• 1
  • 2
2009-02-17, 11:32
Medlem
reinkarnerads avatar
Hur ska man, anser ni, i vardagaglig prosa stava till den i folkmun använda förkortningen av socialtjänsten, "soc" eller "soss"?

Finns det några paralleller med andra ord? Några rekommendationer eller språkråd?

Själv tycker jag att "soc" ser en smula grotesk ut och föredrar "soss".
Citera
2009-02-17, 13:13
Medlem
Trizinas avatar
Bra fråga, xD

Jag skulle stava det soc, eftersom det är en förkortning av socialtjänsten...
Citera
2009-02-17, 13:34
Medlem
reinkarnerads avatar
Man skulle då kunna invända, att en som inte vet om att "soc" är en förkortning av "socialtjänsten" förmodligen skulle läsa/uttala ordet fel, nämligen "såck"!
Citera
2009-02-17, 13:49
Medlem
Megalomanias avatar
Varför alls förkorta ordet i skriftspråk då det uppenbarligen inte gör sig särskilt bra förkortat? Varje gång jag sett någon skriva soc, sos, soss eller någon ännu mer fantasifull variant har jag varit tvungen att reflektera en liten stund för att alls förstå vad personen vill ha sagt. Sluta helt enkel med ofoget så blir det bättre för samtliga.
Citera
2009-02-17, 13:59
Medlem
Barytons avatar
Man säger/ skriver väl sossar om socialdemokrater?
Citera
2009-02-17, 14:53
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Varför alls förkorta ordet i skriftspråk då det uppenbarligen inte gör sig särskilt bra förkortat? Varje gång jag sett någon skriva soc, sos, soss eller någon ännu mer fantasifull variant har jag varit tvungen att reflektera en liten stund för att alls förstå vad personen vill ha sagt. Sluta helt enkel med ofoget så blir det bättre för samtliga.

Man kan säga [soss] men man skriver inte det.
Citera
2009-02-17, 15:30
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinkarnerad
Finns det några paralleller med andra ord?
Lic. (licentiat) är det enda jag kommer på just nu. Skrivs med fördel med punkt efter, uttalas "liss". Svårt blir det när man ska stava till det på förkortningen byggda verbet (lissa el. lica el. kanske lic:a?). En variant vore alltså att skriva soc. med förkortningspunkt. Att bara ge upp anstår inte språkforumet.
Citera
2009-02-17, 16:14
Medlem
reinkarnerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
En variant vore alltså att skriva soc. med förkortningspunkt.
Bra lösning. För de skribenter som väljer att skriva förkortningar med mellanslag i stället för punkt (bl a, m fl, t ex) går emellertid denna möjlighet förlorad.
Citera
2009-02-17, 16:29
Medlem
MargueriteSJBs avatar
Om det är vardaglig prosa så skulle jag säga "soc". Om du normalt skriver förkortningar utan punkt så kan du göra det här också. Inte heller lic som i licentiat behöver ha punkt efter sig (lika lite som fil dr).

Genom att skriva "soss" är det svårare att härleda ordet, även om det blir mer rätt uttalsmässigt.

Och "sos". Hjälp! Hjälp!

Ett alternativ är ju att första gången termen dyker upp skriva "socialtjänsten (soc)".
Senast redigerad av MargueriteSJB 2009-02-17 kl. 16:30. Anledning: Stavfel. Ouch!
Citera
2009-02-17, 16:46
Medlem
reinkarnerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MargueriteSJB
Genom att skriva "soss" är det svårare att härleda ordet, även om det blir mer rätt uttalsmässigt.
"Soss" får väl betraktas som ett ord i talad svenska. Utalsmässigt tycker jag dock att stavningen har en brist, eftersom det i mun blir "såss" i analogi med utsägandet av ord som "kross" eller "tross".
Citera
2009-02-17, 17:14
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MargueriteSJB
Om det är vardaglig prosa så skulle jag säga "soc". Om du normalt skriver förkortningar utan punkt så kan du göra det här också. Inte heller lic som i licentiat behöver ha punkt efter sig (lika lite som fil dr).
Att sätta punkt efter dr vill jag t.o.m. hävda är fel på svenska eftersom det är en sammandragning.

Citat:
Ett alternativ är ju att första gången termen dyker upp skriva "socialtjänsten (soc)".
Tja, det förfaringssättet är väl något man brukar tillämpa i en utredning, rapport, vetenskaplig uppsats el. dylikt, och där ska man väl ändå helst undvika "soc" överhuvudtaget. Jag tänker mig att förkortningen i skriven form främst kan förekomma i t.ex. skönlitteratur, på bloggar och i diskussionsforum. Kanske blir det för akademiskt även med punkt efter.

Citat:
Ursprungligen postat av reinkarnerad
"Soss" får väl betraktas som ett ord i talad svenska. Utalsmässigt tycker jag dock att stavningen har en brist, eftersom det i mun blir "såss" i analogi med utsägandet av ord som "kross" eller "tross".
Jag trodde det uttalades så att det rimmade på hos.
Citera
2009-02-17, 17:21
Medlem
Ratzzs avatar
Har alltid förkortat det soss förut, men nu har jag börjat att använda soc istället, fler som förstår vad man menar då känns det som
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in