2009-02-15, 16:03
Medlem
4283s avatar
Eftersom jag var nära att falla offer inför en KFK-beheading så tänkte jag lära mig lite mer om regeln, och jag tänkte då höra med moderatorer och admins om hur eventuella tillrättavisningar och "tips" till TS, (t.ex. "Det är inget diskussionsunderlag... Tips: Du bör editera och lägga till detta om du vill behålla tråden upplåst.") ställer sig i KFK-frågan?

Många postar ju bara en URL till den rätta tråden, om det finns dubletter. Och några skriver; "Diskussionsunderlag?! "
Hur ska detta hanteras? Ska man nöja sig med en RP och sedan lämna tråden utan att svara på ämnet?

KFK-regeln:

*edit: ett anat exempel,(som kanske iofs blir borttaget):
https://www.flashback.org/showthread.php?t=850318
Senast redigerad av 4283 2009-02-15 kl. 16:27.
Citera
2009-02-15, 16:53
Medlem
Jag gnäller själv ibland för mycket, (härligt dårlig formulering)

När jag i all självkritisk efterpåklokskap läser resultaten av mitt gnäll så slår det mig att jag borde nog använda RP lite oftare, eller inte.

God fråga.

Möjligen kan det försvåra att vi inte ser när idiotiska trådar raderas, vi ser bara dom inlägg som moderatorer inte hinner plocka bort.

Vad tycker ni moderatorer ? bättre med RP än att öppet debbatera och kommentera idiotiska inlägg?
Citera
2009-02-15, 17:05
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanto
Vad tycker ni moderatorer ? bättre med RP än att öppet debbatera och kommentera idiotiska inlägg?
Att posta dryga kommentarer i en tråd tjänar ingenting till, och gör ni det riskerar ni även att åka på tillsägelser själva.
Upptäcker man ett regelbrott så är det bara att skicka en RP så tar en moderator tag i det så snart h*n har möjlighet till det.

Att posta ett inlägg i tråden som tillför nada påskyndar inte processen, det leder bara till mer arbete för moderatorn i fråga.
Citera
2009-02-15, 17:11
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Att posta dryga kommentarer i en tråd tjänar ingenting till, och gör ni det riskerar ni även att åka på tillsägelser själva.
Upptäcker man ett regelbrott så är det bara att skicka en RP så tar en moderator tag i det så snart h*n har möjlighet till det.

Att posta ett inlägg i tråden som tillför nada påskyndar inte processen, det leder bara till mer arbete för moderatorn i fråga.
Om en tillrättavisning i stil med; "skriv en diskussionsfråga", skrivs, och TS "lyder" och inser sitt felande, skulle du klassa detta som KFK-brott från tillrättavisarens sida? Ska man i så fall, när 1:a-posten editerats, rappoerta sig själv och be om borttagning av inlägg?

Det är en klurig fråga, tycker jag. Att rapportera sig själv pga detta kanske också ses som merjobb för mods i och för sig...
Citera
2009-02-15, 17:14
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4283
Om en tillrättavisning i stil med; "skriv en diskussionsfråga", skrivs, och TS "lyder" och inser sitt felande, skulle du klassa detta som KFK-brott från tillrättavisarens sida? Ska man i så fall, när 1:a-posten editerats, rappoerta sig själv och be om borttagning av inlägg?

Det är en klurig fråga, tycker jag. Att rapportera sig själv pga detta kanske också ses som merjobb för mods i och för sig...

Påpeka att flera inlägg i tråden är OT inklusive ditt? Skicka RP för t.ex. Missvisande rubrik och sen "om tråden ska vara kvar så är det flera OT inkl mitt som bör raderas". Så gör jag iaf.
Citera
2009-02-15, 17:20
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Påpeka att flera inlägg i tråden är OT inklusive ditt? Skicka RP för t.ex. Missvisande rubrik och sen "om tråden ska vara kvar så är det flera OT inkl mitt som bör raderas". Så gör jag iaf.
Du skriver alltså, tex:
"sluta gå så jävla OT", bara för att, och sen rapporterar du?

Faller inte detta ganska kraftigt in under dryga och onödiga inlägg som antagonisten talar om, även om du ber om radering av ditt inlägg också.
= Merjobb?
Citera
2009-02-15, 17:22
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Du skriver alltså, tex:
"sluta gå så jävla OT", bara för att, och sen rapporterar du?

Faller inte detta ganska kraftigt in under dryga och onödiga inlägg som antagonisten talar om?

Nej, om jag skriver att rubriken bör ändras eller en frågeställning fattas och TS redigerar det fastän många kommit med onödiga kommentarer om det så lägger jag till det i RPn.

Men det är inte så att man aldrig tramsat i en söndertramsad tråd, det kan jag inte påstå.

Edit: Jag säger inte att det är rätt, men ingen har klagat hittills iaf.
Senast redigerad av b0gfetto 2009-02-15 kl. 17:25.
Citera
2009-02-15, 17:29
Medlem
4283s avatar
Citat:
Nej, om jag skriver att rubriken bör ändras eller en frågeställning fattas och TS redigerar det fastän många kommit med onödiga kommentarer om det så lägger jag till det i RPn.

Men det är inte så att man aldrig tramsat i en söndertramsad tråd, det kan jag inte påstå.

Edit: Jag säger inte att det är rätt, men ingen har klagat hittills iaf.
Okej. Det låter onekligen logiskt och klokt. Får se om någon mod kommer med andra åsikter, annars börjar jag nog göra som du säger att du gör.
Citera
2009-02-15, 18:07
Medlem
FrasseFloyds avatar
Tillför du något till diskussionen så är det ontopic. Tillför du inte är du offtopic. Jag tycker inte att det är svårare än att göra den särskiljningen faktiskt. Att gnälla på TS kan visserligen vara berättigat ibland med att påstå att det faller inom ramarna för kfk är skitsnack. Jag rapporterar ibland inlägg jag själv postat för att jag tycker att det är lika OT som en massa annat skit. Merjobb för mods blir det kanske men jag tror knappast att ett inlägg mer eller mindre gör någonting så länge inlägg som inte hör till diskussionen tas bort. Blir det för ansträngande är det ju bara att anställa fler moderatorer.

Slutsatsen är naturligtvis att en tillrättavisning inte är ett kvalitativt inlägg och det är här den berömda fingerkänslan måste komma in i bilden. Är man en idel kvalitativ postare som då och då lägger en oneliner så är det knappast något som påverkar den stora bilden. Att däremot bara slänga oneliners och tillrättavisningare för att då och då bryta det med ett kvalitativt inlägg är ju motsatsen och ska enligt regelverket bestraffas.
Citera
2009-02-15, 18:40
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Jag är tacksam för alla RPs du skickar men inte sjutton hjälper det att du också gör ett OT-inlägg som ska raderas. Det kommer generera tillsägelser för OT i förlängningen det också.
Bättre att bara RPa och gärna motivera RPn i meddelanderutan. =)
Citera
2009-02-15, 18:50
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag är tacksam för alla RPs du skickar men inte sjutton hjälper det att du också gör ett OT-inlägg som ska raderas. Det kommer generera tillsägelser för OT i förlängningen det också.
Bättre att bara RPa och gärna motivera RPn i meddelanderutan. =)

Oki, tänkte att det var bättre att ge TS chansen att reparera sitt misstag så att den förhoppningsvis lär sig. Då vet jag. Tackar.
Citera
2009-02-15, 19:17
Medlem
Oddballs avatar
Citat:

Vill bara påpeka att just KFK är nåt som bygger på helheten, inte ett eller två eller tre inlägg som är superkassa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in