• 1
  • 2
2009-02-17, 18:02
Medlem
Apanalol001s avatar
Ni kanske känner till Stina/Icas kyckling.
Frysta, 1 kg, kyckling lår och klubbor med olika smaker som man värmer upp i ugnen i en timma.

Hur bär man sig åt att laga likadant(med schysta marinader som tandori, vitlök, tex mex etc) fast man köper kronfågels klubbor och lår?
Jag brukar bara slänga in dessa i ugnen och de blir inte i närheten så goda.
Eftersom jag endast lagar mat till mig själv så passar inte riktig stinas kyckling då 2/3 hamnar i kylskåpet.

Så lär mig hur jag lagar kyckling lika bra som stina gör det och med goda marinader/smaker. Enkel svårighetsgrad efterfrågas då jag inte har all tid i världen på mig och jag inte är någon kock.
Citera
2009-02-17, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
Ni kanske känner till Stina/Icas kyckling.
Frysta, 1 kg, kyckling lår och klubbor med olika smaker som man värmer upp i ugnen i en timma.

Hur bär man sig åt att laga likadant(med schysta marinader som tandori, vitlök, tex mex etc) fast man köper kronfågels klubbor och lår?
Jag brukar bara slänga in dessa i ugnen och de blir inte i närheten så goda.
Eftersom jag endast lagar mat till mig själv så passar inte riktig stinas kyckling då 2/3 hamnar i kylskåpet.

Så lär mig hur jag lagar kyckling lika bra som stina gör det och med goda marinader/smaker. Enkel svårighetsgrad efterfrågas då jag inte har all tid i världen på mig och jag inte är någon kock.

Du kanske måste precisera dig lite mer. vad är det du är ute efter?
Citera
2009-02-17, 18:46
Medlem
klybans avatar
Kyckling delar och tigersås blir gott.
Ska inte direkt påstå att det är svårt att hitta marinader som funkar bra till kyckling.
Du har ju en marinad tråd och en BBQ tråd som är relativt nygjorda.
Bara ta någon av dessa och dränka in dina kyckling delar och köra i ugnen så blir det gott.
Citera
2009-02-17, 18:56
Medlem
Fy fan! Stinas kyckling är ju bland det värsta som finns...
Citera
2009-02-18, 20:25
Medlem
Apanalol001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiba
Fy fan! Stinas kyckling är ju bland det värsta som finns...

Då har du inte smakat på den kycklingen som jag lagar.
Prova köp fryst kycklinglår, släng in dom ugnen och vänta en timma tills det blir färdigt.
Citera
2009-02-19, 00:18
Medlem
Sonic2k5s avatar
Hittade ett ganska intressant inlägg på ett forum http://matforum.nu/index.php?topic=2077.0

Citat:
Jag köpte hem Stinas örtkyckling med "NYTT BÄTTRE RECEPT". Och jo, det är inget fel på smaken men läs innehållsförteckningen "Styckad kyckling 80%, salt, natriumcitrat E331, glukossirap, druvsocker, lök, jästextrakt, antioxidationsmedel E310, potatisfiber, emulgeringmedel E472A, palsternacka, citronsyra, maltodextrin, persilja, lök, kyndel, socker, äppelsyra, kryddor (bl a svartpeppar), tomat, vegetabilisk olja (raps, solros), kryddextrakt (dragon, oregano, rosmarin), arom."

Väldigt många ingredienser, minst 23 stycken beroende på hur man räknar. Låt se, vilka hade jag använt om jag lagat kyckling i hemmet och vilka hade jag definitivt inte använt?
¤ Jag hade kunnat använda: kyckling, salt, lök, palsternacka, persilja, lök, kyndel, socker, kryddor (bl a svartpeppar), tomat, vegetabilisk olja (raps, solros)
¤ Definitivt inte använt: natriumcitrat E331, glukossirap, druvsocker, jästextrakt, antioxidationsmedel E310, potatisfiber, emulgeringmedel E472A, citronsyra, maltodextrin, äppelsyra, kryddextrakt (dragon, oregano, rosmarin), arom, (och jag hade inte två sorters olja)

Citat:
Då har du inte smakat på den kycklingen som jag lagar.
Prova köp fryst kycklinglår, släng in dom ugnen och vänta en timma tills det blir färdigt.

Tina kycklingen innan du lägger in den i ugnen, annars blir den typ kokt av all vätska. Samma sak om du ska marinera något, tina först annars blir det en jävla massa vatten i marinaden.

Om du vill ha en naturell kycklingsmak så finns det ett skitenkelt sätt. Annars kan du göra en skön fyllning och fylla kyckligen med. Är du helt handikappad i köket så köp lite philadelphia färskost och lite pesto rosso (soltorkade tomater), blanda och spruta in i kycklingen mha en plastpåse.

Stek en tinad kyckling på alla sidor och baka av den till 70 grader i ugnen och skär upp och ät. Blir jävligt gott och saftigt.En stektermometer kostar typ 150 spänn på nästan alla affärer och är så jävla värt att ha hemma. Köp en digital så slipper du öppna ugnen och släppa ut en massa värme när du ska kolla tempen.
Senast redigerad av Sonic2k5 2009-02-19 kl. 00:22.
Citera
2009-02-19, 00:21
Bannlyst
Citat:

Är du en tant, fjäderfjortis eller tjej?

Jag brukar äta en hel sådan då jag gör en sådan
Citera
2009-02-19, 06:08
Medlem
Das_Davves avatar
Du kan göra en jäkligt god kyckling, du behöver:

En påse kycklingklubbor

Till marinaden

Saften av en pressad citron
Lika mycket rapsolja som citronsaft
1 stor vitlöksklyfta
Paprikapulver
Timjan
Salt
Peppar
1 msk honung

Tillagning

Blanda samman alla ingredienserna i marinaden, låt kycklingklubborna ligga och dra i en lufttät påse i ca ett dygn i kylen. Stek klubborna så de får en fin stekyta, grädda, tillsammans med all överflödig marinad, de sedan på ca 90 grader i ugnen tills de är genomstekta (ca 40 min). Servera med ris och använd marinadvätskan som blir i ungsformen som sås.
Citera
2009-02-19, 13:05
Medlem
Apanalol001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hierakin

Är du en tant, fjäderfjortis eller tjej?

Jag brukar äta en hel sådan då jag gör en sådan

deffar
Citera
2009-02-19, 22:49
Medlem
Squalos avatar
Vad är det för fel på er WT?

Jag åt en gång utav en sån här kyckling-grej, och fy fan vad vidrigt det var.

Det du vill göra är att ta kycklingen som den kommer, tina och ånga den i en ånginsats i en kastrull så du blir av med fettet. Sen kör du kycklingen i ugnen.
Citera
2010-03-01, 19:50
Medlem
Zickan_s avatar
Ska Stinas kyckling vara röd/rosa? efter 60 min skar vi ett snitt & den var röd/rosa, 90 min likadan, samma efter 2 timmar. Vi har iaf slängt i oss skiten & hoppas nu på att inte bli dåliga ^^
Citera
2010-03-01, 20:17
Medlem
Hispers avatar
Istället får att tala om hur äckligt ni tycker det är med Stina's kyckling, läs vad ämnet för tråden är och svara därefter! Alternativt komma med förslag på bättre marinader, såser eller vad det ni anser göra underverk.

Men att bara svara att man tycker det är äckligt med Stinas kyckling är OT faktiskt.

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in