2009-02-17, 23:11
Medlem
Nokenoas avatar
Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa djur, men han är allergisk! Vi har pratat mycket om hund, för just det är han inte allergisk mot, men kommit fram till att våra jobbtider inte skulle funka. Mina är ojämna och Peter är för tillfället arbetslös, så vi vet inte hur det blir i framtiden.

Vi har mycket pratat om katter, och till och med haft två! Men han fick astma och vi var tvungen att sälja dom. Har googlat runt lite på allergivänliga katter, men vill inte ta något för givet. Är det någon som har erfarenhet av tex sibirisk katt eller rex-katter med? Spynhx är inte något som vi kommer att skaffa, för Peter tycker att dom ser ut som råttor... (Men jag gillar dom!)
Citera
2009-02-17, 23:14
Medlem
Snigelfars avatar
Beror nog på person till person. Kika runt och se om ni kanske kan låna hem någon allergivänlig katt i en vecka eller två, och se om den ger utslag eller inte.

Lycka till!
Citera
2009-02-17, 23:15
Medlem
Mango Chutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokenoa
Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa djur, men han är allergisk! Vi har pratat mycket om hund, för just det är han inte allergisk mot, men kommit fram till att våra jobbtider inte skulle funka. Mina är ojämna och Peter är för tillfället arbetslös, så vi vet inte hur det blir i framtiden.

Vi har mycket pratat om katter, och till och med haft två! Men han fick astma och vi var tvungen att sälja dom. Har googlat runt lite på allergivänliga katter, men vill inte ta något för givet. Är det någon som har erfarenhet av tex sibirisk katt eller rex-katter med? Spynhx är inte något som vi kommer att skaffa, för Peter tycker att dom ser ut som råttor... (Men jag gillar dom!)

Har man inte ganska mycket tid över när man är arbetslös? :-)
Citera
2009-02-17, 23:18
Medlem
Snigelfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
Har man inte ganska mycket tid över när man är arbetslös? :-)

Men käre Peter är väl förhoppningsvis arbetssökande, och då vet man ju aldrig hur det blir med jobbtider.
Citera
2009-02-17, 23:24
Medlem
Tråknicks avatar
En tjejpolare med någon form av kattallergi skaffade Cornish Rex katter, först en, för att se om det gick, sen fick hon reda på att de verkligen behövde en kompis och då skaffade hon en till. Sen slog allergin tillbaka ett tag efter att hon vant sig vid att vara dubbel kattmorsa och hon fick göra sig av med dom.

Rexkatter är ju endast korthåriga så nakenkatter är väl att rekommendera om man vill vara mer säker. Annars så rekommenderar jag dom varmt, skaffar jag själv katt så blir det cr, extremt sociala men samtidigt lätta att ha å göra med. De ser lite roliga ut med sin vågiga korta päls men bonusen av att slippa borsta katthår dagarna i ända är värt mer än allt smör i småland.

Jag var kattvakt åt hennes katter i flera perioder och även om det var längesen så kan jag fortfarande sakna det.
Citera
2009-02-17, 23:24
Medlem
Nokenoas avatar
Peter börjar på praktik snart, och sen vet vi inte hur det går...
Citera
2009-02-17, 23:27
Medlem
-Jamaica-s avatar
Ett tips är väll att leta upp olika uppfödare till "allergivänliga" katter, och fråga om ni kan få åka och träffa katterna och kela lite med dom?
En del tål endast bondkatter, en del har lättare med långhåriga, och en del med nakenkatter eller cornish rex. Det är helt indviduellt.
Citera
2009-02-17, 23:29
Medlem
Nokenoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigelfar
Beror nog på person till person. Kika runt och se om ni kanske kan låna hem någon allergivänlig katt i en vecka eller två, och se om den ger utslag eller inte.

Lycka till!
Det har jag inte tänkt på, men tack för tipset!
Citera
2009-02-17, 23:29
Medlem
Nokenoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Jamaica-
Ett tips är väll att leta upp olika uppfödare till "allergivänliga" katter, och fråga om ni kan få åka och träffa katterna och kela lite med dom?
En del tål endast bondkatter, en del har lättare med långhåriga, och en del med nakenkatter eller cornish rex. Det är helt indviduellt.
Det var bondkatter vi hade förut, och dom funkade inte alls.
Citera
2009-02-17, 23:31
Medlem
-Jamaica-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokenoa
Det var bondkatter vi hade förut, och dom funkade inte alls.

Okej, hur är det med typ norskskogkatt? Dom kan funka. Annars så är det väll sibirisk, naken eller cornish som är det vanligaste. Som sagt, ring till uppfödare och fråga. Dom brukar vara vänliga och tillmötesgående.
Citera
2009-02-17, 23:39
Medlem
Nokenoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Jamaica-
Okej, hur är det med typ norskskogkatt? Dom kan funka. Annars så är det väll sibirisk, naken eller cornish som är det vanligaste. Som sagt, ring till uppfödare och fråga. Dom brukar vara vänliga och tillmötesgående.
Vi hade norska skogskatter hos min pappa innan jag flyttade hemifrån, och dom fick han lite allergi av. Men då hade jag mitt rum i källaren och katterna fick inte vara där nere, så det kunde berott på det. Men jag tror det blir att ringa runt lite och boka ett sniff-möte.
Citera
2009-02-17, 23:46
Medlem
mjohanssons avatar
Med päls eller utan päls spelar ingen roll.

Det ämnet (enzymet) en allergiker reagerar mot hos katt utsöndras ur huden. Att en katt inte har någon päls innebär bara mindre spatial spridning utav detta ämne då det normalt sätter sig i själva pälsen som sedan faller av på allehanda platser i boendet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in