2010-01-29, 10:30
Medlem
Jag har en kille som precis fyllt åtta. Han ska lära sig åka så vi kommer bara hänga i barnbacken. Att betala 80% av vuxenpris känns lite dyrt, så jag funderar på att ange hans ålder till sju.

Jag har aldrig hämtat ut ett knattekort någon gång. Hur går det till? Antar att man inte behöver legitimera barnet, men ber de om personnummer?
Citera
2010-01-29, 23:35
Medlem
Tror nog att de bara ffrågar om ålder, tror nog inte de kommer bli något strul alls.
Citera
2010-01-31, 22:51
Medlem
Chillpill: Beror lite på hur duktig människan i liftkortskassan har varit när kortet registrerades samt vad du har för kort. Ibland ser man födelsedatum, namn och högupplöst foto, ibland ser man tomma fält och en vägg i receptionen som bild. Tror man måste upp i över 8 dagar för att foto skall krävas. Tror inte heller att namn skrivs in på dagkort öht, bara på säsong/vip.

Tänk dock på att om du ertappas med ett säsongskort utsrivet på någon annan än du själv (räcker med foto på någon annan) så kan det tas ut böter på uppemot 1500kr samt att du blir av med liftkortet (säsongskort är värt typ >3000) kan bli ett dyrt åk alltså. Visserligen lite svårt för en liftvärd att kräva en massa pengar när polistationen är typ 15 mil bort, men liftkortet kan avaktiveras genom datorerna (serienummer med lift, tid och datum för passage sparas i någon databas, kan enkelt kollas upp) du behöver alltså inte ens ge bort det för att blil av med möjligheten att åka. Du kan också givetvis avvisas från området.

Tänk också på att pengarna till liftkorten faktiskt går till saker. Kan verka snordyrt, men det är inte precis billigt att driva en liftanläggning. Snöläggningen i våra tio backar kostar 1 miljon i bara el på en höst bara för att ta ett exempel. Och nu börjar man även satsa på nybyggen. Skistar har byggt nya liftar i sina system varje år länge nu, är nog bara till denna säsong det inte hänt något. Men tills nästa år får Björnrike en ny sittlift, och Hundfjället en släplift, Snökanonsystemen har fått uppgraderingar i princip varje sommar, och om det märks på öppningsdatumen så märks det på antal backar öppna dessa datum.

Teerex: Så länge din son ser allmänt liten ut så kommer ingen att ifrågasätta hans ålder när han glider genom knatteingången, sjukt svårt att avgöra ålder på ett barn iklätt full skidmundering. Har heller aldrig sett något speciellt knattekort. Hur liftkortskassören gör när man skall köpa liftkort till alla vet jag dock inte, lite fel avdelning.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in