Citat:
Ursprungligen postat av comeandgetme
Jag har ftt ny laptop p jobbet d min frra gick snder med ett brak.
Min undran r nu om jag kan/vgar anvnda mig av produktnyckeln som sitter p den gamla laptopen?
Jobbar p ett stort fretag s jag gissar att vi inte anvnder oss utav de nycklar som sitter p datorerna utan kper ett visst antal anvndarlicenser. Plus att vi fortfarande kr XP p burkarna.
Det r d en Windows Vista Business produktnyckel som sitter p en laptop frn HP.
Om bde den gamla och den nya laptopen r HP-datorer med Windows Vista Business frinstallerad s kan du prova gamla nyckeln ven p den nya.
Men r inte Windows p din nya laptop redan frinstallerad och aktiverad? De stora laptopsljarna (HP/Lenovo/Acer/Dell/Asus osv) har ju avtal med Microsoft som gr att de kan fraktivera sina Windows-installationer direkt vid installation, utan att ens kontakta Microsofts servrar.
Installation av Vista p en laptop frn en av "de stora" har tre komponenter som gr att operativet redan har aktiverats efter installation. 1) En certifikatfil 2) En produktnyckel som matchar operativsystemsvarianten, och 3) en SLIC-kod i BIOS som matchar certifikatet och produktnyckel.
Produktnyckeln och certifikat ligger med i den installationsskiva (eller terstllningsskiva) som fljer med datorn. I praktiken behver man allts aldrig bry sig om produktnyckeln.
Om man vill installera en annan Vista-version n den som fljer med s gr det ocks bra, frutsatt att man kan f tag p koder och certifikat och att laptopen har SLIC-kod i BIOSet (vilket vl alla Vista-frberedda laptopar har).
Har sjlv snickrat ihop flera Vista-versioner p mina laptoppar med denna metod... bara fr att kontrollera att det fungerar frsts