2009-02-16, 17:27
Medlem
Hej, jag har lite lax och räkor i kylen som jag tänkte göra en gratäng på. Men det var säkert flera år sen jag gjorde det sist tänkte passa på att slänga ner lite zuccini och fänkål i den innan dom ruttnar bort. Bör jag steka dom först i en stekpanna innan jag har ner dom i gratängen? Och ska jag göra en bechamel med ost i och hälla på fisken och allt i formen? Har även en flaska skaldjursfond hemma.

Tänkte typ att man fräser sharlottenlök, fänkål och zuccini med lite tomatpure och S&P. Fräser även räkorna i några sekunder på slutet. Sen gör jag en sås på grädde och mjölk och smakar av med skaldjurs fonden?

Sen gör jag en pommes dushese smet och spritar kanterna med så det blir lite matigare.

Hur låter det här? Har ni några synpunkter eller tips?
Citera
2009-02-16, 17:33
Medlem
Nokenoas avatar
Jag skulle skippa fänkålen först och främst, jag tror inte den skulle passa sig med skaldjuren. Och räkor blir sega om man steker dom för länge, så jag skulle nog inte göra det heller, men annars låter det rätt bra. Lycka till!
Citera
2009-02-16, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nokenoa
Jag skulle skippa fänkålen först och främst, jag tror inte den skulle passa sig med skaldjuren. Och räkor blir sega om man steker dom för länge, så jag skulle nog inte göra det heller, men annars låter det rätt bra. Lycka till!

Fänkål går ju hur bra som helst till fisk och skaldjur Men jag är med tveksam till zuccinin, men tjejen älskar den grönsaken så hon vill nog ha det. Angående räkorna så ska jag inte steka dom så länge, typ 20-30 sekunder ellre något för dom ska få lite shysstare smak.
Citera
2023-07-25, 02:13
Bannlyst
10 av 10 recept. Gör den.

Fiskgratäng med räkor och dill

Ingredienser för 4 personer

600 g spättafilé
3 champinjoner
2 schalottenlök
2 msk smör
2 dl torrt vitt vin
Salt
Vitpeppar
3 dl vispgrädde
1 msk vetemjöl
Några droppar citron

1 kg mjölig potatis
2 msk smör
½ dl rapsolja
4 äggulor
Salt
Lite riven muskot

200 g skalade räkor
Dill

Kort video 13minuter endast, Ni ser hur en av sveriges bästa kock gör den, enkelt och lätt efter ni sett videon.
https://youtu.be/ThQH6XErfqw
Citera
2023-07-25, 02:15
Medlem
Full-Retards avatar
Det låter smaskens
Citera
2023-07-25, 17:56
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatBacon

Kort video 13minuter endast, Ni ser hur en av sveriges bästa kock gör den, enkelt och lätt efter ni sett videon.
https://youtu.be/ThQH6XErfqw

Senast Markus var med i en mattävling var nog väldigt väldigt länge sen. Hur vet du att han är Sverige bästa kock ? Relativt vilka andra kandidater till dags datum ?

Han är enligt mig väldigt duktig och duktig på förklara vad han gör när han gör det men det kanske är så att du tycker att han är din personliga bästa kock eller ?
Citera
2023-07-25, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Senast Markus var med i en mattävling var nog väldigt väldigt länge sen. Hur vet du att han är Sverige bästa kock ? Relativt vilka andra kandidater till dags datum ?

Han är enligt mig väldigt duktig och duktig på förklara vad han gör när han gör det men det kanske är så att du tycker att han är din personliga bästa kock eller ?

Det står EN AV SVERIGES BÄSTA.

Alla som vunnit pris ÅRETS KOCK i Sverige är EN AV DOM BÄSTA då garanterat.
Tror han vann det 2004. mindre än 20år sedan.
Han har inte tävlat inom mat sedan dess. Finns inget att tävla om längre kände han.

Har inte skrivit BÄSTA, skrev EN AV DOM BÄSTA. Finns många i samma liga som vunnit titeln.

Ta en kaffe och lugna ner er. Dela med recept
Citera
2023-07-25, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EatBacon
Det står EN AV SVERIGES BÄSTA.

Alla som vunnit pris ÅRETS KOCK i Sverige är EN AV DOM BÄSTA då garanterat.
Tror han vann det 2004. mindre än 20år sedan.
Han har inte tävlat inom mat sedan dess. Finns inget att tävla om längre kände han.

Har inte skrivit BÄSTA, skrev EN AV DOM BÄSTA. Finns många i samma liga som vunnit titeln.

Ta en kaffe och lugna ner er. Dela med recept

Tiden har sprungit ifrån Markus Aujalay.
Han är definitivt inte en av sveriges bästa kockar längre.
Ingen som har jobbat med honom awtycker att han är en särskilt vass kock.
Citera
2023-07-25, 21:07
Bannlyst
Någon som provat Leif Mannerströms recept på Fiskgratäng?

Han var förr i tiden Kungen av fisk och skaldjur. Han drev en fin restaurang i GBG, tror den hette
sjömagasinet?

Ingredienser:
12 slätvarsfiléer
8 Champinjoner
Spenat
Smörat smörpapper
1 knippe salladslök
1 paket spenat

Pommes duchesse:
1 kg potatis
Muskotnöt
1/2 dl olja
50 gram smör
4 äggulor

Salt efter smak

Sås:
Benen från fisken
1 Lök
1 Selleri
4 Lagerblad
5 dl torrt vitt vin
Vitpeppar
2 dl vispad vispgrädde
Smör

Video på receptet. Har inte själv sett videon ännu. Men tar en kik någon dag.
https://youtu.be/pJkgwsUz9_o
Citera
2023-07-28, 20:38
Medlem
Gitarrvalpens avatar
En av de finaste grejer var en film på Youtube, när Marco Pierre White gjorde en enkel "Fish Pie".

Du kan bara sabba det sista, dekorationen. Marco använder enbart en sked för att göra ett elegant fiskmönster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in