• 1
  • 2
2009-02-17, 17:12
Medlem
Jag har gjort ordning lite större mängs sockerlag som jag tappat på flaska och ställt i kylen. Hur länge håller det?
Citera
2009-02-17, 17:51
Medlem
Tills det blir dåligt?
Citera
2009-02-17, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ray.Krebbs
Jag har gjort ordning lite större mängs sockerlag som jag tappat på flaska och ställt i kylen. Hur länge håller det?
Inte allt för länge skulle jag gissa. Men nån vecka iaf.
Citera
2009-02-17, 18:33
Medlem
zepofans avatar
Vad är det som skulle kunna bli dåligt med sockerlag? Hur länge håller en flaska sirap i rumstemperatur? Eller saft i kylen?
Citera
2009-02-17, 18:58
Medlem
Nokenoas avatar
Sockerlag håller i all oänlighet sålänge du inte är nere och pillar med smutsiga fingrar eller använda bestick i den. Allt beror som sagt på hur mycket bakterier som den får kontakt med.
Citera
2012-06-22, 18:50
Medlem
trattfans avatar
Har en hörna nu i mitt rum med väldigt mycket sprit.
Enda som saknas är sockerlag och soursmix!

Klarar sig de 2 att stå i ett rum, med korken på, länge? För är ju omständigt att göra nytt varje gång när man kanske använder de några gånger i månaden!
Citera
2012-06-22, 19:41
Medlem
TilleyHats avatar
Sockerlagen håller sig rätt länge, i flera månader i alla fall, under förutsättning att du har gjort den minst 50/50, dvs hälften socker, hälften vatten. Den ska dessutom koka i mer än 30 minuter tills den börjar tjockna. Glöm dock för all del inte att pressa i en skvätt citronjuice för att förhindra kristallisering av sockret.
Citera
2012-06-22, 20:02
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Sockerlagen håller sig rätt länge, i flera månader i alla fall, under förutsättning att du har gjort den minst 50/50, dvs hälften socker, hälften vatten. Den ska dessutom koka i mer än 30 minuter tills den börjar tjockna. Glöm dock för all del inte att pressa i en skvätt citronjuice för att förhindra kristallisering av sockret.
Hmm...

Jag hade i 50/50, eller ah kanske 48/52 men kokade det kanske i max 10min? När det började koka så slängde ja in det i kylen direkt. Nu ser det ut som vatten men smaaakar socker+vatten

Har ingen citron.. men antar att lime fungerar
Citera
2012-06-23, 03:50
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Tack för tipsen, jag försökte göra 2:1 sockerlag och den kristalliserade till en helt olöslig klump. Jag kokade nog för kort tid och använde inte citron.
Tror du att det är en bra idé att lägga i några vingummin i koket? De innehåller massor av E414 vilket borde förhindra kristallisering
Citera
2012-06-23, 12:56
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Tack för tipsen, jag försökte göra 2:1 sockerlag och den kristalliserade till en helt olöslig klump. Jag kokade nog för kort tid och använde inte citron.
Tror du att det är en bra idé att lägga i några vingummin i koket? De innehåller massor av E414 vilket borde förhindra kristallisering

Ingen aning, men prova gärna och återkom med en rapport.
Citera
2012-06-24, 20:42
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ingen aning, men prova gärna och återkom med en rapport.

Funkar inte,
även en liten mängd vingummi (10g/300g sockerlag) ger en rejält syntetisk smak + lagen förvandlas till gelé när temperaturen sjunker.
Citera
2013-08-24, 20:32
Medlem
Drar upp denna.

Kockade sockerlag för första gången igår cirka 50/50 med vatten och socker. Inte säker på att det blev rätt. Blandade först ingredienserna och kokade sedan upp det och lät det kocka i kanske 5 min. Sen pressade jag i lite citronsaft. Verkar det vettigt? Konsistensen är väldigt vattnigt, ska det vara så?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in