Citat:
Ursprungligen postat av SweZor
Så här är det:
I varje lift finns det en datorskärm som visar fotot (om sådant finns, tror det är kvar på veckokort och längre) samt namn och typ av liftkort på varje person som passerar. Om du är i princip ensam i liftkön och går igenom Accessen samtidigt som det sitter nån inne i liftstugan så är du ganska så säkerligen rökt. Oftast är liftkillen schysst och låter dig få en andra chans (efter lämplig bortförklaring, "råkade ta lillbrorsans eller sonens kort" funkar alltid bra), men en gång till och ditt liftkort blir konfiskerat samt du får en ganska saftig böteslapp (över 500kr tror jag det är) varav den som tagit dig får nästan 70-90% som bonus! Det ligger alltså i varje liftvärds intresse att ta fast fuskare. När det är mycket kö och liftkillen står utomhus har du i princip noll chans att ertappas, men se upp om det är lite kö och speciellt i sittliftar. Där gillar de äldre i personalen sitta och tjäna extra kosing.
Hoppas vi ses. :P
SZ / Liftvärd på en större SkiStar anläggning i vinter.
EDIT: Jisses, missade datumet! Att denna avdelning var såpass inaktiv? Aja. det jag skrivit är fortfarande högst aktuellt, så njut av inside-infon.
Det där är bara en skrämselpropaganda.
Existerar inte bilder på liftkorten längre.
Vet inte vart du har fått det ifrån faktiskt?
Hur hade du tänkt att försöka känna igen ett ansikte på en person som har både googles, förhoppningsvis hjälm samt möjligtvis en halsduk eller kragen uppdragen
Gå ut kolla ansiktet på varenda person?
Men till er andra, det enda du behöver oroa dig av är att några skulle komma och göra random kontroller på liftkortet och jämföra din ålder mot vad det är för typ av kort.
Men jag har då aldrig varit med om det varken i Sverige, Norge eller nere i Alperna.
Så chansen är inte speciellt stor att åka dit om man vill tjäna sig lite pengar på ett billigare liftkort
Åker du på ungdomskort nere i Alperna så måste du ha ett legitimation med dig i backen som kan styrka din ålder om det skulle vara en kontroll.
Några sådana krav finns inte i varken Sverige eller Norge.