2009-02-16, 23:39
Medlem
Hejsan, jag har fått en flådd och urtagen hare av en bekant och tänkte ta mig tid imorgon att försöka stycka den.

Nu är det så att jag aldrig styckat något i hela mitt liv och undrar hur jag skall gå tillväga, är det bara att försöka skära där hinnorna är eller skall man göra på annat vis?

Mvh
Citera
2009-02-17, 08:33
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Hejsan, jag har fått en flådd och urtagen hare av en bekant och tänkte ta mig tid imorgon att försöka stycka den.

Nu är det så att jag aldrig styckat något i hela mitt liv och undrar hur jag skall gå tillväga, är det bara att försöka skära där hinnorna är eller skall man göra på annat vis?

Mvh

Det beror på vad du vill ha. De flesta däggdjur ser ju väldigt lika ut i sin uppbyggnad vilket ju inte är så konstigt då vi är nära släkt. Hos däggdjur så är kvaliteten bäst på filen som på en hare är ob. liten. Sedan innanlår, ytterlår, sadel och sist framben.

Jag kan garantera att det smakar lika bra hur du än gör

Gryta, helstek, osv osv?

I gamla vår kokbok finns schema, kanske det finns på nätet jag har aldrig letat.
Citera
2009-02-17, 08:47
Medlem
erlgs avatar
Om du vill göra en klassisk fransk gryta på haren så är det ganska enkelt att förbereda djurkroppen. Skär genom kött och såga genom ben hela kroppen i 4 cm skivor. Du bör dock börja med en grovstyckning enligt följande: Dela stekarna från ryggen genom att såga i midjan. Klyv därefter de två stekarna medelst köttyxa eller dylikt. Skär bort bogarna från framkroppen. Du följer hinnan och om du tar i lite så behöver du knappt använda kniven. Sedan tar du en sax och klipper loss revbenen med slaksidor från ryggen så att två cm revben blir kvar på ryggraden. Putsa sedan senor och hinnor (som du givetvis sparar till fonden) och skär sedan upp alla grovstyckade bitar i 4 cm skivor.
Citera
2009-02-17, 13:48
Medlem
tack för hjälpen

Det är tänkt att bli gryta av större delen men en liten del skall sparas och göras ministek av ungefär..

Jag gör ett försök så får vi se om jag lyckas, annars får jag försöka fixa en hare till
Citera
2009-02-20, 22:44
Medlem
osiss avatar
Ha inte för stora planer för din lilla hare!
Jag skulle rekommendera att du gör ett gott styckningsförsök och sen en gryta av det hela. Första gången blir aldrig riktigt 100 så gör en gryta. Nästa gång så går det förmodligen betydligt bättre och då kan du steka den. En hare är inte mycket lönt att dela upp. Bättra att laga hela på en gång. Skulle det bli något över så blir det bara än godare andra gången det värms upp.

btw (och lite ot.) så har jag plockat mitt livs första fågel idag. Det var en gräsand som jag tyvärr skrämde upp så den krashade in i en ek innan idag. Fick vackert hämta bössan och avliva den där den hoppade omkring på marken. Ville bara säga att det INTE är någon bra idé att hålla till inne i köket när man gör detta.
Citera
2009-02-22, 15:52
Medlem
Kenty-59s avatar
http://www.kokaihop.se/recept/vaesterbottnisk-hargryta
Där har du ett recept på en jättegod hargryta..
Citera
2009-02-22, 17:36
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
http://www.kokaihop.se/recept/vaesterbottnisk-hargryta
Där har du ett recept på en jättegod hargryta..
http://www.mortaros.se/jakt.htm
Där har du en bra sida hur du styckar upp den också..
Så nu är det bara stycka den och göra en god gryta av den..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in