Hittade ett ganska intressant inlägg på ett forum
http://matforum.nu/index.php?topic=2077.0
Citat:
Jag köpte hem Stinas örtkyckling med "NYTT BÄTTRE RECEPT". Och jo, det är inget fel på smaken men läs innehållsförteckningen "Styckad kyckling 80%, salt, natriumcitrat E331, glukossirap, druvsocker, lök, jästextrakt, antioxidationsmedel E310, potatisfiber, emulgeringmedel E472A, palsternacka, citronsyra, maltodextrin, persilja, lök, kyndel, socker, äppelsyra, kryddor (bl a svartpeppar), tomat, vegetabilisk olja (raps, solros), kryddextrakt (dragon, oregano, rosmarin), arom."
Väldigt många ingredienser, minst 23 stycken beroende på hur man räknar. Låt se, vilka hade jag använt om jag lagat kyckling i hemmet och vilka hade jag definitivt inte använt?
¤ Jag hade kunnat använda: kyckling, salt, lök, palsternacka, persilja, lök, kyndel, socker, kryddor (bl a svartpeppar), tomat, vegetabilisk olja (raps, solros)
¤ Definitivt inte använt: natriumcitrat E331, glukossirap, druvsocker, jästextrakt, antioxidationsmedel E310, potatisfiber, emulgeringmedel E472A, citronsyra, maltodextrin, äppelsyra, kryddextrakt (dragon, oregano, rosmarin), arom, (och jag hade inte två sorters olja)
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
Då har du inte smakat på den kycklingen som jag lagar.
Prova köp fryst kycklinglår, släng in dom ugnen och vänta en timma tills det blir färdigt.
Tina kycklingen innan du lägger in den i ugnen, annars blir den typ kokt av all vätska. Samma sak om du ska marinera något, tina först annars blir det en jävla massa vatten i marinaden.
Om du vill ha en naturell kycklingsmak så finns det ett skitenkelt sätt. Annars kan du göra en skön fyllning och fylla kyckligen med. Är du helt handikappad i köket så köp lite philadelphia färskost och lite pesto
rosso (soltorkade tomater), blanda och spruta in i kycklingen mha en plastpåse.
Stek en
tinad kyckling på alla sidor och baka av den till 70 grader i ugnen och skär upp och ät. Blir jävligt gott och saftigt.En stektermometer kostar typ 150 spänn på nästan alla affärer och är så jävla värt att ha hemma. Köp en digital så slipper du öppna ugnen och släppa ut en massa värme när du ska kolla tempen.