• 1
  • 2
2009-02-16, 17:11
Medlem
Har länge haft problem med en böld som liksom envisats med att aldrig försvinna. Fick den i mitten av november förra året, och trots utlandsresa i nästan en månad (med mycket sol dvs) så har den fortfarande inte gått ner.

Självklart är den mindre i dagsläget än vad den var när jag fick den, men den är fortfarande stor. Känns som om ingenting riktigt biter på den längre. Använder vanligtvis zinkpasta, men den kanske är immun efter flera månaders aktivt användande?

Har hört att man kan gå och skära upp bölden hos läkare. Detta låter dock äckligt, så jag har försökt att få bort den själv. Hur går det till? Blir man typ bedövad och så? Gör det ont, personliga erfarenheter någon? Och blir det inte enorma ärr?
Citera
2009-02-16, 17:15
Medlem
BRZMs avatar
Vars sitter bölden?
Citera
2009-02-16, 17:18
Medlem
Ziltoids avatar
Hade en när jag var yngre och då gjorde läkaren ett litet kryss på den upptill och tryckte ur innehållet.
Testa det?
Citera
2009-02-16, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Vars sitter bölden?
Bölden sitter strax under ögat och är typ lika stor som en liten enkrona.

Och näe, jag tror inte jag vågar skära i sånt där själv. Fyfan vad äckligt.
Citera
2009-02-16, 17:30
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyokel
Bölden sitter strax under ögat och är typ lika stor som en liten enkrona.
Kan det vara en vagel?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vagel
Citera
2009-02-16, 17:32
Medlem
Titus pollos avatar
Jag hade ett par i röven när jag var yngre. De brukade visa sig i perioder under en tio år.
Oftast var det bara att klämma ut varet och blodet när det sprack (vilket var en något sjuk njutning för det var så mycket i dem som kom ut med jävla fart vilket var fascineande på ett perverst sätt ). De blev oftast automatiskt så stora att det bara var och klämma ut dem.

En gång dock fick jag en vid svanskotan och den satt lite för djupt och jag hade inte modet att skära så djupt och det blev aldrig någon skorpa eller tunn hud så att man kunde klämma ut den. Till slut värkte den nåt förbannat och blev så stor att jag inte visste vart jag skulle ta vägen.
Det blev akuten och de skar upp den (jävlar i min hatt vad ont det gjorde )

Sen satte de en dränering i den, en bit gasbinda i såret som fick vara öppet i ett par veckr och så fick jag åka till vårdcentralen och tvätta såret med alsolsprit byta förband varje dag.

Tydligen måste bölder dräneras så att "kärnan" kommer ut. För annars får man bölder igen förr eller senare.

*edit* Ser nu att det är böld vid ögat. Vet inte om det är samma sak som man har i röven, så det kanske är bäst att inte pilla på det på samma sätt
Citera
2009-02-16, 17:57
Medlem
KQEDs avatar
Hej, jag hade förut en infektion bakom örat och fick sedan en precis vid ögat. Det såg ut som bölder och den bakom örat vägrade försvinna, åkte till Vårdcentralen och en läkare bedövade mig och gjorde sedan ett hål i den och klämde ut innehållet.

Den vid ögonen satt nära vissa nerver och de ville inte skära, så jag fick ta Roaccutan (Nån stark medicin mot acne, bara hudläkare kan skriva ut den) och gick på Roaccutan i ett halvår. Bölden försvann och all min "vanliga" acne försvann också.

Var 15 år när jag fick båda bölderna.
Citera
2009-02-16, 18:31
Medlem
BRZMs avatar
Kan du inte snitta lite och sedan badda med sprit?
Citera
2009-02-16, 19:41
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag tycker du ska beställa tid hos din husläkare för bedömning.
Med tanke på att den sitter på ett känsligt ställe tycker inte att du ska vare sej skära eller trycka på den.
Och försöker dom ta bort den så får du lokalbedövning om den inte är på väg att spricka av sej själv. Men ansikte = läkare tycker jag.
Mvh
Citera
2009-02-16, 19:54
Medlem
Hur i HELVETE kan man gå runt i ett halvår med en böld till storleken som en enkrona under ögat utan att gå till doktorn?
Citera
2009-02-16, 20:01
Medlem
Dude u need pencillin...
Jag har haft en del bölder genom åren. Ibland så måste dessa snittas upp o tömmas ibland slipper man det.
Men se till att få pencillin utskrivet så försvinner den på ett par dagar.
Citera
2009-02-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamez
Hur i HELVETE kan man gå runt i ett halvår med en böld till storleken som en enkrona under ögat utan att gå till doktorn?
Om man täcker över den så syns den faktiskt knappt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in