2011-07-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
För att spränga behöver du ha ett sprängkort, men det lät som om det var någon veckas kurs och sedan får man lära sig genom praktik. Du behöver ingen utbildning för att körra borrvagn om jag fattat det hela rätt, men det är dyra grejer, så räkna med att du inte släpps vind för våg i början

Lönerna vet jag inget om, men den kommer inte vara dålig, åtminstone inte efter ett par år.
okej, nej ja ha för mig att jag ha hört nån säga att lönerna är ganska höga pga risker och ganska ofta jobba med traktamente..
Citera
2011-10-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
det är lärlingssystem här, dock så spränger man inte lika mycket nu som förr så det är en döende bransch...

Du har inte en jävla aning om vad du pratar om. Det har varit enorm brist på sprängare och övriga bergarbetare sedan 2006 då jag började!

Fullt upp, och har alltid haft.

Lägger man rör osv PÅ berget tror du? Eller bygger man kanske industritomter och järnvägar uppe på bergstopparna även nu för tiden?
Citera
2011-10-09, 10:47
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krewblew
Du har inte en jävla aning om vad du pratar om. Det har varit enorm brist på sprängare och övriga bergarbetare sedan 2006 då jag började!

Lägger man rör osv PÅ berget tror du? Eller bygger man kanske industritomter och järnvägar uppe på bergstopparna även nu för tiden?
låter som om du är en jättebegåvad sprängare
Citera
2011-10-09, 12:34
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krewblew

Citat:
Vad bråkar ni om egentligen? Att sprängaryrket skulle vara på utdöende stämmer inte överens med den bild jag har. Jag kan ju förstås ha fattat fel, men om någon på ett pedagogiskt vis kan förklara för mig varför man spränger mindre idag så varsågod.

Jag talade med en företagare i sprängbranschen och han upplever att det kan vara svårt att hitta folk som vill köra borrvagnar. Han menar att många av dagens ungdomar inte vill ha hårda arbetarjobb där man jobbar ute året om i ur och skur. Lönerna är det inget fel på, men folk verkar hellre vilja jobba på ICA istället. Det är ett slit och skitgöra, men ett jävligt bra jobb. Så för den som vill in i sprängbranschen finns det goda möjligheter. Själv skulle jag söka upp någon firma och försöka ge ett gott och ansvarsfullt intryck. Borrvagnar är dyra grejer, så det måsta vara någon man känner att man kan lita på som man ställer bakom den.
Citera
2011-10-09, 16:26
Medlem
Citat:

För du vet säkert hur det funkar....
Citera
2011-10-09, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad bråkar ni om egentligen? Att sprängaryrket skulle vara på utdöende stämmer inte överens med den bild jag har. Jag kan ju förstås ha fattat fel, men om någon på ett pedagogiskt vis kan förklara för mig varför man spränger mindre idag så varsågod.

Jag talade med en företagare i sprängbranschen och han upplever att det kan vara svårt att hitta folk som vill köra borrvagnar. Han menar att många av dagens ungdomar inte vill ha hårda arbetarjobb där man jobbar ute året om i ur och skur. Lönerna är det inget fel på, men folk verkar hellre vilja jobba på ICA istället. Det är ett slit och skitgöra, men ett jävligt bra jobb. Så för den som vill in i sprängbranschen finns det goda möjligheter. Själv skulle jag söka upp någon firma och försöka ge ett gott och ansvarsfullt intryck. Borrvagnar är dyra grejer, så det måsta vara någon man känner att man kan lita på som man ställer bakom den.

Helt rätt!
Citera
2011-10-14, 00:01
Medlem
Bergarbetare är ju ett hårt jobb, man arbetar minst lika mycket med huvudet, som med kroppen. Oftast ligger man borta på jobb, finns jobbet inom en 20mils radie från där man bor så har man jäkla tur.
Kan inte så mycket om själva utbildningen men bästa vägen är nog att slita som lärling några år (med bra lön ändå) och visa framfötterna. Det visar sig ganska snabbt vilka som passar för yrket.
De bergarbetare jag känner jobbar 14-16 timmar/dag i 1 vecka sen är dom ledig 1 vecka, så rullar det på.. år ut och år in, över jul och andra högtidsdagar. Det är mer som en livsstil.. Speciella människor det där..

Och lönen då? Det är lite varierat beroende på vilka man jobbar för men sist jag kollade var ingångslönen på ca 42 000 + OB, traktamente och andra tillägg ca 20 000 = 62 000 brutto.
Citera
2011-10-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdOtis
Bergarbetare är ju ett hårt jobb, man arbetar minst lika mycket med huvudet, som med kroppen. Oftast ligger man borta på jobb, finns jobbet inom en 20mils radie från där man bor så har man jäkla tur.
Kan inte så mycket om själva utbildningen men bästa vägen är nog att slita som lärling några år (med bra lön ändå) och visa framfötterna. Det visar sig ganska snabbt vilka som passar för yrket.
De bergarbetare jag känner jobbar 14-16 timmar/dag i 1 vecka sen är dom ledig 1 vecka, så rullar det på.. år ut och år in, över jul och andra högtidsdagar. Det är mer som en livsstil.. Speciella människor det där..

Och lönen då? Det är lite varierat beroende på vilka man jobbar för men sist jag kollade var ingångslönen på ca 42 000 + OB, traktamente och andra tillägg ca 20 000 = 62 000 brutto.

