2009-02-18, 08:53
Medlem
Tjenare har en liten fråga angående ett problem jag har, vet inte om jag har lagt fråga på rätt ställe flytta om så behövs.

Det är så att jag vill göra en formel/funktion:

Om Cell A1 (som i detta fallet är) 37542
Finns i en serie 37000-37999 (vet inte om man man måste skriva varje enskilt tal för sig eller om man kan använda ; eller motsv.)

Så skall den visa ett bestämt tal i cell A2 till exempel 1111
Citera
2009-02-18, 09:08
Medlem
nollans avatar
Så här kan man göra:

Lägg det du vill leta upp (37542 i ditt exempel) i A1, och listan du vill leta genom (37000-37999 i ditt exempel) i kolumn J. Ställ dig i A2 och skriv:

Kod:
=IF(INDEX(MATCH(A1;$J$1:$J$901;0);;);1111)
Det sista värdet i formeln ovan är det du ville att funktionen ska returnera (här 1111).

Det finns metoder för att ta hand om alla N/A som kommer dyka upp när värdet i kolumn A inte finns i J1:J901 men jag har lite bråttom nu

På svenska Excel heter det OM, INDEX och PASSA om jag inte minns fel.
Senast redigerad av nollan 2009-02-18 kl. 09:11.
Citera
2009-02-18, 09:32
Medlem
Hejsan och tackar!
Funkade felfritt, finns det även något sätt att om talet man skriver in i A1 är större än 37999 dvs 38000-38999 så visar A2 2222? och så vidare.
Kommer att använda detta i en löneuträknings exempel och då talet i A2 är hur mkt skatt det kommer att dras enligt skattetabellen.

Kan man även lägga Serien i ett eget blad? hur blir hänvisningen till det då?
Kan ju göra olika kolumner för vart man skriver in sin bruttolön men går det att använda samma cell så vore det förträffligt
/Mvh Patrik
Citera
2009-02-18, 16:34
Medlem
nollans avatar
En himla bra fråga. Jag har inte behövt hantera intervall tidigare och har därför ingen bra lösning på det. Vad som kan hjälpa dig på vägen är följande formel:

Säg att du har olika bruttolöner i kolumn I och motsvarande skattekoder(?) (1111 för en viss bruttolön, 2222 för nästa bruttolön osv) i kolumn J. Om du anger en bruttolön i A2 letar formeln upp detta värde i kolumn I och returnerar korresponderande skattekod ur kolumn J.
HTML-kod:
=INDEX($J$2:$J$10;MATCH(A2;$I$2:$I$10;0))
Jag sitter som sagt inte på någon elegant lösning, men det borde ju fungera att fylla hela kolumn I med bruttolöner med steg om en krona 37000, 37001 osv och för varje bruttolön ha samma skattekod i kolumn J tills du når 38000 och då byter skattekod. Bisarrt ful lösning och jag kan garantera att det finns bättre metoder men det borde funka.
Citera
2009-02-18, 18:38
Medlem
Ok, skall testa detta på jobbet i morgon. Då våran ersättnings bas kommer att förändras från skattefria traktamenten till beskattad inkomst.
Åter igen tack för visat intresse
Citera
2009-02-19, 00:58
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venzyr
Ok, skall testa detta på jobbet i morgon. Då våran ersättnings bas kommer att förändras från skattefria traktamenten till beskattad inkomst.
Åter igen tack för visat intresse
Ja, det var ju nästan att jag valde att inte ens skriva den primitiva metoden ovan. Det grämer mig att jag inte kommer på något smart, men men...orkar man kan försöka efterforska lite och/eller köra trial 'n' error tills man får till det mer komprimerat.

Lycka till!
Citera
2009-02-19, 02:21
Medlem
nollans avatar
Nu ska du få se på grejer, serru: http://img3.imageshack.us/img3/9752/excelib3.jpg

(B): Intervaller för bruttolön
(C): Skattebaserna, koderna eller vad fan det nu är för något som hör ihop med respektive intervall
(A): Det lägsta värdet i respektive intervall
(E): Bruttolöner
(F2): Formel:
Kod:
=INDEX($C$2:$C$8;MATCH(VLOOKUP(E2;$A$2:$B$8;2;1);$B$2:$B$8);)
Självfallet kan du lägga de tre vänstra kolumnerna på ett annat ark av estetiska skäl, men det innebär ju lite pill när du ska skriva in funktionen ovan. Håller du tungan rätt i mun ska det inte var några som helst problem dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in