2009-02-16, 18:05
Medlem
singularitets avatar
Frågeställningen lyder som följer:

Ponera att Adolf Hitler var satan eller så nära satan en mänsklig gestalt kan uppenbara sig. Skulle du leva om inte Hitler levat?? Det jag tänker på är orsak verkan sambandet som säkert varit uppe tidigare i ngn tråd! Din pappas spermier hade inte blandat sig med moderns ägg om inte Hitler levat sitt liv.

Så frågeställningen är alltså om du kan tacka Hitler indirekt för din egen existens? Och vidare hur denna frågeställning påverkar din objektivitet? I tråden ser jag gärna även diskussion om orsak/verkan, men om frågorna belysts i tidigare trådar så ser jag gärna att diskussionen enbart handlar om Tacksamhet eller avsky till frågeställningen!
Senast redigerad av singularitet 2009-02-16 kl. 18:23.
Citera
2009-02-16, 18:15
Medlem
adequates avatar
Kausalitet fungerar onekligen invecklat. Indirekt lär man kunna tacka allt som någonsin skett för att man existerar, så jag finner det enklast att helt sonika tacka rumtiden för det.

Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Din pappas spermier hade inte blandat sig med moderns sperma om inte Hitler levat sitt liv.
Det har de i vilket fall som helst inte gjort.
Citera
2009-02-16, 18:19
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Det har de i vilket fall som helst inte gjort.

Ja det här är ett stort dilemma för mig, och ställer frågan om min plats i universum på sin spets..

Edit: Moderns ägg, inte sperma
Senast redigerad av singularitet 2009-02-16 kl. 18:26.
Citera
2009-02-16, 20:21
Medlem
singularitets avatar
Om saker börjar "snurra" så ska ideologiska rasister bära bödelns ok mot sina nackar i första hand! Tömma sverige på bidrags strategiker är dock realistiskt!
Citera
2009-02-16, 21:08
Medlem
adequates avatar
Citat:
Om saker börjar "snurra" så ska ideologiska rasister bära bödelns ok mot sina nackar i första hand! Tömma sverige på bidrags strategiker är dock realistiskt!
Vad har detta med topic att göra?
Citera
2009-02-17, 00:01
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Non sequitur...
Citera
2009-02-17, 00:46
Medlem
JackSkellingtons avatar
Citat:
Say what?

OnT: De gångerna någon idiot frågar om jag skulle ha hindrat hitler om jag kunnat så brukar jag påpeka just detta, jag har inte levt om det inte var för 2:a världskriget så jag kan bara tacka honom på den punkten.
Citera
2009-02-17, 01:25
Medlem
singularitets avatar
Ja visst är det ett evigt dilemma! Varje gång jag ser judar som väntar på gaskammrarna fylls jag av empati! Men om dem inte dött skulle inte heller jag leva. På sätt och vis är jag glad att dem dog!
Citera
2009-02-17, 01:56
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag försöker ha ett multiverse-perspektiv på sådana här saker. I en del världar dog Hitler i mässlingen när han var liten. I en del världar är jag framgångsrik, vilket ger mig tillförsikt i denna världs misslyckanden.
Citera
2009-02-17, 06:39
Medlem
the barons avatar
Hitler var inte satan.. typiskt kristet påhitt att märka folk som "satan".
Han hade ett gott syfte som gick fel, och som ingen annan efteråt kunde förstå.

Så utgår jag iaf från det, alla har ett gott syfte.. han trodde att han dödade satan (judarna) och räddade jorden, på samma sätt som allierade trodde att dom räddade världen genom att besegra tyskarna.

Nåväl, personligen så har jag alla att tacka för att jag lever.. varenda händelse i kedjan är nödvändig för att en händelse ska hända.. frågan är bara var kedjan börjar och var den leder.
Kanske inte är bra att jag lever, vad vet jag?

Det var iaf inte bra att Hilter levde.
Citera
2009-02-17, 12:37
Medlem
singularitets avatar
Hitler trodde kanske att han räddade jorden från ohyra, men i första hand så var han kriminell och skodde sig på judeguld! Jag skulle vilja påstå att han var så nära satan en människa kan komma. Och nej jag är inte kristen, men satan använder jag gärna som begrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Kausalitet fungerar onekligen invecklat. Indirekt lär man kunna tacka allt som någonsin skett för att man existerar, så jag finner det enklast att helt sonika tacka rumtiden för det.

Tänk vilka näst intill omöjligt låga odds att en viss människa ska födas. Det är helt fantastiskt egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in