Shajt! Vilken firma var det? Den vill jag till! =D
Citera
2012-01-15, 12:52
Medlem
för er som inte gått ut gymnasiet än finns det en utbildning på kista gymnasium i stockholm, som specificerar sig på bergsprägning både ovan och underjord. Utbildningen är på 2 år och då ingår sprängkort och självklart praktik. (Praktikplats fixar skolan åt dig), jag går själv denna utbildning och är nu på sista året och har en fin praktikplats med sprängarna nere på citybanan. Går du denna utbildning och är beredd att jobba hårt och visa framfötterna på praktiken så har du jobb när du tar studenten.
För er som är lite äldre så vet jag att det finns några fina kurser på bergskolan i Filipstad.
Bergskolan ------> http://www.bergsskolan.se/
Citera
2012-01-21, 16:01
Medlem
Jag ska försöka reda upp de flesta lögner som postats här...de flesta verkar inte veta ett dugg om bergsprängning så det blir då bara gissningar.
För att du ska få ett s.k sprängkort så måste du ha godkänd grundkurs i sprängteknik och 12 månaders praktik på ett företag som jobbar med sprängning.
Det absolut bästa du kan göra är att ringa runt som en idiot och säga att du är intresserad mm, mm. Och tycker dom att du verkar vettig efter xx antal månader så kanske dom skickar iväg dig på en sprängkurs.
Du kommer garanterat att få borra i början då de flesta firmor har brist på borrare och för att du ska få en förståelse för vad det handlar om.
Det sprängs en jävla massa idag och jag förstår inte vart den idén kom ifrån. Allt från vägar, husgrunder, dagbrott, gruvor, rörgravar m.m.
Om du har svårt att hitta en firma som vill ta emot dig så kan du söka utbildningar för det. När jag läste till det så fanns det i Filipstad och i Sthlm.
Det är slitgöra, tungt fysiskt och är du inte förberedd på att ligga ute på jobb större delen av veckorna så kan det vara ganska frestande mentalt också.
Jag har aldrig träffat på en sprängare/borrare som tjänat 40k i månaden eller över.
Medel lönen ligger runt 24k netto i månaden med traktamente. MEN! Jobbar du T.e.x i sthlm med att driva tunnlar eller i en gruva så går det att tjäna mer. Jag ska inte säga för mycket om lönen då jag inte har koll på alla löner.
Personligen så föredrar jag gruva just för att man slipper vädret.
Citera
2012-02-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjoonen
Jag ska försöka reda upp de flesta lögner som postats här...de flesta verkar inte veta ett dugg om bergsprängning så det blir då bara gissningar.
För att du ska få ett s.k sprängkort så måste du ha godkänd grundkurs i sprängteknik och 12 månaders praktik på ett företag som jobbar med sprängning.
Det absolut bästa du kan göra är att ringa runt som en idiot och säga att du är intresserad mm, mm. Och tycker dom att du verkar vettig efter xx antal månader så kanske dom skickar iväg dig på en sprängkurs.
Du kommer garanterat att få borra i början då de flesta firmor har brist på borrare och för att du ska få en förståelse för vad det handlar om.
Det sprängs en jävla massa idag och jag förstår inte vart den idén kom ifrån. Allt från vägar, husgrunder, dagbrott, gruvor, rörgravar m.m.
Om du har svårt att hitta en firma som vill ta emot dig så kan du söka utbildningar för det. När jag läste till det så fanns det i Filipstad och i Sthlm.
Det är slitgöra, tungt fysiskt och är du inte förberedd på att ligga ute på jobb större delen av veckorna så kan det vara ganska frestande mentalt också.
Jag har aldrig träffat på en sprängare/borrare som tjänat 40k i månaden eller över.
Medel lönen ligger runt 24k netto i månaden med traktamente. MEN! Jobbar du T.e.x i sthlm med att driva tunnlar eller i en gruva så går det att tjäna mer. Jag ska inte säga för mycket om lönen då jag inte har koll på alla löner.
Personligen så föredrar jag gruva just för att man slipper vädret.

I gruvorna uppe i norr ligger dom flesta på 30 rent i månaden.
Citera
2012-03-21, 20:21
Medlem
Screenarns avatar
Jag gick 2 år på bygg i gymnasiet och började sen 3 året nere i filipstad på deras inriktning "bergteknik" Vi har även här fått sprängkort borrkort(brons) Och en hel del annat nyttigt. vi är 10 i vår klass och 6 av oss har redan fått in en fot på någon firma så att säga att det är döende då är man inte smart. Gruvorna uppe i Norrland verkar skrika efter folk vad vi får höra dagligen och även borrare skriks det efter. Skolan i Kista är bara för folk ifrån Stockholms området medans den i Filipstad är Rikstäckande så vem som helst kan söka dit. Vi hade även 4 komvux elever med oss som bara var med på teorin. Dom har jobb allihopa nu. Man ska ha 12 månaders praktik och sprängkort B för att bli betraktad som sprängarbas. Vi får 10 av skolan så det är riktigt bra. Jag citerar även det dom andra nämt. Är du sugen att arbeta hårt, inte är dum i huvudet. Och kan tänka dig att jobba borta. Vafan väntar du på? här kan du tjäna fint med pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in