2009-02-17, 23:52
Medlem
Nokenoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Med päls eller utan päls spelar ingen roll.

Det ämnet (enzymet) en allergiker reagerar mot hos katt utsöndras ur huden. Att en katt inte har någon päls innebär bara mindre spatial spridning utav detta ämne då det normalt sätter sig i själva pälsen som sedan faller av på allehanda platser i boendet.
Men hur kommer det sig då att vissa katter är mer "allergivänliga" då? Om alla har det där enzymet?
Citera
2009-02-18, 00:03
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokenoa
Men hur kommer det sig då att vissa katter är mer "allergivänliga" då? Om alla har det där enzymet?
Om du läser vad jag skrev så handlar skillnaden om spridningen av det hela. Och att folk kallar det "allergivänligt" är väl snarare än eufemism än en sanning.
Citera
2009-02-18, 00:23
Medlem
puttens avatar
Osökt.

Maine Coon är allergivänliga till tusen, känner flera allergiker som har denna rasen, flera stycken dessutom, som inte känner av dessa.

Min mor är allergisk mot pälsdjur, men mina 2 lurvetussar av rasen Maine Coon känner hon inte av, och ändå så yr det hår kors o tvärs då dom är igång och springer, Dessutom sover dom i hennes och farsans säng rätt ofta,
Citera
2009-02-18, 01:09
Medlem
Nokenoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putten
Osökt.

Maine Coon är allergivänliga till tusen, känner flera allergiker som har denna rasen, flera stycken dessutom, som inte känner av dessa.

Min mor är allergisk mot pälsdjur, men mina 2 lurvetussar av rasen Maine Coon känner hon inte av, och ändå så yr det hår kors o tvärs då dom är igång och springer, Dessutom sover dom i hennes och farsans säng rätt ofta,
Den katten ska jag kolla upp! Tack!
Citera
2009-02-18, 03:11
Medlem
ametists avatar
Jag vill bara ge ett gott råd, snälla innan ni skaffar ett djur så se till att ha back up på minst 2 familjer som kan ta djuret vid allergi, katthemmen är mer än överfulla och att sedan bli av med dem är inte det lättaste. Kolla alla annonser på Blocket om inte annat.

Jag förstår att ni längtar efter en katt men tänk på katten också... inte alla omplaceringar blir lyckade och många, många friska fina djur får årligen somna in pga att allergier plötsligt blossat upp mm.

Tråkigt men sant!
Citera
2009-02-18, 03:38
Medlem
Nokenoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ametist
Jag vill bara ge ett gott råd, snälla innan ni skaffar ett djur så se till att ha back up på minst 2 familjer som kan ta djuret vid allergi, katthemmen är mer än överfulla och att sedan bli av med dem är inte det lättaste. Kolla alla annonser på Blocket om inte annat.

Jag förstår att ni längtar efter en katt men tänk på katten också... inte alla omplaceringar blir lyckade och många, många friska fina djur får årligen somna in pga att allergier plötsligt blossat upp mm.

Tråkigt men sant!
Vi hade ju katter innan, som det inte var något problem att skaffa nytt hem till, när vi väl beslutade om att vi inte kunde ha kvar dom. Sen att dom nya ägarna "glömde" att berätta att dom hade hund och inte heller kunde ha kvar dom, det är en annan sak.

Men ja, vi har tänkt på det, och ska vi skaffa katt så ska vi vara säkra på att i alla fall uppfödaren är medveten om att vi kanske inte kan ha kvar katten om det blir problem. Och om dom i så fall kan tänka sig att ta emot den tills vi hittar ett hem åt den.
Citera
2009-02-18, 03:54
Medlem
ametists avatar
Bra! Det är ofta det inte alls blir bra för djuret i fråga. Det är ju i alla fall de närmaste 15-18 åren man har dem och många tänker inte på det livslånga ansvaret man har då man väl skaffat ett eller flera djur men ni verkar vara medvetna om det.

Men en fråga bara...den förra katten...besökte ni inte hemmet innan ni lät dem få erat djur? Hembesök, att ställa frågor om dem osv är ett minimum för djurets skull. Man ska avgöra själv och inte gå på några löften eller andras rekommendationer, mycket hinner hända och ske i människors liv.
Citera
2009-02-18, 04:00
Medlem
Nokenoas avatar
Citat:
Bra! Det är ofta det inte alls blir bra för djuret i fråga. Det är ju i alla fall de närmaste 15-18 åren man har dem och många tänker inte på det livslånga ansvaret man har då man väl skaffat ett eller flera djur men ni verkar vara medvetna om det.

Men en fråga bara...den förra katten...besökte ni inte hemmet innan ni lät dem få erat djur? Hembesök, att ställa frågor om dem osv är ett minimum för djurets skull. Man ska avgöra själv och inte gå på några löften eller andras rekommendationer, mycket hinner hända och ske i människors liv.
Vi hade pratat med dom i telefon innan, och eftersom dom bor en bit ifrån oss bestämde vi efter det att dom kunde hämta katterna (det var två), och då pratade vi mer med det om dom. Men dom sa ingenting.

Jag har haft katter i hela mitt liv, så jag är inte oerfaren av att ha katt.
Citera
2009-02-18, 04:07
Medlem
ametists avatar
Det tror jag säkert. Men vad hände med katterna sedan?
Citera
2009-02-18, 04:12
Medlem
Nokenoas avatar
Citat:
Det tror jag säkert. Men vad hände med katterna sedan?
Jag vet inte. Dom ville inte berätta vilka dom nya ägarna var, så dom kunde lika gärna ha blivit uppätna av hunden. Tyvärr.
Citera
2009-02-18, 04:16
Medlem
ametists avatar
Var jätte-jättehård på så vis att du är klar och tydlig, detta gäller....skriv ett kontrakt. Kräv att få göra hembesök efter 2 månader för att se att allt är bra osv OM det skulle ske igen. Sätt press på dem. Lita inte på något. I sthlm slänger de tom ut raskatter på gatan när de inte orkar fixa kattvakt för semestern.
Citera
2009-02-18, 04:35
Medlem
Nokenoas avatar
Citat:
Var jätte-jättehård på så vis att du är klar och tydlig, detta gäller....skriv ett kontrakt. Kräv att få göra hembesök efter 2 månader för att se att allt är bra osv OM det skulle ske igen. Sätt press på dem. Lita inte på något. I sthlm slänger de tom ut raskatter på gatan när de inte orkar fixa kattvakt för semestern.
Vi får hoppas att det inte händer någon mer gång, men jag tar till mig dina ord!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in