2009-02-18, 15:55
Bannlyst
Jag har väldigt bra blodvärden och funderar därför på att hjälpa behövande sjuka eller skadade människor genom att ge dom lite

Är man ung, frisk och stark är det bara bra att tappa sig på lite blod.

Nu undrar jag, får man betalt för att vara blodgivare? Alltså en liten summa när man går till vårdcentralen och ger sitt bidrag?

Även om man inte skulle få betalt för det så kommer jag nog anmäla mig ändå, en god gärning liksom.
Citera
2009-02-18, 15:57
Medlem
b0gfettos avatar
"Vilken ersättning får jag för min blodgivning?

Det finns olika lokala rutiner. En del blodcentraler ger 30 eller 50 kronor. Kontantersättningen försvinner dock allt mer. Detta för att Sverige ska anpassa sig till internationella regler som säger att man ske ge blod utan få pengar. Regeln finns för att minska risken för smittat blod (i fattiga länder skulle man kanske inte alltid vara ärlig med sin hälsa). De flesta blodcentraler ger dock istället ett presentkort eller en gåva som tack för blodgivningen. "

Fler frågor om ersättning: http://www.geblod.nu/search.aspx?sea...tning&AreaId=5
Citera
2009-02-18, 16:03
Medlem
brajzillas avatar
kaffe och kaka
Citera
2009-02-18, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
"Vilken ersättning får jag för min blodgivning?

Det finns olika lokala rutiner. En del blodcentraler ger 30 eller 50 kronor. Kontantersättningen försvinner dock allt mer. Detta för att Sverige ska anpassa sig till internationella regler som säger att man ske ge blod utan få pengar. Regeln finns för att minska risken för smittat blod (i fattiga länder skulle man kanske inte alltid vara ärlig med sin hälsa). De flesta blodcentraler ger dock istället ett presentkort eller en gåva som tack för blodgivningen. "

Fler frågor om ersättning: http://www.geblod.nu/search.aspx?sea...tning&AreaId=5

Tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in