2009-02-17, 22:30
Medlem
Quad69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _AnsGar_
De kollar ju sällan om kortet är äkta, utan bara så att datumet stämmer

En gång när jag var 17 så gick jag och några polare till pubben för att testa om jag kom in.. (dom var 18+ på den tiden)
Så dom gick först och jag fumlade upp mitt riktiga leg och visade den för dörrvakten..

Fick denna kommentar

"Oj vad långt hår du hade förut, välkommen in!"
Då var det också 1 år kvar innan jag skulle fylla 18... så han tog fel på ett helt år, hehe...
Historian slutar dok inte gott i och med att killen i baren ville också se legitimation och han var lite mer noggrann !
Citera
2009-02-17, 22:49
Medlem
Personligen har ju inget emot att de som sitter i kassan tar lite tid på sig.
Visst kan jag fundera lite kring det och bli lite småkonfunderad men jag håller alltid god min.

Dock brast det för mig en gång när jag lämnade fram mitt körkort och dåren bakom disken sade "nej, du är inte 18".
Citera
2009-02-17, 23:19
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lioonel
Personligen har ju inget emot att de som sitter i kassan tar lite tid på sig.
Visst kan jag fundera lite kring det och bli lite småkonfunderad men jag håller alltid god min.

Dock brast det för mig en gång när jag lämnade fram mitt körkort och dåren bakom disken sade "nej, du är inte 18".

Det hände ett antal gånger för mej när jag nyss fyllt 18. Hade väl och göra med att det var i början av året. En gång på en turkaffär fick kassören t.o.m tillkalla en svensk anställd som förklarade att jag visst var 18. Han hävdade nämligen ideligen att det var ett halvår tills jag skulle fylla enligt mitt legg
Citera
2009-02-18, 02:13
Medlem
toxic90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillefot
vet inte, ni kanske missat det, men man kan förfalska körkort också..
ja sen är väll frågan vem som skulle skriva att de är yngre än 18 år på de också .
Citera
2009-02-18, 02:14
Medlem
mbois avatar
annars kanske dom kollar att det är du på bilden , men vad vet jag? annars lite störande, ja
Citera
2009-02-18, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillefot
vet inte, ni kanske missat det, men man kan förfalska körkort också..
Skulle en minderårig förfalska ett körkort skulle väll inte denne skriva att den var 16 på det? Då kommer jufödelsedatumet vara korrekt ändå.
Citera
2009-02-19, 01:38
Medlem
phases avatar
Kul att debatten fortsätter när svaret redan skrivits ^^

Sen om de INTE hade kollat lite närmre på kortet hade ju vilket småglin som helst kunnat "låna" mamma/pappas körkort och köpa sånt som de inte hade åldern inne för. (typ tobak)
Citera
2009-02-19, 01:43
Medlem
hedlong420s avatar
Som sagt så ser körkortet likadant ut om man har lätt MC-kort. Fungerade finfint när man inte hade fyllt 18 ännu.
Citera
2009-02-19, 01:45
Medlem
Klart det skulle kunna vara lite irriterande, men äh - så farligt är det väl knappast? Spelar verkligen 3 sekunder extra så roll för dig?
Citera
2009-02-19, 01:45
Medlem
EvilTouchs avatar
Man kan ha B-körkort om man är under 18, om man fått dispens för detta. En kompis till mig tog körkort när han var 17.
Citera
2009-02-19, 02:41
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
Man kan ha B-körkort om man är under 18, om man fått dispens för detta. En kompis till mig tog körkort när han var 17.

Jo det är riktigt. Förvisso är antalet personer som har dispens enligt 8 kap 9 § körkortsförodningen försvinnande få, men möjligheten finns
Citera
2009-02-19, 09:54
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killer_nemo
Kom inte på någon vidare rubrik så om mod känner att den inte är passande så ändra den gärna för mig.

Och nu till ämnet är det bara jag som blir förbanad på kassörskor och andra människor bakom diskarna i affärerna när man ska köp snus eller cigaretter. När dem ber om leg så sträcker jag fram mitt körkort och idioten börjar läsa födelsedatumet. De är ju för fan ett körkort och de innebär att man är minst 18 år de står till och med med stor text "KÖRKORT" på de ska de va så jävla svårt att fatta de.

Dom som kör lätt-mc får ett vanligt körkort. Skillnaden är att dom får det vid 16 års ålder. Kanske därför dom kollar lite extra noga ibland! vet en polare som inte fyllt 18 ännu och har lätt-mc. Ser ut som ett vanligt körkort skillnaden är att det är hans persondatum som är -91 något och det står inte B utan A1 eller vad det nu är för lätt MC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in