2009-02-15, 20:15
Medlem
Luigiis avatar
Alright, jag köpte kassler som jag direkt frös in när jag kom hem från affären. Nu har jag tagit fram och tinat den, men när jag väl steker den är det typ samma genomskinliga glans på köttet som när man tar ut fisk från frysen. Lite svårt att förklara färgen, men den är typ någonstans emellan silver och ljuslila.

Så, frågan lyder, är köttet ätbart eller är det något fel på det?
Citera
2009-02-15, 20:20
Medlem
inga problem

Det går bra. Kassler är också rökt kött, dvs det är tillagat och är därför tåligare än rått kött som du tinat. Smaklig måltid!
Citera
2009-02-15, 20:21
Medlem
ejjans avatar
Det är bara att stoppa i sig!
Citera
2009-02-15, 20:26
Medlem
Luigiis avatar
skönt

Tack så mycket! Då blir det dags att låta maten tysta fingrarna.
Citera
2009-02-15, 21:32
Medlem
Asgarvads avatar
Om du har normalt luksinne och det inte luktar ovanligt är det bara att sleva i sig,
Citera
2009-02-15, 21:35
Medlem
jiggediis avatar
Noooooo Don't Do It !!! du kommer dö
Citera
2009-02-15, 22:30
Medlem
osamabinpelles avatar
Du kommer dö
Citera
2009-02-16, 06:38
Bannlyst
Kassler, tillsammans med råstekt potatis och stekta ägg är mat för en kung! Eventuellt med lite rödbetor på sidan.

För övrigt tror jag att Danmark (kasslerns hemland, enligt mig) har lite mer liberala livsmedelslagar än i Sverige. Färgning av "pölsen" är snarare regel än undantag.
Senast redigerad av Paraflex 2009-02-16 kl. 06:57.
Citera
2024-04-30, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Kassler, tillsammans med råstekt potatis och stekta ägg är mat för en kung! Eventuellt med lite rödbetor på sidan.

För övrigt tror jag att Danmark (kasslerns hemland, enligt mig) har lite mer liberala livsmedelslagar än i Sverige. Färgning av "pölsen" är snarare regel än undantag.

alla länder har liberalare lagar än sverige
Citera
2024-04-30, 17:13
Medlem
Sladdarens avatar
Varför skimrar skinkskivan i grönt?
Skimret man kan se på skivad skinka (samt även på rostbiff och saltrulle) beror på att fibrerna i köttet inte skurits rakt av. Om snittet blir lite snett på den individuella fibern så reflekteras ljuset från skivan väldigt olika och man får intrycket att den skimrar i regnbågens färger.

Detta är alltså ett ljusfenomen som dessutom förstärks om produkten innehåller mycket vätska. Det kan vara fallet med produkter där vätskebindande E450-E452 (polyfosfat) tillsatts. Om vätskebindande medel är tillsatt i produkten deklareras det i innehållsförteckningen. Ljusfenomenet kan uppkomma både på produkter med och utan tillsatser.

Kassler har en regnbågsfärgad skimrande yta av någon anledning.
Även en del skinka kan ha detta.
Det är i sig inget självklart tecken på att det är nått fel.
Däremot om ytan är glatt, så betyder det bakterietillväxt.
Dock så har vissa charkprodukter geléaktig "spad" med, då kan man bli lite lurad.
Men vet man vilka produkter som har detta, så vet man och inte slänger sina saker.
Falukorv kan ibland ha detta, beroende på sorter.
Citera
2024-04-30, 22:45
Medlem
Vem0ths avatar
Kassler går att äta direkt ur förpackningen, den är rimmad och rökt upp till ätklar temperatur innan den kyls ned och förpackas.

Men att steka en skiva i smör så man får lite brynt smak är så förbannat perfekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in