2009-11-15, 12:06
Medlem
ariers avatar
Står det någonstans där man måste legitimera sig för liftvakten? Har svårt att se att han kan tvinga mig att ta av mig mina googles...
Citera
2009-11-21, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schamlippen
Det går ju självklart endast då man sitter inne i lifthuset, detta kan man göra om man ser att det är erfarna åkare som åker i liften. Annars är det som sagt omöjligt i en vanlig släplift om man står ute hela tiden. Om man däremot sitter och har hand om en sittlift så sitter man ju hela tiden inomhus och kan ha koll på skärmen och vilka som passerar igenom liftkortsläsarna.

Jo men ponera högsäsong vid tex VM8an ja menar kön är ifrån att man kliver förbi passagen ca 50 fram till liften utanför passagen är det ytterligare 50 meter kö. Finns inte en chans att kontreollera något. Om man inte får för sig att kolla slumpmäsigt.
Citera
2009-12-05, 01:37
Medlem
en som vet..

Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Tjenixen, satt och pratade med en kompis om det fungerar att använda ett ungdomskort från Skistar, trots att man är äldre?

Man kan ju fylla på det på nätet, så det enda man skulle kunna torska på är väl om det skulle vara kontrollant eller liknande? och det finns väl inte?

Med vänliga hälsningar osv

jag vet hur det är, jag jobbade som liftvärd i Åre för SkiStar förra vintern. Ibland kommer det folk från Manpower som sitter vid datorskärmarna och kollar på alla som går igenom och jämför BILDEN som finns på säsongskort med den som går igenom. Det är svårt att se om det är kille på bilden o en kille som går igenom, men man kollar efter kännetecken som skägg, hårfärg och sånt. Det lättaste var att identifiera männen som tagit fruns liftkort, brorsan som tagit syrrans och 35årnigen som tagit ett ungdomskort. Om man som liftvärd upptäcker att någon går igenom barningången blir man direkt utkörd från liftsystemet, men självklart slappar folk till på det. om man upptäcker ett säsongskort som används av fel person är det vanligt att man "märker" kortet och så att om man gör det igen tar man in liftkortet, personen som lånat liftkortet får böta minst 2.500 kr och personen som lånat ut liftkortet blir av med det (värde 4.000).

När det är som mest folk, te.x under påsklov är det väldigt vanligt att vi i dom större liftarna har en person som sitter hela tiden och övervakar En ingång. Om man åker fast då är det kört direkt och man kna inte räkna med någon andra chans då.
Citera
2009-12-05, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Står det någonstans där man måste legitimera sig för liftvakten? Har svårt att se att han kan tvinga mig att ta av mig mina googles...

nej, vi som liftvärdar kan inte kräva att du tar av dig dina googles, men vi har all rätt att neka dig att åka upp, tillkalla en Pistör som har all rätt att be dig ta av dig dina googles. Så det är upp till den som blir kollat hur komplicerad proceduren blir.
Citera
2009-12-05, 01:57
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruub88
jag vet hur det är, jag jobbade som liftvärd i Åre för SkiStar förra vintern. Ibland kommer det folk från Manpower som sitter vid datorskärmarna och kollar på alla som går igenom och jämför BILDEN som finns på säsongskort med den som går igenom. Det är svårt att se om det är kille på bilden o en kille som går igenom, men man kollar efter kännetecken som skägg, hårfärg och sånt. Det lättaste var att identifiera männen som tagit fruns liftkort, brorsan som tagit syrrans och 35årnigen som tagit ett ungdomskort. Om man som liftvärd upptäcker att någon går igenom barningången blir man direkt utkörd från liftsystemet, men självklart slappar folk till på det. om man upptäcker ett säsongskort som används av fel person är det vanligt att man "märker" kortet och så att om man gör det igen tar man in liftkortet, personen som lånat liftkortet får böta minst 2.500 kr och personen som lånat ut liftkortet blir av med det (värde 4.000).

När det är som mest folk, te.x under påsklov är det väldigt vanligt att vi i dom större liftarna har en person som sitter hela tiden och övervakar En ingång. Om man åker fast då är det kört direkt och man kna inte räkna med någon andra chans då.
Då är det väl bara att man köper 1 veckas kort eller något. Tror inte att folk som får för sig att åka på ungdomskort köper säsongskort.
Citera
2009-12-19, 00:15
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruub88
nej, vi som liftvärdar kan inte kräva att du tar av dig dina googles, men vi har all rätt att neka dig att åka upp, tillkalla en Pistör som har all rätt att be dig ta av dig dina googles. Så det är upp till den som blir kollat hur komplicerad proceduren blir.

Men hur ofta är det man blir stoppad av en liftvakt? Det är liksom en sådan ska som aldrig händer, eller det har rättare sagt aldrig hänt mig under de 17 år jag åkt skidor. Trots att jag under större delen av denna period ändå satt någon form av prestige i att tränga mig så mycket som möjligt och alltid hitta den snabbaste vägen genom kön (barningången, under staket, förbi avstängningar mm). Har flera gånger då åkt utan eller med annans persons liftkort.

Slutsats: Liftkorten kollas aldrig även om man ibland får en välförtjänt tillsägelse. Endå gången jag kan tänka mig att liftkorten kollas är om det inte är någon i kön (eller väldigt få) förutom du då de ser dig på en monitor.

