Citat:
Ursprungligen postat av arier
Skulle vilja se dom stå där uppe med väktare som kollar lift korten.
- Hej. Liftkortskontroll här. Ha av dig dina googles och liftkort tack!
- Nej så åker man ner för backen bara. Dom har garanterat inte befogenheten att hålla mig kvar på platsen tills din pistör (som förövrigt inte heller har den befogenheten) kommer.
Hade ni Skidåkare som stod standby bakom träden för ev smitare?

För det första vill jag bara säga att jag aldrig arbetat på någon skidanläggning utan det jag beskrev var något som jag upplevt i egenskap av vanlig semesterfirande skidåkare.
Som du själv kommit fram till är det naturligtvis helt meningslöst att ha väktare för att kontrollera liftkorten då de ändå inte har några befogenheter. Jag har för mig att det var vanliga liftvärdar som stod däruppe och kollade korten. Naturligtvis har dessa inte befogenhet att hålla kvar dig eller dylikt, men de som har giltiga liftkort visar naturligtvis dessa (såvida man inte vägrar av principskäl, men det är nog väldigt ovanligt). Av de som inte har giltigt liftkort ger sig nog många inför en sådan kontroll... Men man kan naturligtvis vägra och bara åka därifrån.
Jag ville bara med mitt inlägg i debatten säga att man från skidanläggningens sida trots allt gör en del (eller iaf gjorde) för att stoppa de som inte har giltiga kort, eftersom det hävdades att liftvakterna aldrig kontrollerade korten... Men man kan naturligtvis inte stoppa alla... Denna typ av kontroller är nog dessutom mycket ovanliga, jag åker skidor ett par veckor varje år och det var säkert tio år sen detta hände mig... Så är man bara lite smidig är nog risken att "åka fast" med ett felaktigt liftkort väldigt liten...