Citat:

nuxvomica
Professor Christopher Gillberg i Gbg anses vara Sveriges och en av världens främsta experter på autism och närbesläktade syndrom. De första som beskrev autim var Leo Kanner och Hans Asperger 1943 och 1944. A. har skrivit boken "Die autistischen Psychopaten im Kindersalter". Han anses av senare forskare själv ha lidit av det. Andra kunniga är Lorna Wing och Uta Frith. Personer med autism som beskrivit sitt liv är bla svenskan Gunilla Gerland och tyskan Susanne Schäfer; Schäfers bok Äpplen stjärnor och linser rekommenderas. Många historiska personligheter tros ha varit autistiska, tex Karl XII, Einstein och Wittgenstein; de led då av sk högfungerande autism, dvs hög IQ (170-180) och mycket låg EQ <100. 

Citat:

Killroy  
 Jag arbetar med utvecklingsstörda (begåvningshandikappade) autister men kanske kan hjälpa till i alla fall. Ingen av dom jag jobbar med har någon form av specialbegåvning om det är det du är ute efter men annars svarar jag gärna på frågor.

nuxvomica: tack ska du ha ska kolla igenom allt.
Killroy: tack du me kommer säker ställa massa frågor, söker inte kunskap om deras specialbegåvning utan bara hur de fungerar osv. Hur ni komuniserar med de om det nu går. Vill också veta vad det finns för sorts autismer, för det är säkert inte bara en sorts där ute.
Anledning till allt detta är att jag ska först och främst göra en stor fördjupning till skolan, men även för att jag är djupintresserad av autism.
tack tack