körde portscan på ett antal c-nät i sverige för att se hur många som hade port 548 öppen. Det visade sig att det var hur många som helst. Kom in i typ 30 datorer innan jag tröttnade. Det gick att ladda ner allt från mail, privata bilder, brev, jobbfiler och massa annan dynga.
Självklart slänger jag inget, men på vissa lämnade jag en liten "hälsning". naturligtvis inget som förstör eller förändrar på folks datorer.
Varför hade så många just port 548 öppen? Är det vanligt?
Port 548 är afpovertcp, dvs Appleshare. De som har igång protokollet utan en extern brandvägg delar ut sina filer över nätet. Förstår dock inte hur TS har fått RW-åtkomst? är väl read-only, eller är jag ute o cyklar?
polarn ringde mig igår och va lite orolig för att det dykt upp en mapp på hans skrivbord som hette "Din dator är hackad..." var det möjligtvis du kanske ? jag sa iaf åt han att sluta surfa så mkt porr och att han skulle försöka googla problemet.
körde portscan på ett antal c-nät i sverige för att se hur många som hade port 548 öppen. Det visade sig att det var hur många som helst. Kom in i typ 30 datorer innan jag tröttnade. Det gick att ladda ner allt från mail, privata bilder, brev, jobbfiler och massa annan dynga.
Självklart slänger jag inget, men på vissa lämnade jag en liten "hälsning". naturligtvis inget som förstör eller förändrar på folks datorer.
Port 548 är väl reserverad för åtkomst till en USB-ansluten HD via Airport Extreme?
Nästan rätt, den är reserverad för åtkomst till nätverksvolymer via AFP.
Och eftersom en USB-disk ansluten till en Airport Extreme delas ut via AFP så är det också port 548 som används, precis som om du delar ut en mapp på datorn.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!