Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-09-18, 22:32
Medlem
Brutal Beatings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banarne
Jag gick i samma gymasieklass som ett av Flinks offer. En tjej som var klassens plugghäst och därför fick ett stipendie tíll att gå på någon sorts skola där uppe där Flink låg och lurpassade i buskarna.

Efter den händelsen har jag nitiskt vägrat läxor och andra moraliska förpliktelser.

Skönt strutsbeteende det där. Att jag inte tänkt på det tidigare!
Jag vill inte betala skatt: en polare fick restskatt en gång.
Citera
2003-09-18, 23:35
Medlem
unikums avatar
Jag har för mig att det sitter en lätt förståndshandikappad egyptier inspärrad sen 1980. Han överföll och mördade 2-3 kvinnor i göteborg 79/80. Eftersom han inte fattar att han gjort nåt fel så vågar man inte släppa ut honom. Ingen bot finns.
Nån som minns nåt om han?
Citera
2003-09-18, 23:54
Medlem
Swiftshifters avatar
Jag gick på samma skola som Flink. I gymnasiet gjorde han sig mer känd som en som ville bli militär mer än en galning, kanske lite småtöntig såddär. Men jag träffade honom en gång när han blivit äldre, det var faktiskt samma år som han begick sitt brott. Han hade jääävligt höga tankar om sig själv och väldigt låga tankar om andra. Lite småilsket uppförande etc. Men det är iofs lätt att i efterhand se mönstren. Jag träffade honom på en fest och klockan 24:00 ställde han ner ölen och gick ifrån festen, utan jacka mitt i vintern. Då var det nytt dygn och han skulle hem för att sova. Smått knepigt beteende.
Citera
2003-09-19, 00:49
Medlem
Azraels avatar
Nu håller ni på och far med osanningar igen.

1. Mattias Flink dömdes av HD till livstids fängelse. Inte 14år. http://www.tfror.se/artikeln.htm

2. Livstids fängelse är inte 12år. Livstids fängelse betyder att straffet inte är tidsbestämt. Efter 12år kan den dömde ansöka om omvandling till tidsbestämt straff och i de fall det bifalls (det gör det i stort sett aldrig) så döms personen normalt till 18-25års fängelse. Enligt kriminologexpertisen så får en livstidsdömd fånge kallt räkna med att sitta ca 20år i fängelse.
Citera
2003-09-19, 07:10
Medlem
Bombad Bimbos avatar
Kommer inte Quick också från Falun? Kan han och Flink någon gång ha träffat varandra? De heter ju nästan likadant - kanske de i själva verket är samma person i två fysiska inkarnationer? Men Quick är ju flera, så det jämnar i så fall ut sig.

Som någon annan skrev här på FB: Skall man bli mördare, måste man vara både Quick och Flink.
Citera
2003-09-19, 08:57
Medlem
CMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paran0id
Måste ge "CM" lite medhåll. Tror också att Flink inte var annat än en vanlig kille med för stor tillgång till vapen. Folk får väl bryt dagligen men få har möjlighet att komma över automatkarbiner. Inte för att jag känner Flink och inte för att jag kanske skulle bjuda honom på kaffe men iaf, finns personer som skrämmer mig långt mer.

Trevligt att åtminstone en person förstår vad jag menar

Rörande Flinks anställning vid Försvarsmakten så fick han avsked i samband med att han dömdes. Han lär aldrig bli återanställd.
Citera
2003-09-19, 09:27
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Apropå Flink

Jag har själv god insikt i det svenska försvaret. Jag vill hävda att i snitt finns det 3-5 anställda personer på varje förband av Flinks kaliber. Dessutom hävdar jag att det finns i snitt lika många personer ytterliggare på varje förband som vid alkoholintag uppvisar samma symptom.

Kan idag namnge ett stort antal personer som är klart störda och som inte bör ha tillgång till vapen. Anser att efter att ha tagit del av Flinks profil, så finns det anställda som klart har större problem än vad just Flink hade.
Citera
2003-09-19, 09:52
Medlem
CMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Jag har själv god insikt i det svenska försvaret. Jag vill hävda att i snitt finns det 3-5 anställda personer av Flinks kaliber. Dessutom kävdar jag att det finns i snitt lika många personer ytterliggare som vid alkoholintag uppvisar samma symptom.

Kan idag namnge ett stort antal personer som är klart störda och som inte bör ha tillgång till vapen. Anser att efter att ha tagit del av Flinks profil, så finns det anställda som klart har större problem än just Flink hade.

Det låter klart rimligt att det skulle vara så. Försvaret är trots allt en hyffsat stor arbetsgivare, så att det finns några nötpåsar där är inte så konstigt.

Det som är mindre bra är ju att dessa som sagt har tillgång till militära vapen, något psykstörda Nisse på Ericsson inte har.
Citera
2003-09-19, 10:11
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill-lapp
Det som är skevt med fallet M. Flink är att försvaret visste att han inte var riktigt i skallen.

Det första mina polare som var i Bosninen på FN-tjänst sa när dom fick höra att en militär i Falun hade skjutit på folk var: "- jaha, det är säkert den där idioten Flink som varit farten". Det var allmänt känt bland många befäl, däribland hans överordnade, att han inte var riktig i huvet..men trots detta var han i tjänst och hade fri tillgång till sina vapen.

Jag vill hävda att försvaret blundar för detta. De anställda på varje förband vet om vilka de är. Det är fler som Flinkat ur, med eller utan vapen. Tro mig jag har sett ett 20-tal personer göra det. Personer fortfarande jobbar kvar idag.

Vill ni ha ett exempel? Jag kan dessvärre inte namnge personen, då relgerna på FB inte tillåter det.

Personen ifråga arbetar på ett pansarförband i västsverige. Han har misshandlat soldater fysiskt, hotat soldater och kollegor på förbandet. Är psykiskt labil och allmänt odhuglig. Blir mycket aggressiv vid alkoholintag. Ett flertal anställda runt om på förband i Sverige känner till honom och hans labilitet. Har fri tillgång till vapen. Saknar empatiförmåga. Är i 35-årsåldern.
Citera
2003-09-19, 10:31
Medlem
juttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CM
Nej, han släpps väl gissningsvis 2007-2008 nångång.
Livstid brukar ju ofta vara runt 12 år.

livstid är i snitt 17-18 års fängelse.
förut så brukade dom kunna komma ut efter 12 år
men det är sällsynt i nutid.

det finns vissa som har suttit närmare 25 men dom har inte skött sig heller.
Citera
2003-09-19, 11:33
Medlem
CMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jutte
livstid är i snitt 17-18 års fängelse.
förut så brukade dom kunna komma ut efter 12 år
men det är sällsynt i nutid.

det finns vissa som har suttit närmare 25 men dom har inte skött sig heller.

Nej sköter du dig inte så kommer du ju aldrig ut.

Dock skall beaktas att Flink var ganska ung (24 år) vid brottstillfället. Jag antar dessutom att han skött sig väl under tiden i finkan. Sånt vägs ju också in.
Citera
2003-09-19, 21:31
Medlem
Swiftshifters avatar
Jo, även Quick har åtminstone bott i Falun, men då hette han nåt annat, vet ej om jag kan skriva namnet här eftersom jag vill att morderatorn ska få en lugn stund. Även bröderna xxx i bankrånargänget "militärligan" har sitt ursprung där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in