Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinjunkie
jag har gått grundkurs i sprängteknik och har sprängkort klass B, detta fick jag genom lumpen. jag är 20 år är kanske är värt å nämnas och vore tacksam för lite tips.

Jag jobbar som mätningstekniker inom anläggningsbranschen och vi anlitar sprängare ibland. Så här är min syn på det hela. Det bästa är att du själv kontaktar en sprängare och talar om att du är intresserad av att jobba. Det finns stora företag som t.ex. Skanska och det finns ofta mindre lokala företag som är stora inom ett närområde. Nu kan jag ingenting om sprängkort och dess klasser, men räkna med att få köra borrvagn ett tag.
Så här är det. Att vara sprängare är ett jobb för riktiga män. Du kommer till ett bygge när det är som skitigast och det ska sprängas såväl sommar som vinter och i ihållande regn. Att ha gjort lumpen ser jag som en stor merit oavsett vilket jobb man söker, men särskilt när man söker den typ av jobb som kräver riktiga män, dvs. pojkar som varit borta från mamma ett tag, pojkar som lärt sig kravla i skit och lera med ett leende på läpparna. Känner du att du uppfyller dessa krav och är beredd att jobba hårt i alla väder (en sommardag kan vara riktigt trevlig faktiskt) så passar du perfekt som sprängare. Räkna med att du får arbeta inom en tiomilsradie och körkort är i princip ett måste.
Att ta kontakt med en sprängare personligen (ring och boka ett möte) och visa upp sprängkortet, berätta lite om dig själv (utan att skryta), visa dig vara lite socialt kompetent (inte alla sprängare är det faktiskt

) och framförallt, att du inte räds hårt arbete. Följ dessa råd, kontakta några och jag är säker på att du inom ett halvår jobbar som sprängare. Lycka till.