• 1
  • 2
2013-08-29, 04:43
Medlem
CaptainFreedoms avatar
1. Det finns ingen anledning att koka sockerlagen ytterligare när sockret har lösts upp.

2. Jag har aldrig haft problem med att sockerlag kristalliserar sig, varken med 1:1- eller 2:1-sockerlag. Jag misstänker att problemet uppstår för att ni har kokat bort för mycket vätska (se punkt 1).

Den som vill läsa mer om socker i drinkar kan för övrigt kolla in mitt blogginlägg Socker 101.
Citera
2014-09-09, 22:01
Medlem
Milizers avatar
En sockerlag bör kokas. Men rör om så att den inte brinner fast. 10 minuter så är den klar,
Citera
2014-09-10, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
En sockerlag bör kokas. Men rör om så att den inte brinner fast. 10 minuter så är den klar,

Finns ingen anledning att koka sockerlag. 2 delar socker och 1 del vatten löses upp fullt ut efter någon timme i rumstemperatur. Det är bara att blanda direkt i flaskan.
Citera
2014-09-17, 01:27
Medlem
Skrivbordslampas avatar
Nä, lagen kristalliserar sig inte. Har haft en ståendes i flytande form i kylen i veckor.
Citat:
Ursprungligen postat av hunnitandfiddy
Finns ingen anledning att koka sockerlag. 2 delar socker och 1 del vatten löses upp fullt ut efter någon timme i rumstemperatur. Det är bara att blanda direkt i flaskan.
Har också reagerat på att ALLA recept som gör sockerlag börjar med att säga "Det är jätteenkelt" och fortsätter sedan med beskriva hur man kokar den.

Varför inte bara låta den stå i rumstemp? Finns det nån nackdel med okokt lag bakteriemässigt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in