• 1
  • 2
2003-09-17, 17:12
Medlem
safts avatar
Hej

Det är så att jag är väldigt nyfiken på hur autism fungerar och så vidare.
Vill ha allt ni har om det, länkar, filmer man kan se, böcker, tidningar, uppsattser mm.

Ingenting lämnas åt slumpen.
Citera
2003-09-17, 18:12
Bannlyst
Christopher Gillberg

Professor Christopher Gillberg i Gbg anses vara Sveriges och en av världens främsta experter på autism och närbesläktade syndrom. De första som beskrev autim var Leo Kanner och Hans Asperger 1943 och 1944. A. har skrivit boken "Die autistischen Psychopaten im Kindersalter". Han anses av senare forskare själv ha lidit av det. Andra kunniga är Lorna Wing och Uta Frith. Personer med autism som beskrivit sitt liv är bla svenskan Gunilla Gerland och tyskan Susanne Schäfer; Schäfers bok Äpplen stjärnor och linser rekommenderas. Många historiska personligheter tros ha varit autistiska, tex Karl XII, Einstein och Wittgenstein; de led då av sk högfungerande autism, dvs hög IQ (170-180) och mycket låg EQ <100.
Citera
2003-09-17, 22:29
Medlem
Killroys avatar
Jag arbetar med utvecklingsstörda (begåvningshandikappade) autister men kanske kan hjälpa till i alla fall. Ingen av dom jag jobbar med har någon form av specialbegåvning om det är det du är ute efter men annars svarar jag gärna på frågor.
Citera
2003-09-17, 22:45
Bannlyst
Begåvningshandikappade?

Förr i välden hette det att personen led av idioti. Han var idiot.

Det var tider, det...

// Roger P.
Citera
2003-09-17, 23:14
Medlem
safts avatar
Citat:
nuxvomica

Professor Christopher Gillberg i Gbg anses vara Sveriges och en av världens främsta experter på autism och närbesläktade syndrom. De första som beskrev autim var Leo Kanner och Hans Asperger 1943 och 1944. A. har skrivit boken "Die autistischen Psychopaten im Kindersalter". Han anses av senare forskare själv ha lidit av det. Andra kunniga är Lorna Wing och Uta Frith. Personer med autism som beskrivit sitt liv är bla svenskan Gunilla Gerland och tyskan Susanne Schäfer; Schäfers bok Äpplen stjärnor och linser rekommenderas. Många historiska personligheter tros ha varit autistiska, tex Karl XII, Einstein och Wittgenstein; de led då av sk högfungerande autism, dvs hög IQ (170-180) och mycket låg EQ <100.

Citat:

Killroy

Jag arbetar med utvecklingsstörda (begåvningshandikappade) autister men kanske kan hjälpa till i alla fall. Ingen av dom jag jobbar med har någon form av specialbegåvning om det är det du är ute efter men annars svarar jag gärna på frågor.

nuxvomica: tack ska du ha ska kolla igenom allt.

Killroy: tack du me kommer säker ställa massa frågor, söker inte kunskap om deras specialbegåvning utan bara hur de fungerar osv. Hur ni komuniserar med de om det nu går. Vill också veta vad det finns för sorts autismer, för det är säkert inte bara en sorts där ute.

Anledning till allt detta är att jag ska först och främst göra en stor fördjupning till skolan, men även för att jag är djupintresserad av autism.

tack tack
Citera
2003-09-17, 23:16
Medlem
Killroys avatar
Har träffat många personer på det här forumet som jag skulle vilja kalla idioter (inget personligt) men ingen som jag skulle vilja kalla begåvningshandikappad .
Citera
2003-09-17, 23:20
Medlem
Killroys avatar
Har en del böcker som är väldigt bra på jobbet. Kan kolla upp titel och författare så kan jag återkomma.
Citera
2003-09-17, 23:23
Bannlyst
Nä, jag måste hålla med om det inte låter lika tufft.

Jämför själv.

Alternativ 1:
Du är en jävla idiot!

Alternativ 2:
Du är begåvningshandikappad!

// Roger P.
Citera
2003-09-17, 23:27
Medlem
Killroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Nä, jag måste hålla med om det inte låter lika tufft.

Jämför själv.

Alternativ 1:
Du är en jävla idiot!

Alternativ 2:
Du är begåvningshandikappad!

// Roger P.

Att kalla någon jävla idiot känns mer tillfredsställande.
Citera
2003-09-18, 11:11
Medlem
a4swes avatar
a4swe finns där....aspergers syndrom
Citera
2003-09-18, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saft
nuxvomica: tack ska du ha ska kolla igenom allt.Vill också veta vad det finns för sorts autismer, för det är säkert inte bara en sorts där ute.

tack tack
"Klassisk" autism och Aspergers syndrom först och främst. "Klassisk autism"=nästan okommunicerbara. Aspergers=god verbal förmåga oftast, dåligt socialt samspel; specialintressen. Finns också antisocial personlighetsstörning som eventuellt kan räknas som autism. Man har också talat om Kanners syndrom som att Kanner och Asperger undersökte två olika typer av autism. Vet dock ej om den indelningen är aktuell längre.
Citera
2003-09-18, 15:25
Medlem
Porsennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Begåvningshandikappade?

Förr i välden hette det att personen led av idioti. Han var idiot.

Det var tider, det...

// Roger P.

Klockrent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in