• 1
  • 2
2009-02-16, 16:35
Medlem
Min nu 13 riga katt har epilepsi och de har hon iofs haft sen hon fddes
Jag tycker s synd om henne fr hon lider s.
Nr hon var liten s mrktes inga symtomer p henne men en dag nr jag skulle g ut med henne i koppel s hnde de ntt helt pltsligt.
Jag tog ut henne i trdgrden och hann inte komma mer n nerfr trappan s slngde hon sig p marken och brjade skaka och dreggla och kissade p sig:/
Vi kte med henne till veterinren d hon hade haft anfall i 15 minuter. De utfrde massa underskningar p henne som t.ex. EGG, EKG mm.
Hon fick diagnosen Epilepsi nr hon var mindre n ett r gammal.
Hon fick medicin som hon skall ta hela livet.
D visades de att Ronja som min katt heter var den frsta i kullen som fddes och mamman visste inte hur hon skulle gra med psen s Ronja fick Syrebrist drav Epilepsi.
De sa att de r jtte ovanligt att katter fr/har epilepsi.
Min katt har inte haft anfall p mnga r nu men problemet r de att hon frmodligen har problem med njurarna, d hon avmagrar och inte kan hlla ttt men kan inte kra henne till veterinr fr underskning d hon fr anfall nr vi lmnar hemmet. D jag sjlv r utbildat djursjukvrdare s har jag kollat upp en hel del som skulle kunna funka men inget verkar funka p henne Frsker gra vad som helst fr att min lilla lskling ska bli bra men brjar misstnka att hon har levt sitt liv, d veterinr sa att en katt med epilepsi lever i max 6 r och hon r nu 13 r.
Citera
2009-02-16, 16:45
Medlem
Mango Chutneys avatar
Sorligt, men dags att du avlivar henne.
Citera
2009-02-16, 16:52
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
Sorligt, men dags att du avlivar henne.
Varfr ska han dda katten fr? Fr att den r sjuk?
Citera
2009-02-16, 16:57
Medlem
Mango Chutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Varfr ska han dda katten fr? Fr att den r sjuk?

Ja.
Citera
2009-02-16, 17:19
Medlem
Nokenoas avatar
Om hon har kattbur, det skulle inte funka att tcka ver den med en filt eller s? S blir katten mindre stressad ver situationen. Eller om det gr att boka ett mte med vetrinren hemma? Han eller hon mste ju frst varfr ni inte kan komma in med henne.
Citera
2009-02-16, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
kan du spela in och lgga upp p youtube nr katten fr spel?

snlla

Jvla Idiot.

Hade en katt med epilepsi en gng. Den blev 8 r, sedan s fick den ett anfall och svalde sin tunga och kvvdes drmed. Innan detta hade den bara ftt 3-4 anfall i sitt liv.

OnT: Det r nog bst att ge den ett vrdigt avslut och avliva den helt enkelt. Som du sjlv sger s har den levt sitt liv i 13 r och det kanske r bttre fr katten att den fr g vidare istllet fr att plgas av en sjukdom i den fysiska vrlden.
Citera
2009-02-16, 18:04
Medlem
Snurrens avatar
Min katt hade epilepsi de sista 3 ren av sitt liv (han blev 16,5 r). Hade ocks problem med njurarna mot slutet och brjade kissa inne. Vi hade tur som fick hem en veterinr som gav honom "hjlp p vgen", det blev ett vldigt vrdigt och lugnt slut. man gr vad man kan nr det gller vrd, men det finns en grns nr det bara gr utfr.
Citera
2009-02-17, 08:03
Medlem
Soppas avatar
Har du pratat med vetrinren om att ka dosen, eller tar det fr mycket p njurarna d? r det Fenemal katten ter?
Citera
2009-02-17, 20:20
Medlem
Bastumannens avatar
Om kissen inte kan leva ett vrdigt liv r nog avlivning det enda rtta, tyvrr. Inte fr TS skull, utan fr kattens skull.

Om hon nu plgas/besvras(?), men njurproblem gr ju ont p mnniskor iaf vad jag vet.

Lycka till, oavsett vad du bestmmer dig fr att gra!
Citera
2009-02-20, 18:27
Medlem
Ja den ter fenemal och den har redan den hgsta dosen. en dos som egentligen r en dos fr en hund
De gr inte att tcka ver buren heller fr hon fr typ ett anfall s fort hon ser buren
De skulle bli dyrare om en veterinr skulle komma hem och gra slut p hennes lidande plus att hon skulle inte klara av att f lugnande heller d hon skulle dtt av dosen verkar inte finnas ntt annat alternativ n att lta henne d hemma ven om de tar emot s mkt fr min del
Senast redigerad av Timecry2008 2009-02-20 kl. 18:39.
Citera
2009-02-20, 18:34
Medlem
D jag jobbade p en djurklinik s pratade jag med ngra enstaka veterinrer och dom har mkt mjligt chans med att komma hem och gra slut p min katts lidande men att de nstan skulle bli dyrare fr henne att gra de hemma n att gra de p klinik s dom tyckte la egentligen att jag ge katten lugnande och sen ka in med den men att de finns en chans att katten inte tl de lugnande medlet och dr istllet jag vet att hon lider eftersom jag r utbildad djursjukvrdare men de knns fel nd, har ju haft henne s lnge.
Citera
2009-02-20, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timecry2008
D jag jobbade p en djurklinik s pratade jag med ngra enstaka veterinrer och dom har mkt mjligt chans med att komma hem och gra slut p min katts lidande men att de nstan skulle bli dyrare fr henne att gra de hemma n att gra de p klinik s dom tyckte la egentligen att jag ge katten lugnande och sen ka in med den men att de finns en chans att katten inte tl de lugnande medlet och dr istllet jag vet att hon lider eftersom jag r utbildad djursjukvrdare men de knns fel nd, har ju haft henne s lnge.

Knner med dig! Det r fruktansvrt att behva avliva ett lskat husdjur, vet jag av egen erfarenhet.

Tycker absolut att du ska frska f tag p en veterinr som gr hembesk! Mnga gr det mot lite extra ersttning.
Fr bensinkostnad, besvr och obekvm arbetstid ungefr, kan inte rra sig om mnga hundralappar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in