Kan även tilläga att en polare till mig åkte en hel säsong i kläppen utan liftkort och det gick hur bra som helst. Dock ska det sägas att han hade ett liftort vilket han aldrig tog med sig av någon outgrundlig anledning.
Citera
2009-12-19, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Men hur ofta är det man blir stoppad av en liftvakt? Det är liksom en sådan ska som aldrig händer, eller det har rättare sagt aldrig hänt mig under de 17 år jag åkt skidor. Trots att jag under större delen av denna period ändå satt någon form av prestige i att tränga mig så mycket som möjligt och alltid hitta den snabbaste vägen genom kön (barningången, under staket, förbi avstängningar mm). Har flera gånger då åkt utan eller med annans persons liftkort.

Slutsats: Liftkorten kollas aldrig även om man ibland får en välförtjänt tillsägelse. Endå gången jag kan tänka mig att liftkorten kollas är om det inte är någon i kön (eller väldigt få) förutom du då de ser dig på en monitor.

Kan även tilläga att en polare till mig åkte en hel säsong i kläppen utan liftkort och det gick hur bra som helst. Dock ska det sägas att han hade ett liftort vilket han aldrig tog med sig av någon outgrundlig anledning.

Jag har vid ett flertal tillfällen varit med om att man stått längst upp där man kliver av och kollat allas liftkort, så visst händer det... Då kan de ju naturligtvis inte kolla särskilt noga men om man som märkbart överårig åker på ett ungdomskort så märks det ju... Det var iofs ett gäng år sen det hände sist så man kanske inte gör så alls längre...
Citera
2009-12-20, 12:55
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamparaffe
Jag har vid ett flertal tillfällen varit med om att man stått längst upp där man kliver av och kollat allas liftkort, så visst händer det... Då kan de ju naturligtvis inte kolla särskilt noga men om man som märkbart överårig åker på ett ungdomskort så märks det ju... Det var iofs ett gäng år sen det hände sist så man kanske inte gör så alls längre...

Skulle vilja se dom stå där uppe med väktare som kollar lift korten.

- Hej. Liftkortskontroll här. Ha av dig dina googles och liftkort tack!
- Nej så åker man ner för backen bara. Dom har garanterat inte befogenheten att hålla mig kvar på platsen tills din pistör (som förövrigt inte heller har den befogenheten) kommer.

Hade ni Skidåkare som stod standby bakom träden för ev smitare?
Citera
2009-12-21, 20:07
Medlem
Citat:

- Nej så åker man ner för backen bara. Dom har garanterat inte befogenheten att hålla mig kvar på platsen tills din pistör (som förövrigt inte heller har den befogenheten) kommer.

För det första vill jag bara säga att jag aldrig arbetat på någon skidanläggning utan det jag beskrev var något som jag upplevt i egenskap av vanlig semesterfirande skidåkare.

Som du själv kommit fram till är det naturligtvis helt meningslöst att ha väktare för att kontrollera liftkorten då de ändå inte har några befogenheter. Jag har för mig att det var vanliga liftvärdar som stod däruppe och kollade korten. Naturligtvis har dessa inte befogenhet att hålla kvar dig eller dylikt, men de som har giltiga liftkort visar naturligtvis dessa (såvida man inte vägrar av principskäl, men det är nog väldigt ovanligt). Av de som inte har giltigt liftkort ger sig nog många inför en sådan kontroll... Men man kan naturligtvis vägra och bara åka därifrån.

Jag ville bara med mitt inlägg i debatten säga att man från skidanläggningens sida trots allt gör en del (eller iaf gjorde) för att stoppa de som inte har giltiga kort, eftersom det hävdades att liftvakterna aldrig kontrollerade korten... Men man kan naturligtvis inte stoppa alla... Denna typ av kontroller är nog dessutom mycket ovanliga, jag åker skidor ett par veckor varje år och det var säkert tio år sen detta hände mig... Så är man bara lite smidig är nog risken att "åka fast" med ett felaktigt liftkort väldigt liten...
Citera
2009-12-21, 21:19
Bannlyst
Citat:

Hahhahaha!

Bra inlägg.

- Var vänlig vänta här i blåsten medans jag tillkallar förste pistören för identifiering!!

-Trornté de va!
Citera
2009-12-30, 07:36
Medlem
qrizzes avatar
Jag har varit i sälen nu snart i 10 år och har blivit stoppad 1 gång. Det var då mitt liftkort inte gick igenom liftkontrollen. Då hade man även ett kort på sig själv och det var ju självklart ja. Och vart insläppt. Tydligen var det bara i den liften som det krånglade.

Men nu mera när man köper 1 veckas kort så behöver man inte ta något foto på sig själv. Och det finns nog många barn som är över 8 år som åker gratis. Bara de har hjälm och ser allmänt liten ut så åker man genom lätt. och före kan

Fast sedan så skiljer det inte så mycket mellan ungdom och vuxen. Nån 100 lapp hit och dit.
Citera
2010-01-05, 21:28
Medlem
Chillpills avatar
Ni liftvakter där ute eller vad man kallar er haha, När man går igenom en vanlig såndär kortläsare, får ni upp något namn på eran skärm då?
Tänkte ta syrrans kort som var reggat på henne..

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in