2003-09-18, 17:34
Medlem
Det som är skevt med fallet M. Flink är att försvaret visste att han inte var riktigt i skallen.

Det första mina polare som var i Bosninen på FN-tjänst sa när dom fick höra att en militär i Falun hade skjutit på folk var: "- jaha, det är säkert den där idioten Flink som varit farten". Det var allmänt känt bland många befäl, däribland hans överordnade, att han inte var riktig i huvet..men trots detta var han i tjänst och hade fri tillgång till sina vapen.
Citera
2003-09-18, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
tydligen inte! http://www5.aname.net/~hatlake/nina/flink.html

han fick 14 år tidsbestämt straff...han är ute nästa år således...2 3 delar...10 år...94 till 04....hmm undrar vad han skall göra nu?...han lär väl knappast få tillbak sin tjänst på dalregementet i alla fall?

Ja Du, det undrar jag med vad han skall göra. Det finns många som har slagit ihjäl en annan människa, suttit av sitt straff och under tiden skött sig o pluggat, och sen med hjälp av anhöriga, kriminalvården och kontakter kommit ut i det verkliga livet igen och fått ett bra jobb, familj, barn, Volvo, hund o radhus.
Men det här brottet som Flink gjorde var ju så extremt så vem vill anställa honom med den bakgrunden?
Tror inte ens det hjälper om han byter identitet.
Nej, han har nog svårt att i framtiden leva ett normalt liv, verkligheten kommer förr eller senare i fatt honom. Jag kan tänka mig att om han släpps ut i det fria så blir det under stark övervakning dom första åren, och sen kommer han att leva ett undanskymt liv med förtidspension. Det är nog bäst så för många som drabbades den natten har inte glömt...
Citera
2003-09-18, 18:06
Medlem
Bombad Bimbos avatar
Somliga sitter längre för färre mord:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,249956,00.html
Citera
2003-09-18, 18:22
Medlem
back flashs avatar
Hmm.. Vill ju egentligen inte vara nån besserwisser men: Flink fick 14 år i tingsrätten. Domen överklagades och gick ända till HD som den 13 februari 1995 meddelade Flink sin dom: Livstids fängelse.

Någon skrev att man normalt kommer ut efter tolv vid livstidsdom. Det är inte sant. På senare år har ytterst få livstidsdömda benådats (vad som krävs för att man ska få sitt livstidsstraff tidsbestämt, i terorin betyder livstid livstid).
Idag ligger den genomsnittliga avjänade på runt 17 år.
Som exempel kan nämnas att Bergling, Stig, spionen, fick tidsbestämt till 23 år.

Vad som möjligen kan tala för att Flink skulle få ett mildare straff är hans ålder. När han dömdes var han "bara" 25 år, när brottet begicks 24. Det är väldigt ovanligt att så unga döms till livstid...

Den som lever får se.
Citera
2003-09-18, 18:34
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Hmm.. Vill ju egentligen inte vara nån besserwisser men: Flink fick 14 år i tingsrätten. Domen överklagades och gick ända till HD som den 13 februari 1995 meddelade Flink sin dom: Livstids fängelse.

Någon skrev att man normalt kommer ut efter tolv vid livstidsdom. Det är inte sant. På senare år har ytterst få livstidsdömda benådats (vad som krävs för att man ska få sitt livstidsstraff tidsbestämt, i terorin betyder livstid livstid).
Idag ligger den genomsnittliga avjänade på runt 17 år.
Som exempel kan nämnas att Bergling, Stig, spionen, fick tidsbestämt till 23 år.

Vad som möjligen kan tala för att Flink skulle få ett mildare straff är hans ålder. När han dömdes var han "bara" 25 år, när brottet begicks 24. Det är väldigt ovanligt att så unga döms till livstid...

Den som lever får se.

Va? Det där har jag inte hört...det som jag hörde var att HD fastställde domen på 14 år...men som sagt jag kan ha fel där.

Och angående Stig "landsförrädaren" så tycker jag att aset borde arkebuseras istället för att få sitta i finkan.
Citera
2003-09-18, 19:24
Medlem
Måste ge "CM" lite medhåll. Tror också att Flink inte var annat än en vanlig kille med för stor tillgång till vapen. Folk får väl bryt dagligen men få har möjlighet att komma över automatkarbiner. Inte för att jag känner Flink och inte för att jag kanske skulle bjuda honom på kaffe men iaf, finns personer som skrämmer mig långt mer.
Citera
2003-09-18, 20:10
Medlem
MeatAbstracts avatar
livstid betyder väl i teorin livstid. Men benåding efter 14 år?
eller så har ja fel. det var ju ett ? tecken där om du inte såg det.
Citera
2003-09-18, 20:35
Bannlyst
En lustig liten notis apropå hur länge livstid är, är att den som suttit längst i svenskt fängelse just nu är killen som mördade Allan Larssons styvson. Kommer inte ihåg hur många år killen har suttit, men kan nog ge mig på en kvalificerad gissning att om offret inte hade varit Allan Larssons (fd. socialdemokratisk finansminister) styvson så hade gärningsmannen varit ute för länge sedan. Likaså lär nog Lindhs mördare sitta ett par år längre än brukligt. (även om Lindh och hennes mördare har/kommer att få mer uppmärksamhet än Larsson-fallet, vilket gör att de säkerligen inte, när alla strålkastare är på fallet, kan behandla den gärningsmannen lika "illa" som den anonyme "Larsson-mördaren"...)

Det är skillnad på folk och folk...
Citera
2003-09-18, 21:03
Avslutad
Ajajaj Thompa, nu har du slarvat med trådläsningen! Läs post #16 (och följ länken) i denna tråd...
Citera
2003-09-18, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Incognito
Ajajaj Thompa, nu har du slarvat med trådläsningen! Läs post #16 (och följ länken) i denna tråd...

Ja se på fan =) Tackar.
Citera
2003-09-18, 22:15
Medlem
Beatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oGGo
Satan, släppte dom ut den grabben för att åka kanot.
Jag är glad att det blev rabalder pga. det för jag känner mig knappast säkrare med den karln i det fria. Inte ens i 5 minuter!

Varför rabalder?
Med handfängsel kopplad till vårdare som satt bakom i kanoten samt följebåt med fler vårdare.

Observera gärna begreppet vårdare, det ger en hint om vad det ska gå ut på. Rehabilitera folk så de inte fimpar fler personer när de kommer ut. Det fina stora landet i väster har ju sannerligen bevisat vad som händer om man bara sätter folk i "detension" som närmast skulle översättas med förvaring. Lyft och kliv ur medeltiden...

/B
Citera
2003-09-18, 22:32
Medlem
Aziraphales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
han lär väl knappast få tillbak sin tjänst på dalregementet i alla fall?

föga troligt, eftersom det är nedlagt och ombyggt tilll högskola
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in