• 1
  • 2
2009-02-16, 11:24
Medlem
Snövits avatar
Jag har haft ett inbrottsförsök i min lägenhet. Det är brytmärken på dörren men de har uppenbarligen inte lyckats ta sig in men nu vill jag säkra upp mig mera.

En säkerhetsdörr ska givetvis inhandlas men jag undrar om ni har någon erfarenhet att dela med er av. Jag vill ha en som bara har ett lås helst och som är bra ljuddämpning också. Priset är inte det viktgaste funktionen är viktgare.

Hur är det med larm och andra säkerhetsgrejer? Vad ska man ha?
Citera
2009-02-16, 11:28
Medlem
SmiLLies avatar
www.daloc.se och en aggressiv hund.. sen ordnar sig allt!
Citera
2009-02-16, 11:29
Medlem
micaeles avatar
Inget hem är komplett utan lite kameror här och där, speciellt vid ingången.
Citera
2009-02-16, 11:42
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag har haft ett inbrottsförsök i min lägenhet. Det är brytmärken på dörren men de har uppenbarligen inte lyckats ta sig in men nu vill jag säkra upp mig mera.

En säkerhetsdörr ska givetvis inhandlas men jag undrar om ni har någon erfarenhet att dela med er av. Jag vill ha en som bara har ett lås helst och som är bra ljuddämpning också. Priset är inte det viktgaste funktionen är viktgare.

Hur är det med larm och andra säkerhetsgrejer? Vad ska man ha?

Kan vara lämpligt att påpeka eftersom du bor i lägenhet så måste du kontakta hyresvärden innan du drar igång något. Bor du i bostadsrätt måste du sannolikt kontakta föreningen.

Du får inte byta låset men du får montera tillsatslås efter kontakt med hyresvärden/föreningen.

Men den biten visste du säkert redan.

daloc säkerhetsdörrar är rätt monterade så pass säkra att det inte är värt besväret att ge sig på dem.
Citera
2009-02-16, 11:58
Medlem
Är du säker på att detta gäller bostadsrätt också?

Har själv fått för mig att Brf endast har att säga till om dörrbladet, dvs hur dörren ser ut mot trapphuset eftersom den ska passa in mot övriga dörrar. Byta lås är väl inga problem så länge man bereder dem tillträde vi renovering m.m.
Citera
2009-02-16, 12:04
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reckie
Är du säker på att detta gäller bostadsrätt också?

Har själv fått för mig att Brf endast har att säga till om dörrbladet, dvs hur dörren ser ut mot trapphuset eftersom den ska passa in mot övriga dörrar. Byta lås är väl inga problem så länge man bereder dem tillträde vi renovering m.m.
Precis så. I en BRF har du rätt att byta dörr och lås nästan helt efter behag, bara man ger tillträde när så behövs.
Citera
2009-02-16, 12:45
Medlem
Snövits avatar
Jag bor i Bostadsrätt och har redan varit i kontakt med styrelsen just för att informera om inbrottsförsöket och fick då även ett muntligt ok att sätta in ny dörr.

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
daloc säkerhetsdörrar är rätt monterade så pass säkra att det inte är värt besväret att ge sig på dem.

Så larm är alltså överflödigt i så fall?
Citera
2009-02-16, 13:15
Moderator
rotadents avatar
Det handlar ju mycket om att tjuven ska välja grannens dörr istället, där är ju en säkerhetsdörr guld värd. Själv har jag inget larm installerat, däremot en larm-sticker från Securitas som den tidigare ägaren lämnat kvar... Han hade inte heller larm för övrigt. Men det kan ju oavsett verka lite avskräckande här där alla grannarna också har säkerhetsdörrar.
Citera
2009-02-16, 13:24
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag bor i Bostadsrätt och har redan varit i kontakt med styrelsen just för att informera om inbrottsförsöket och fick då även ett muntligt ok att sätta in ny dörr.

Så larm är alltså överflödigt i så fall?

Jag såg ett inslag där brandkåren skulle bryta sig in i en lägenhet med nämnda dörr, jag kan säga det att det våld som de fick använda hade väckt alla i trappuppgången de använde ett bräckjärn som säkert var 2 m långt de höll på i över 30 minuter så ja dörren står pall för en hel del, dock finns det ibland flera vägar in i lägenheten balkong och liknande så larm kanske inte är överflödigt.

Hakregellås rekommenderas, dock inte ASSAs EVO som öppas alldeles för enkelt.
Citera
2009-02-16, 13:29
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det handlar ju mycket om att tjuven ska välja grannens dörr istället, där är ju en säkerhetsdörr guld värd.

Eftersom jag bor i vindsvåningen är nog dessvärre min lägenhet den attraktivaste då vi bor ensamma på vårt plan och risken att någon råkar gå förbi då inte heller riktigt finns.

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag såg ett inslag där brandkåren skulle bryta sig in i en lägenhet med nämnda dörr, jag kan säga det att det våld som de fick använda hade väckt alla i trappuppgången de använde ett bräckjärn som säkert var 2 m långt de höll på i över 30 minuter så ja dörren står pall för en hel del, dock finns det ibland flera vägar in i lägenheten balkong och liknande så larm kanske inte är överflödigt.

Hakregellås rekommenderas, dock inte ASSAs EVO som öppas alldeles för enkelt.

Det lät ju bra jag ska träffa en Dalocförsäljare i eftermiddag.
Citera
2009-02-16, 14:43
Medlem
Säkerhetsdörr är guld. Ger ett litet, litet avdrag på hemförsäkringen också. i storleksordningen 50 kr/år.

Larm har jag ärligt talat aldrig sett i bostadsrättslägenheter... men nån gång ska ju vara den första. Ljuddämpning får du på köpet med en säkerhetsdörr, dom funkar bra på sånt. Men som nån sa, kan man klättra upp balkongen lätt, vad hjälper då din yterdörr?

Är det guld/silver du är rädd om, eller nåt annat icke skrymmande, kan det ju vara idé att skaffa ett säkerhetsskåp inne i lgh kanske? Se till att man inte kan bryta loss o ta med så lätt.
Citera
2009-02-16, 15:03
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Larm har jag ärligt talat aldrig sett i bostadsrättslägenheter... men nån gång ska ju vara den första. Ljuddämpning får du på köpet med en säkerhetsdörr, dom funkar bra på sånt. Men som nån sa, kan man klättra upp balkongen lätt, vad hjälper då din yterdörr?

Klättra in blir nog väldigt svårt om de inte tar sig via taket från annan fastighet eller liknade och då får de ju ändå inte ut några grejer då dörren är låst från utsidan.

Avskräcker egentligen alls de där larmlapparna några inbrottstjuvar?

Jag hade en säkerhetsdörr i min förra lägenhet men den var det usel ljuddämpning på men jag minns inte vilket märke det var på den.

Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Är det guld/silver du är rädd om, eller nåt annat icke skrymmande, kan det ju vara idé att skaffa ett säkerhetsskåp inne i lgh kanske? Se till att man inte kan bryta loss o ta med så lätt.

Jodå vi har ett vapenskåp där även mina smycken och lite annat förvaras dock vill jag inte ha inbrott alls även om jag kan skydda lite värdesaker ändå. Skåpet är över 150 kg tungt och fastnitat så de får de nog problem med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in