Citat:
Ursprungligen postat av Smorth
oj oj ska sova sova hinner inte vara tydlig eller duktig på att skriva.
Jag håller på och tankar senaste versionen av linux, ska installera men när jag sa att jag skulle installera på min hårddisk D så sa någon att jag skulle installera på C där mitt Vista ligger för då har jag alla filer kvar osv.
Jag blev genast tveksam eftersom att jag inte vill crasha mitt Vista, installerar jag på min andra HDD så har jag väl ändå tillgång till hårddisken, alltså filerna?...
Vilket ska jag välja?
Går det att lägga 2 st OS på samma partition?
Btw, en annan fråga.
När jag startar och har 2 OS, då ska väl det komma upp en ruta som frågar vilket OS jag vill starta?
Oavsett vilken partition det andra OS ligger på?
.........
Jag hade tänkt att:
Mounta Linux filen
Installera utan att starta om med skiva osv
Installera på min hårdddisk D, får jag tillgång till mina gamla filer ändå?
Sen ska en ruta komma upp när jag startar vilket OS jag vill använda?
Tack och förlåt för krånligheten!
Sökte lite men hittade inget!
//Adde
Som sagt, väldigt krångligt inlägg, så jag ska försöka besvara dina huvudfrågor...
1] Du kan inte mount'a Linux-ISO'n i Daemon-Tools och köra en installation från Windows (vad jag vet iaf).
2] Du kan inte ha både Vista och Linux på samma partition.
3] När du installerar Linux på din sekundära hårddisk/partition så kommer du sedan att få möjlighet att välja mellan att boota antingen Linux eller Windows.
För att du inte ska göra något som du kanske kommer att ångra, så borde du ta och läsa på lite mer om hur du installerar Linux tillsammans med Windows Vista. Ett bra tips är att du vänder dig till användarforumet för din Linuxdistribution och kollar igenom trådarna där. Det finns garanterat nån How-To som beskriver hur du skall gå till väga.
EDIT:
Om du bara ska använda Linux för att lattja runt i och testa lite, så hade jag nästan rekommenderat dig att tanka hem VMWare Workstation och köra en "Virtuell" installation av Linux. VMWare Workstation körs i Windows och låter dig skapa en "virtuell" datormaskin, på vilken du sedan kan installera i princip vilket operativsystem som helst som VMWare har stöd för. VMWare stödjer idag de vanligaste Linuxdistributionerna.
Då jag antar att du är en total nybörjare på Linux (inget illa ment) så ger detta alternativet dig en bra möjlighet att bekanta dig med systemet utan att krångla till det alltför mycket.