2009-02-15, 23:12
Avslutad
Tjenixen, satt och pratade med en kompis om det fungerar att använda ett ungdomskort från Skistar, trots att man är äldre?

Man kan ju fylla på det på nätet, så det enda man skulle kunna torska på är väl om det skulle vara kontrollant eller liknande? och det finns väl inte?

Med vänliga hälsningar osv
Citera
2009-02-16, 11:31
Medlem
zebelons avatar
Det bör gå, man viftar ju bara med kortet mot sensorn, och kan lika gärna krypa under på barningången, så länge ingen kontrollant står och tittar på korten så lär det gå.
Citera
2009-02-16, 15:51
Medlem
antonftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Tjenixen, satt och pratade med en kompis om det fungerar att använda ett ungdomskort från Skistar, trots att man är äldre?

Man kan ju fylla på det på nätet, så det enda man skulle kunna torska på är väl om det skulle vara kontrollant eller liknande? och det finns väl inte?

Med vänliga hälsningar osv
Man ska inte krypa under dom där Under 7 gångarna, sånt syns, Skipasset har man i fickan hela tiden så jag tror det ska vara chill.

Tappa inte bort det bara, blir lite jobbigt då.
Citera
2009-10-26, 21:00
Medlem
Så här är det:

I varje lift finns det en datorskärm som visar fotot (om sådant finns, tror det är kvar på veckokort och längre) samt namn och typ av liftkort på varje person som passerar. Om du är i princip ensam i liftkön och går igenom Accessen samtidigt som det sitter nån inne i liftstugan så är du ganska så säkerligen rökt. Oftast är liftkillen schysst och låter dig få en andra chans (efter lämplig bortförklaring, "råkade ta lillbrorsans eller sonens kort" funkar alltid bra), men en gång till och ditt liftkort blir konfiskerat samt du får en ganska saftig böteslapp (över 500kr tror jag det är) varav den som tagit dig får nästan 70-90% som bonus! Det ligger alltså i varje liftvärds intresse att ta fast fuskare. När det är mycket kö och liftkillen står utomhus har du i princip noll chans att ertappas, men se upp om det är lite kö och speciellt i sittliftar. Där gillar de äldre i personalen sitta och tjäna extra kosing.

Hoppas vi ses. :P
SZ / Liftvärd på en större SkiStar anläggning i vinter.

EDIT: Jisses, missade datumet! Att denna avdelning var såpass inaktiv? Aja. det jag skrivit är fortfarande högst aktuellt, så njut av inside-infon.
Senast redigerad av SweZor 2009-10-26 kl. 21:03.
Citera
2009-10-28, 18:33
Medlem
Åker du under någon av högsäsongs veckorna kan du säkert åka utan kort överhuvudtaget!
Citera
2009-10-29, 15:19
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweZor
Så här är det:

I varje lift finns det en datorskärm som visar fotot (om sådant finns, tror det är kvar på veckokort och längre) samt namn och typ av liftkort på varje person som passerar. Om du är i princip ensam i liftkön och går igenom Accessen samtidigt som det sitter nån inne i liftstugan så är du ganska så säkerligen rökt. Oftast är liftkillen schysst och låter dig få en andra chans (efter lämplig bortförklaring, "råkade ta lillbrorsans eller sonens kort" funkar alltid bra), men en gång till och ditt liftkort blir konfiskerat samt du får en ganska saftig böteslapp (över 500kr tror jag det är) varav den som tagit dig får nästan 70-90% som bonus! Det ligger alltså i varje liftvärds intresse att ta fast fuskare. När det är mycket kö och liftkillen står utomhus har du i princip noll chans att ertappas, men se upp om det är lite kö och speciellt i sittliftar. Där gillar de äldre i personalen sitta och tjäna extra kosing.

EDIT: Jisses, missade datumet! Att denna avdelning var såpass inaktiv? Aja. det jag skrivit är fortfarande högst aktuellt, så njut av inside-infon.

Det där är bara en skrämselpropaganda.

Existerar inte bilder på liftkorten längre.
Vet inte vart du har fått det ifrån faktiskt?

Hur hade du tänkt att försöka känna igen ett ansikte på en person som har både googles, förhoppningsvis hjälm samt möjligtvis en halsduk eller kragen uppdragen

Gå ut kolla ansiktet på varenda person?

Men till er andra, det enda du behöver oroa dig av är att några skulle komma och göra random kontroller på liftkortet och jämföra din ålder mot vad det är för typ av kort.

Men jag har då aldrig varit med om det varken i Sverige, Norge eller nere i Alperna.

Så chansen är inte speciellt stor att åka dit om man vill tjäna sig lite pengar på ett billigare liftkort

Åker du på ungdomskort nere i Alperna så måste du ha ett legitimation med dig i backen som kan styrka din ålder om det skulle vara en kontroll.

Några sådana krav finns inte i varken Sverige eller Norge.
Senast redigerad av SilentVictory 2009-10-29 kl. 15:23.
Citera
2009-10-29, 16:55
Medlem
Var försiktig om du gör det i Åre
Citera
2009-10-30, 02:20
Medlem
the whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGenius
E det hårt där? eller jobbar du där?
Citera
2009-11-08, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGenius

Utveckla?

Jag ser inte riktigt hur man skulle kunna åka fast tex under högsäsong när det är kilometer kö till varje lift.
Citera
2009-11-11, 02:15
Medlem
Schamlippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweZor
Så här är det:

Allt detta som SweZor skriver stämmer, finns vissa som är riktigt hårda som har koll på läget, dock inte under högsäsong då man oftast står ute och hjälper folk osv.
Om det sitter en riktig norrlänning i en av sittliftarnas lifthus är du ganska rökt. Har själv jobbat som liftskötare och vet hur det är.
Vi som liftskötare tjänar ju på att plocka folk som inte åker med rätt liftkort så klart vi har koll .
Citera
2009-11-12, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schamlippen
Allt detta som SweZor skriver stämmer, finns vissa som är riktigt hårda som har koll på läget, dock inte under högsäsong då man oftast står ute och hjälper folk osv.
Om det sitter en riktig norrlänning i en av sittliftarnas lifthus är du ganska rökt. Har själv jobbat som liftskötare och vet hur det är.
Vi som liftskötare tjänar ju på att plocka folk som inte åker med rätt liftkort så klart vi har koll .

Hur fungerar det rent praktiskt? Då ni oftast är en per station. Ni har andra kunder att serva. Trycket är högt! Detta kankse är aplicerbart på extrem lågsäsong men jag ser inte hur det skulle vara utförbart under högsäsong.
Citera
2009-11-12, 23:47
Medlem
Schamlippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.M
Hur fungerar det rent praktiskt? Då ni oftast är en per station. Ni har andra kunder att serva. Trycket är högt! Detta kankse är aplicerbart på extrem lågsäsong men jag ser inte hur det skulle vara utförbart under högsäsong.

Det går ju självklart endast då man sitter inne i lifthuset, detta kan man göra om man ser att det är erfarna åkare som åker i liften. Annars är det som sagt omöjligt i en vanlig släplift om man står ute hela tiden. Om man däremot sitter och har hand om en sittlift så sitter man ju hela tiden inomhus och kan ha koll på skärmen och vilka som passerar igenom liftkortsläsarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in