• 1
  • 2
2009-02-17, 13:27
Bannlyst
Jag har alltid använt VLC till att se vanliga .avi-filmer. Men nu ska jag testa mig på 720p HD och då krävs lite mer av datorn.
Vilket codecpaket är bäst men samtidigt resurssnålt? Jag har förstått att VLC inte är helt optimalt att använda för HD-material. Det kan lätt börja hacka lite.

Tack på förhand!
Citera
2009-02-17, 13:29
Medlem
tältpinnes avatar
Media Player Classic med CoreAVC och AC3filter är en klassiker som brukar fungera!
Citera
2009-02-18, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Media Player Classic med CoreAVC och AC3filter är en klassiker som brukar fungera!

Okej.

Läste nåt om K-Lite Codec Pack. Är det nåt att ha?

För övrigt förvånad att VLC inte hanterar HD-film så bra. Den tar ju det mesta.
Citera
2009-02-18, 20:11
Medlem
Vlc funkar bra så länge du har lite kräm i burken, 720 borde inte vara ngt problem men kanske 1080!
Citera
2009-02-18, 20:13
Medlem
David9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne71
Vlc funkar bra så länge du har lite kräm i burken, 720 borde inte vara ngt problem men kanske 1080!

I min burk kan jag bara spela upp 1080 med media player classic, vlc funkar inte alls.
Citera
2009-02-18, 20:14
Medlem
jastors avatar
Bästa "codecen" för att spela upp HD material är NVidia PureVideo. Kräver dock en spelare som stödjer att du kan ställa in att den ska använda det (PowerDVD är typ den enda jag kan komma på nu som gör det, har förgäves försökt göra det i VLC utan resultat, tror några har postat om det på deras forum).
Citera
2009-02-18, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jastor
Bästa "codecen" för att spela upp HD material är NVidia PureVideo. Kräver dock en spelare som stödjer att du kan ställa in att den ska använda det (PowerDVD är typ den enda jag kan komma på nu som gör det, har förgäves försökt göra det i VLC utan resultat, tror några har postat om det på deras forum).

Okej, jag har ett Nvidia kort i datorn, ganska så modernt. Så jag får testa det sen. Men ska man ladda ner nån speciell PureVideo drivrutin? Jag har redan installerat Nvidias drivrutin för kortet.
Citera
2009-02-18, 20:49
Medlem
jastors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Okej, jag har ett Nvidia kort i datorn, ganska så modernt. Så jag får testa det sen. Men ska man ladda ner nån speciell PureVideo drivrutin? Jag har redan installerat Nvidias drivrutin för kortet.

PureVideo kostar pengar (och det gör PowerDVD också, du behöver en ganska modern version av det). Men du kan nog hitta det gratis via andra medel *host*min signatur*host* om du inte vet vart.
Citera
2009-02-18, 20:53
Medlem
mo0kies avatar
K-Lite är väl "ersättaren" till cccp om jag förstått det rätt.
Båda finns ju, men har för mig att K-Lite är bättre.

Använder själv K-lite, funkar bra med 720p.
1080p funkar bra..ibland :S
efter en reboot t.ex.
Citera
2009-02-18, 21:50
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jastor
PureVideo kostar pengar (och det gör PowerDVD också, du behöver en ganska modern version av det). Men du kan nog hitta det gratis via andra medel *host*min signatur*host* om du inte vet vart.
Om du bara installerar PDVD med PureVideo så fixar övriga mediaspelare att använda sig av den. Jag kör t ex Mediaplayer Classic och avkodar genom PureVideo. Tänk bara på att PureVideo använder nVidia-kort för att i deras hårdvara avkoda filmen, så kör man med ett Radeon så funkar det inte.
Citera
2009-02-18, 22:03
Medlem
Unbalanceds avatar
Själv kör jag Media Player Classic med CoreAVC & Haali. CoreAVC kostar men finns att hitta på trackers.
Har en väldigt gammal dator men HD media fungerar hur fint som helst att spela upp.
Citera
2009-02-19, 06:57
Medlem
On fires avatar
Kör med kmplayer, Coreavc och Haali media splitter något som fungerar galant till skillnad från vlc där det hackar satan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in