• 1
  • 2
2024-08-03, 02:28
Medlem
MrSauces avatar
Gick med enbart för den här tråden och jag har varigt på mitt eget uppdrag att återskapa denna dressing ett tag. Jag kunde konfirmera direkt att Tiger Sauce eller något liknande är en huvudingrediens i denna dressing, man känner det direkt på dennes egna smak (och det är en väldigt god sås i egen rätt, syrlig, lätt stark, lätt söt). Jag kan också hitta Tiger Sauce på hyllorna i vissa Ica butiker, vilket är bra för mig.

Blandade Tiger Sauce med majonnäs och det kändes som det var på rätt väg. Blandade i lite Worcestershire Sauce och den kom ännu närmare, men det saknas något. Kunde ej hitta den nämnda Tennessee Sunshine Hot Pepper Sauce, så jag frågade en handlare om dem hade något snarlikt, då nämndes Frank's Red Hot och Bulliard's Premium Cayenne Pepper Sauce som alternativ. Provade den senare, och den stämde absolut.

Så en blandning med en större del Tiger Sauce, en viss del Worcestershire Sauce, och sen lite grann av en hetare ekfatslagrad cayennepeppar sås så som Frank's eller Bulliard's, och då får man fram en dressing som är VÄLDIGT lik Max Hamburgares Hot Creole Dressing. Den är inte 100% samma, men väldigt nära, nära nog att jag är nöjd och att jag kan göra den hemma.
Restaurangens dressing är bara en liten aning sötare, och det är en annan svag smak jag inte kan sätta fingret på, provade att använda både Slotts senap och Colman's senapspulver eftersom senap är listat i innehållsförteckningen, men tyckte inte det gjorde någon märkbar skillnad.

Om jag kunde lista ut den där lilla sista delen så skulle det vara fint, men annars så tror jag att jag bara behöver lista ut rätt mängder och mått för ett recept som är enkelt att följa.
Citera
2024-08-03, 02:49
Medlem
DroneXR7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSauce
Gick med enbart för den här tråden och jag har varigt på mitt eget uppdrag att återskapa denna dressing ett tag. Jag kunde konfirmera direkt att Tiger Sauce eller något liknande är en huvudingrediens i denna dressing, man känner det direkt på dennes egna smak (och det är en väldigt god sås i egen rätt, syrlig, lätt stark, lätt söt). Jag kan också hitta Tiger Sauce på hyllorna i vissa Ica butiker, vilket är bra för mig.

Blandade Tiger Sauce med majonnäs och det kändes som det var på rätt väg. Blandade i lite Worcestershire Sauce och den kom ännu närmare, men det saknas något. Kunde ej hitta den nämnda Tennessee Sunshine Hot Pepper Sauce, så jag frågade en handlare om dem hade något snarlikt, då nämndes Frank's Red Hot och Bulliard's Premium Cayenne Pepper Sauce som alternativ. Provade den senare, och den stämde absolut.

Så en blandning med en större del Tiger Sauce, en viss del Worcestershire Sauce, och sen lite grann av en hetare ekfatslagrad cayennepeppar sås så som Frank's eller Bulliard's, och då får man fram en dressing som är VÄLDIGT lik Max Hamburgares Hot Creole Dressing. Den är inte 100% samma, men väldigt nära, nära nog att jag är nöjd och att jag kan göra den hemma.
Restaurangens dressing är bara en liten aning sötare, och det är en annan svag smak jag inte kan sätta fingret på, provade att använda både Slotts senap och Colman's senapspulver eftersom senap är listat i innehållsförteckningen, men tyckte inte det gjorde någon märkbar skillnad.

Om jag kunde lista ut den där lilla sista delen så skulle det vara fint, men annars så tror jag att jag bara behöver lista ut rätt mängder och mått för ett recept som är enkelt att följa.

Max hot creole dipsås finns på Ica, har funnits på Ica hela tiden.
Senast redigerad av DroneXR7 2024-08-03 kl. 02:56.
Citera
2024-08-03, 13:12
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Jättebra kämpat Tack för att du snällt upplyser om allt. Kan nog inte bidra med nåt i detalj alls, men lök ingår ju. Tamarind ingår i hp saus och worchestersås ochså och finns som Tamarinpasta och finns som sirap ochså (kanske annat) Senapsfrö, socker ingår, majssirap

Citat:
Ingredienser
INGREDIENSER: Rapsolja, vinäger/eddik, vatten/vand, socker, ÄGGULA från frigående höns/EGGEPLOMME fra frittgående høns/ÆGGEBLOMME af skrabeæg, chili, majssirap, hydrolyserat majsprotein, salt, färgämne/farvestoff (E150c), ANSJOVIS (FISK), kryddor (bl a kanel, koriander, chili, cayennepeppar, vitlök, kummin), tamarind, arom, stabiliseringsmedel (xanthangummi), lök, SENAPSFRÖ/SENNEPSFRØ, konserveringsmedel (natriumbensoat, kaliumsorbat).
Citera
2024-08-03, 16:19
Medlem
MrSauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jättebra kämpat Tack för att du snällt upplyser om allt. Kan nog inte bidra med nåt i detalj alls, men lök ingår ju. Tamarind ingår i hp saus och worchestersås ochså och finns som Tamarinpasta och finns som sirap ochså (kanske annat) Senapsfrö, socker ingår, majssirap
Ja fan, det måste ju vara lök. Undrar om lökpulver räcker?

