare fanns de kvar i tio år.
Nu får någon gärna förklara det här för mig men hur kan man anses vara belastad om man inte har blivit dömd i domstol eller signerat ett föreläggande- Det är ju utan tvekan en sanktion.
Tack för det svaret.
Så det är egentligen ingen skillnad emot om jag skulle fått straff-föreläggande (heter väl så?) förutom att jag slipper böter?
Bingo!
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Nu får någon gärna förklara det här för mig men hur kan man anses vara belastad om man inte har blivit dömd i domstol eller signerat ett föreläggande- Det är ju utan tvekan en sanktion.
Japp, du har helt rätt. Åklagaren får i princip endast utfärda en åtalsunderlåtelse om brottet är erkänt. Det innebär alltså att man gjort sig skyldig till ett brott men att man av någon anledning går fri från påföljd/åtal.
En av förutsättningarna för att kunna meddela åtalsunderlåtelse är att gärningen är erkänd och att det inte finns något som tyder på att erkännandet är oriktigt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!