Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-02-17, 16:41
Medlem
plastigs avatar
Deras dipsås är god, den är inte rinnig och smakar så mycket!
Jag e helt insnöad på hot creole dip till stripsen, Mcd har sin hot chilli dip men får se sig klart slagen.
Vad är ingredienserna i en sån förnämlig dipsås som hot creole?
Citera
2009-03-22, 18:46
Medlem
plastigs avatar
alltså...

nu har jag provat lite olika blandningar för att hitta något som liknar hot creol....
det var svårt att hitta rätt men jag har blandat majonäs med 2 st saucer nämligen tiger sauce och tennessee sunshine, och är nu klart nöjd...
tiger saucen är en söt syrlig cayennepepparsås och tennessee sunshine är en syrligt stark cayennepepparsås med en rökig smak ( såserna finns hos större mathandlare / importör: www.risbergimport.se) tag en lagom dos majjo och droppa i såserna rör om och smaka av här krävs ett antal pommes middagar för att optimera receptet,
kan tillägga att enligt mitt tycke är cream fresch inget alternativ för majjon
det går att göra den något damvänligare om gräddfil adderas inte byta ut utan max 50% absolut max, men herrvarianten är såklart 100% majonäs som grund.
kom gärna med förädlingsförslag ni som provar, vi kanske hittar helt rätt om turen är med oss.....
Citera
2012-02-15, 07:58
Medlem
Skall det inte vara cream cheese blandat med majonnäs i dippen som i denna: http://www.yummly.com/recipe/Hot-Creole-Crab-Dip-Recipezaar
Citera
2012-02-15, 09:53
Medlem
Blanda chipotlepasta och majonnäs. Blir väldigt likt.
Citera
2015-01-08, 15:54
Medlem
lackliciouss avatar
Produktinformation
Innehåller: Ägg, Fisk, Senap.
Innehåll: Vegetabilisk olja, vatten, vinäger, socker, sirap (majs), majsprotein, salt, anjovis, tamarind, kryddor, konserveringsmedel (Kaliumsorbat och natriumbensoat), äggula, senapsfrö, ättika, kryddor, vitlök, lök, förtjockningsmedel (Karragenan, Guarkärnmjöl och Xantangummi), surhetsreglerande medel (citronsyra).
Citera
2015-01-08, 19:56
Moderator
rotadents avatar
Numera finns den där dressingen att köpa i butik om man är förtjust i den:
http://www.max.se/sv/Kampanjer/Just-nu-pa-Max/dressing-i-butik/
Citera
2024-04-26, 12:36
Medlem
Men nu är den sedan ett tag borta från butikerna!! Finns det någon som lyckats göra en bra egen med ett tillhörande recept? Den saknas till fler maträtter än man först kan tro
Eller det kanske finns någon annan typ av sås som egentligen är densamma som kan fungera som substitut?
Citera
2024-04-28, 18:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbrorsan1
Men nu är den sedan ett tag borta från butikerna!! Finns det någon som lyckats göra en bra egen med ett tillhörande recept? Den saknas till fler maträtter än man först kan tro
Eller det kanske finns någon annan typ av sås som egentligen är densamma som kan fungera som substitut?

Jo det finns, men vi tare lungt med det ett tag, inte jäkta, och focucserar på denna, jo fina grejer i måste jag inflika faktisk :

Ingredienser
Rapsolja, kryddsauce (kryddsås (vinäger, socker, chili, Worcestershire sauce (vatten, vinäger, majssirap, socker, majsprotein, salt, färgämne (E150a), ansjovis (fisk), kryddor, tamarind, arom), salt, vatten, kryddor, stabilisator (xanthangummi), konserveringsmedel (natriumbensoat)), vatten, äggula (från frigående höns), socker, rödvinsvinäger, salt, ättika, vitlök, lök, senapfrö, konserveringsmedel (kaliumsorbat), stabilisator (xanthangummi), kryddor

https://kavli.se/produkt/max-hot-creole/
Citera
2024-04-29, 09:54
Medlem
Jungman-Janssons avatar
majonnäs, creolkrydda, någon droppe worcestersås och lite tabasco eller valfri annan chilisås borde skapa något väldigt likt.
Citera
2024-05-01, 09:44
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
majonnäs, creolkrydda, någon droppe worcestersås och lite tabasco eller valfri annan chilisås borde skapa något väldigt likt.

Och ättika/vinäger för syra och nånting för sötman.

Jag minns den där dippen från mitt senaste besök på max för två sekel sen.
Den är god. Känns fräsch

Vad är creolkrydda?
Citera
2024-05-01, 14:38
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Vad är creolkrydda?
En kryddblandning med creolska smaker, liknande cajunkrydda.

Här är ett exempel:
https://www.borgebykryddgard.se/product/creolkrydda-40-g
Citera
2024-05-01, 19:46
Medlem
Vem0ths avatar
Det som gör det utmanande att kopiera såser hemma är för att majonnäsen vi köper i butikshyllan är långt ifrån som den storköken har tillgång till. Köp majonnäs över manuell deli, kostar alltifrån 14-18 kronor hektot och jämför mot Hellmans eller Findus. Den majon smakar så mycket bättre dessutom mycket bättre konsistens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in