2009-02-17, 02:03
Medlem
anti_svperstars avatar
Har nyligen tagit reda på att anledningen till att min laptop inte ville starta var att min hårddisk tydligen blivit dum i huvudet och inte låter mig komma igenom POST utan att ha den frånkopplad.

Nu sitter jag och kör en backtrack3 live-cd och är väl glad över att datorn funkar igen.

I BT3 ingår ju en del program, såsom firefox som jag använder nu, men det jag saknar mest är möjligheten att ladda ner torrents..

så eftersom jag är slö + att jag inte vill köpa en ny hårddisk i norge, så undrar jag följande:

Finns det någon LIVE-CD med inbyggd torrentprogram?

kollade lite på ubuntu men blev inte riktigt klok över vilken mjukvara det hade stöd för.
Tacksam för svar!
Citera
2009-02-17, 02:31
Medlem
xurras avatar
ladda ner transmission
Citera
2009-02-17, 08:22
Medlem
I princip alla Linux distributioner kommer något torrentprogram. Enklast är kanske att välja ett riktigt liten Linuxdistribution t ex Puppy eller Damn Small Linux. Och sedan installera den på ett USB-minne, då är det också lätt att komplettera med extra program.
Citera
2009-02-17, 08:28
Medlem
MThrees avatar
Vilken live-cd som helst med en paket-hanterare löser ju biffen djävligt smidigt då den bara installeras temporärt i minnet. I debian blir det som följer;

1. Boota
2. Starta konsoll
3. apt-get install transmission

Sen är du klar för download.

Funkar lika bra med ubuntu då det är baserat på debian i grund och knoppix likaså.
Citera
2009-02-17, 13:21
Medlem
Holger Meinss avatar
Ubuntu har Transmission installerat som default.
Citera
2009-02-17, 15:39
Medlem
anti_svperstars avatar
tack så mycket allihop! Ubuntu it is. Freeware ftw!

då ska jag bara bestämma mig för vilken hårddisk jag ska köpa nu då..

verkar som att Samsung SpinPoint M6 250GB 5400RPM ska vara ovanligt bra i sitt slag.
Citera
2009-02-17, 16:19
Medlem
Eftersom det lät som att du inte ville köpa en ny hårddisk så går det lika bra att köra dessa alternativ folk redan gett från en usb-sticka, ifall du inte vart helt med på det. Så som komocka föreslog.

Blir precis som att köra från en hårddisk fast med avsevärt mycket mindre lagringsutrymme.
Citera
2009-02-17, 21:11
Medlem
anti_svperstars avatar
sorry att jag inte verkar veta vad jag pratar om =)

jag vet att jag kan köra live från minnespinne också, men har ingen för tillfället.

vill ju såklart ha en ny hårddisk då jag inte orkar släpa omkring på min mybook överallt.. så detta var mest för att hitta den bästa temporära lösningen.

tack igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in