Citat:
Ursprungligen postat av DroneXR7
Max hot creole dipsås finns på Ica, har funnits på Ica hela tiden.
Brukade finnas, men sen slutade Kavli att sälja den för den inte sålde bra nog för dem, det var det som svarade mig när jag frågade dem varför jag inte kunde hitta den i butiker längre.

Men nu behöver jag inte ens Kavli eller Max längre!
Citera
2024-08-03, 16:52
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Fast max lär väl inte köpa in färdig tiger sauce..
Citera
2024-08-03, 16:52
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Ja kanske ? Poängen är att det är alltid kul när nån försöker, forskar och testar med copycat recept oavsett vad det är och lägger ner tid och arbete kring det ;-)
Citera
2024-08-03, 22:38
Medlem
DroneXR7s avatar
Citat:

Brukade finnas, men sen slutade Kavli att sälja den för den inte sålde bra nog för dem, det var det som svarade mig när jag frågade dem varför jag inte kunde hitta den i butiker längre.

Men nu behöver jag inte ens Kavli eller Max längre!

Ja, nu är den borta! Jag var in på Ica idag och kikade. Riktigt kul att du fick till det. Hur lång tid tog det att få fram slutprodukten?
Citera
2024-08-28, 07:50
Medlem
MrSauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Fast max lär väl inte köpa in färdig tiger sauce..
Förmodligen inte, men det är högst troligt att den används som modell för en del av ingredienserna. Den är en ganska enkel sås.

Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja kanske ? Poängen är att det är alltid kul när nån försöker, forskar och testar med copycat recept oavsett vad det är och lägger ner tid och arbete kring det ;-)
Har provat, och ett kryddmått lökpulver var det sista som behövdes för att matcha smaken till 100%.
Man kan ärligt talat skippa den eftersom det är en så liten del av smaken.

Citat:
Ursprungligen postat av DroneXR7
Ja, nu är den borta! Jag var in på Ica idag och kikade. Riktigt kul att du fick till det. Hur lång tid tog det att få fram slutprodukten?
Inte långt alls faktiskt.

Jag har inte räknat ut procenten här, för jag ogillar matematik, men detta skulle räcka för 2 till 4 stora hamburgare, beroende på hur mycket du gillar att använda och vad du anser stort.

6 till 8 Matskedar majonnäs.
Det var något petigt att mäta upp ordentligt med klämtub och en liten plastskopa, men 8 verkar hålla alla andra gånger.

3 Matskedar Tiger Sauce.
Eller om du kan hitta något liknande, den är en milt stark Cayennepeppar sås med en söt karaktär.
Väldigt god.

1 Tesked av Bullard's Premium Cayenne Pepper Sauce, eller Frank's Red Hot, eller Tennessee Sunshine Hot Pepper Sauce.
Det finns säkert andra som kan fungera också. Den här ska vara en ekfatslagrad cayennepeppar sås som är starkare, den har lite surhet och sälta.

1 Tesked Worcestershire Sauce.
Har lite trevlig surhet och "umami," Tiger Sauce innehåller förmodligen lite grann av Worcester eller något väldigt snarlikt, men lite mer skadar inte, i min egen åsikt.

1 Kryddmått lökpulver.
Som sagt, den här detaljen är så liten att du kan skippa den, men du får fram den riktigt autentiska smaken med den sista ingrediensen.

Och där har du en så gott som identisk dressing till den Max har. Håller sig i kylen ett bra par dagar med plast över koppen, kan 'stelna' lite lätt efter att tag, men rör bara om den lite grann. Också väldigt god för pommes frites och chips.
Citera
2024-08-29, 08:31
Medlem
Nice, detta ska jag testa!
Riktigt god sås
Rejält med syra om jag minns rätt
Citera
2024-08-29, 08:34
Medlem

Vilken av de tre pepparsåserna rekommenderar duˋ
Citera
2024-08-29, 09:31
Medlem
MrSauces avatar
Har bara provat Bullard's, men eftersom den beskrevs som ett liknande substitut och att den ger rätt resultat, så antar jag att dem andra också funkar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in