• 1
  • 2
2010-03-01, 20:19
Medlem
Klart som fan den inte ska vara rd, har svrt att tro att det var bara fr att det var Stinas kyckling som gjorde att den fortfarande rd efter 90 minuter, ni mste ha stllt in ugnen fel eller n.

Frvrigt var stinas en av mina favoriter nr jag var liten, sen upptckte jag att det r rent skrp. Frstr inte hur det kan vara svrt att fixa egen smaksttning heller p vanliga Kronfgelns kyckling, bara att marinera i vad du tycker r gott.

Jag brukar gra en skn chilimarinad, har inget specifikt recept, kr lite p mf. Soja, chiliss, olja, salt, peppar, en hackad frsk chili och lite tomatpur. Lgg kycklingen i en ugnsform, hll p marinad/ssen och kr i ugnen tills det r klart.
Citera
2010-03-02, 10:46
Medlem
HawkeyeSwes avatar
Ibland kan sjlva benet i kycklingen vara lite rd- eller rosaaktigt utan att det r ngra problem.

Avseende TS grundproblem s kan man ju ppeka att ven om det blir rester av en hel Stinas som enpersonshushll s kan man alltid rensa kycklingen och skra den i smbitar och frysa in i portionsfrpackningar. Sen gr man en smaskig ss och bara slnger i kycklingen och lter den tina undertiden ssen kokar frdigt. Snabbt, enkelt och kalasgott.
Citera
2010-03-02, 16:19
Medlem
wuus avatar
Jag t Stinas ngra gnger som barn. Den karaktristiska smaken har etsat sig fast och r nu en slags definition av ngest fr mig.
Fr nn vecka sedan kpte jag ngra billiga "chilikryddade tortilliachips" vars smak mycket pminde om den av Stinas. Tror de var frn Coop.

Jag kom fram till att karaktrssmaken kommer frn torkad vitlk i kombination med ngot annat. Prova att blanda vitlkspulver, paprikapulver och ngot mer s ska nog smaken komma fram.
Citera
2010-03-02, 16:23
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zickan_
Ska Stinas kyckling vara rd/rosa? efter 60 min skar vi ett snitt & den var rd/rosa, 90 min likadan, samma efter 2 timmar. Vi har iaf slngt i oss skiten & hoppas nu p att inte bli dliga ^^

Hur gick det? Och nej kyckling ska inte vara rd/rosa
Citera
2010-03-03, 03:06
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Hur gick det? Och nej kyckling ska inte vara rd/rosa

Vi har klarat oss fint! Jag t dock inte s mycket, nstan bara ris. Undrar varfr den var som den var dock
Citera
2010-03-03, 03:28
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das_Davve
Du kan gra en jkligt god kyckling, du behver:

En pse kycklingklubbor

Till marinaden

Saften av en pressad citron
Lika mycket rapsolja som citronsaft
1 stor vitlksklyfta
Paprikapulver
Timjan
Salt
Peppar
1 msk honung

Tillagning

Blanda samman alla ingredienserna i marinaden, lt kycklingklubborna ligga och dra i en lufttt pse i ca ett dygn i kylen. Stek klubborna s de fr en fin stekyta, grdda, tillsammans med all verfldig marinad, de sedan p ca 90 grader i ugnen tills de r genomstekta (ca 40 min). Servera med ris och anvnd marinadvtskan som blir i ungsformen som ss.

Inte fr att vara sn, men det mste finnas nstan en dl saft i en citron, ska det verkligen vara lika mycket olja i?
En vitlksklyfta kommer frsvinna.
Citera
2010-03-03, 08:26
Medlem
dePauls avatar
Vi tar det igen. Hoppa ver olja i marinader. Den tillfr inget smakmssigt eller konsistensmssigt, varken i samband med marinering eller grillning. Det enda man lyckas med r att sota ned hela kket . Dessutom frhindrar den resten av marinaden att trnga in p ett tillfredsstllande stt.

Ngra tips p marinader (igen ):

Vitlk
Citronzest och saft
Natriumglutamat
Colman's senapspulver
rostad gul lk eller lkpulver
grslk
mejram
oregano
bladspenat snabbfrvlld
en eller tv nypor socker
salt
peppar
kalvbuljong (kan uteslutas)
------------------------------------
Old Hickory Liquid Smoke
Tomatpur
Vitlk
Salt
Grovmalen sv peppar
Honung
Citronsaft
Mrk l
-------------------------------------
Frsk ingefra
Vitlk
Lk
Hoisinss
Tahini (eller rostade och mosade sesamfrn)
Soja
Sherry (torr)
---------------------------------------
Grslk
Yoghurt
Grillkrydda
Vitlk
Ljus sirap
Salt
Sv peppar
--------------------------------
Rtt paprikapulver