• 1
  • 2
2010-03-01, 20:19
Medlem
Klart som fan den inte ska vara röd, har svårt att tro att det var bara för att det var Stinas kyckling som gjorde att den fortfarande röd efter 90 minuter, ni måste ha ställt in ugnen fel eller nå.

Förövrigt var stinas en av mina favoriter när jag var liten, sen upptäckte jag att det är rent skräp. Förstår inte hur det kan vara svårt att fixa egen smaksättning heller på vanliga Kronfågelns kyckling, bara att marinera i vad du tycker är gott.

Jag brukar göra en skön chilimarinad, har inget specifikt recept, kör lite på måfå. Soja, chilisås, olja, salt, peppar, en hackad färsk chili och lite tomatpuré. Lägg kycklingen i en ugnsform, häll på marinad/såsen och kör i ugnen tills det är klart.
Citera
2010-03-02, 10:46
Medlem
HawkeyeSwes avatar
Ibland kan själva benet i kycklingen vara lite röd- eller rosaaktigt utan att det är några problem.

Avseende TS grundproblem så kan man ju påpeka att även om det blir rester av en hel Stinas som enpersonshushåll så kan man alltid rensa kycklingen och skära den i småbitar och frysa in i portionsförpackningar. Sen gör man en smaskig sås och bara slänger i kycklingen och låter den tina undertiden såsen kokar färdigt. Snabbt, enkelt och kalasgott.
Citera
2010-03-02, 16:19
Medlem
wääuus avatar
Jag åt Stinas några gånger som barn. Den karaktäristiska smaken har etsat sig fast och är nu en slags definition av ångest för mig.
För nån vecka sedan köpte jag några billiga "chilikryddade tortilliachips" vars smak mycket påminde om den av Stinas. Tror de var från Coop.

Jag kom fram till att karaktärssmaken kommer från torkad vitlök i kombination med något annat. Prova att blanda vitlökspulver, paprikapulver och något mer så ska nog smaken komma fram.
Citera
2010-03-02, 16:23
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zickan_
Ska Stinas kyckling vara röd/rosa? efter 60 min skar vi ett snitt & den var röd/rosa, 90 min likadan, samma efter 2 timmar. Vi har iaf slängt i oss skiten & hoppas nu på att inte bli dåliga ^^

Hur gick det? Och nej kyckling ska inte vara röd/rosa
Citera
2010-03-03, 03:06
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Hur gick det? Och nej kyckling ska inte vara röd/rosa

Vi har klarat oss fint! Jag åt dock inte så mycket, nästan bara ris. Undrar varför den var som den var dock
Citera
2010-03-03, 03:28
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das_Davve
Du kan göra en jäkligt god kyckling, du behöver:

En påse kycklingklubbor

Till marinaden

Saften av en pressad citron
Lika mycket rapsolja som citronsaft
1 stor vitlöksklyfta
Paprikapulver
Timjan
Salt
Peppar
1 msk honung

Tillagning

Blanda samman alla ingredienserna i marinaden, låt kycklingklubborna ligga och dra i en lufttät påse i ca ett dygn i kylen. Stek klubborna så de får en fin stekyta, grädda, tillsammans med all överflödig marinad, de sedan på ca 90 grader i ugnen tills de är genomstekta (ca 40 min). Servera med ris och använd marinadvätskan som blir i ungsformen som sås.

Inte för att vara sån, men det måste finnas nästan en dl saft i en citron, ska det verkligen vara lika mycket olja i?
En vitlöksklyfta kommer försvinna.
Citera
2010-03-03, 08:26
Medlem
dePauls avatar
Vi tar det igen. Hoppa över olja i marinader. Den tillför inget smakmässigt eller konsistensmässigt, varken i samband med marinering eller grillning. Det enda man lyckas med är att sota ned hela köket . Dessutom förhindrar den resten av marinaden att tränga in på ett tillfredsställande sätt.

Några tips på marinader (igen ):

• Vitlök
• Citronzest och saft
• Natriumglutamat
• Colman's senapspulver
• rostad gul lök eller lökpulver
• gräslök
• mejram
• oregano
• bladspenat snabbförvälld
• en eller två nypor socker
• salt
• peppar
• kalvbuljong (kan uteslutas)
------------------------------------
• Old Hickory Liquid Smoke
• Tomatpuré
• Vitlök
• Salt
• Grovmalen sv peppar
• Honung
• Citronsaft
• Mörk öl
-------------------------------------
• Färsk ingefära
• Vitlök
• Lök
• Hoisinsås
• Tahini (eller rostade och mosade sesamfrön)
• Soja
• Sherry (torr)
---------------------------------------
• Gräslök
• Yoghurt
• Grillkrydda
• Vitlök
• Ljus sirap
• Salt
• Sv peppar
--------------------------------
• Rött paprikapulver