Tveka inte att testa, men kör virtuella maskiner. På så sätt behöver du inte bygga fast dig och bängla. Och som du skriver finns det små problem med banker och andra som kräver ett visst operativsystem; då är det hur smidigt som helst att bara ploppa upp windows i ett fönster(!) och göra vad som måste göras. Inga stora åthävor. Installerar du ett system virtuellt som du tröttnar på är det bara att radera en fil för att utplåna det.
Varför inte låta ubuntu-xmbc även stå för serverdelen? Det räcker väl med att du inte låter starta xmbc när du åker på semester för att få datorn att gå lite snabbare, vill du kan du köra olika kernels och välja detta vid boot/grub.
Men vänta nu... Använder man ett grafiskt gränssnitt så kan man ju faktiskt installera SSH-klient på sin iPhone och använda den som fjärrkontroll när man sitter vid TV:n
Visst kan man det, fan detta av någon som gjorde en mediaPC och behövde en fjärrkontroll. Wifi och bluetooth fungerar ju också om man vill skriva något själv
Men vänta nu... Använder man ett grafiskt gränssnitt så kan man ju faktiskt installera SSH-klient på sin iPhone och använda den som fjärrkontroll när man sitter vid TV:n
Pillar lite med ubuntu server i virtualbox, skulle vilja få den att synas på nätverket som vilken annan dator som helst, hur fixar man detta? Testar lite virtuellt innan jag tar steget fullt ut s.a.s.
Sedan undrar jag om man kan köra PS3 media server på ubuntu server? Kör det på min windows-server just nu och där är det ju GUI.
_ZoutH: PMS fungerar, jag har kört det på arch iaf. Dock så finns det jävligt lite dokumentation för att köra det headless. Det jag fick göra var att ta configen från min windowsburk och dra över den till linuxburken. Det finns en del andra apps för att streama från linux, men jag har för mig att ingen annan är lika bra på att transcoda filmer.
_ZoutH: PMS fungerar, jag har kört det på arch iaf. Dock så finns det jävligt lite dokumentation för att köra det headless. Det jag fick göra var att ta configen från min windowsburk och dra över den till linuxburken. Det finns en del andra apps för att streama från linux, men jag har för mig att ingen annan är lika bra på att transcoda filmer.
Media Tomb - Det är jävligt bra! - Efter lite konfigurering transcodar den on-thefly mkv filer till PS3an..
Kör mediatomb nu och streamar till min PS3a en sak stör jag mig dock på.
Jag scannar tex mappen TV
där har jag TV/House/Season2/e01.avi
Problemet är att när jag väljer directories i mediatomb (i ps3an) så står det Season 2. Jag vill att det ska stå House, går det att lösa på något sätt?
Problemet är att när jag väljer directories i mediatomb (i ps3an) så står det Season 2. Jag vill att det ska stå House, går det att lösa på något sätt?
Det här är ju nog en bra bit off topic - Kanske skulle starta en ny tråd om det här istället?
Jag kan svara där... Men du hittar det nog om du googlar "mediatomb scripting"
Lycka till!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!