• 1
  • 2
2009-02-15, 11:15
Bannlyst
http://www.blt.se/nyheter/karlskrona...xa(1151210).gm

Som synes högg ett psykfall en polishund med yxa och barrikarderade sig i 15 timmar.
Innan JÅS i Böste hade man nog skjutit lite, inte minst eftersom deras trevligaste kollega blivit skadad.
Citera
2009-02-15, 11:32
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
http://www.blt.se/nyheter/karlskrona...xa(1151210).gm

Som synes högg ett psykfall en polishund med yxa och barrikarderade sig i 15 timmar.
Innan JÅS i Böste hade man nog skjutit lite, inte minst eftersom deras trevligaste kollega blivit skadad.

Baaahhaaa!!!
Sånt här gör mej vansinnig!
Förmodar att hunden var helt oförberedd på attacken men de BORDE vara
bättre förberedda!
Citera
2009-02-15, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Baaahhaaa!!!
Sånt här gör mej vansinnig!
Förmodar att hunden var helt oförberedd på attacken men de BORDE vara
bättre förberedda!
Har du hört om någon som hinner hugga en polishund? Vid kravaller vet jag att hundar skadas, men i en helt vanlig gripandesituation?
Citera
2009-02-15, 11:39
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Har du hört om någon som hinner hugga en polishund? Vid kravaller vet jag att hundar skadas, men i en helt vanlig gripandesituation?

Nope!
Dels både hör hunden bättre än oss o dels känner de lukten.
Hunden hade säkert fullt klart för sig var mannen befann sig o markerade detta, problemet kan ha varit om det var trånga utrymmen där avståndet till mannen blev mycket kort. Men i mina öron låter det som en förarmiss, eller en hund som inte var på hugget..
Citera
2009-02-15, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Nope!
Dels både hör hunden bättre än oss o dels känner de lukten.
Hunden hade säkert fullt klart för sig var mannen befann sig o markerade detta, problemet kan ha varit om det var trånga utrymmen där avståndet till mannen blev mycket kort. Men i mina öron låter det som en förarmiss, eller en hund som inte var på hugget..
Jag tror dessvärre jag känner både förare och hund. Ekipaget har i så fall utsetts till årets polishund.
Citera
2009-02-15, 12:01
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Jag tror dessvärre jag känner både förare och hund. Ekipaget har i så fall utsetts till årets polishund.

Tråkig historia men varken förare eller hund är någon "super-man", just dessa psyksjuka kan vara väldigt oberäknerliga o polisen efterlyser sammarbete med kommunens LSS, där funkar det inte med sekretessen tydligen.
Senast redigerad av miapetter 2009-02-15 kl. 12:08.
Citera
2009-02-15, 12:05
Medlem
Datasjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekinge Läns Tidning
När ingen öppnade dörren tog sig polismännen in i huset med en schäferhund. Mannen dök upp och högg hunden tre gånger i huvudet och benet. Med ett djupt jack i polishuvudet och skadat framben fördes hunden till veterinären, samtidigt som patrullen drog sig tillbaka. Schäfern vårdades fortfarande under lördagskvällen, men bedöms inte ha fått några livshotande skador.
Skönt språk.

/Datasjön
Citera
2009-02-15, 13:35
Medlem
Enligt KVP : Han misstänks nu för skadegörelse på hunden och försök till våld mot tjänsteman.

Räknas en polishund som material eller tjänsteman. Eller faller det under djurplågeri kanske?

Eller är det Kvällsposten som formulerat sig konstigt?

Länk:
http://www.kvp.se/nyheter/1.1466906/...s-ner-av-yxman
Citera
2009-02-15, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petersa
Enligt KVP : Han misstänks nu för skadegörelse på hunden och försök till våld mot tjänsteman.

Räknas en polishund som material eller tjänsteman. Eller faller det under djurplågeri kanske?

Eller är det Kvällsposten som formulerat sig konstigt?

Länk:
http://www.kvp.se/nyheter/1.1466906/...s-ner-av-yxman

Man kan inte misshandla djur så att skada någons hund blir skadegörelse(dvs djur räknas som egendom).
Citera
2009-02-15, 21:10
Medlem
Fula Gubbens avatar
Stor språklig komik i denna tråd.

Varje död polishund är för övrigt ett steg framåt för Sverige.
Citera
2009-02-15, 22:17
Medlem
Molson Canadians avatar
Jag gissar att det här händelseförloppet antingen beror på utrymmet som sådant, som nämnts, eller att det är en såpass hård hund att det tog tre slag i skallen för att den ska ge sig. Svårt att säga, men man bör nog inte förvånas över om en hund inte klarar av yxslag i skallen. De är fortfarande hundar, inte oförstörbara robotar.

Generellt tror jag inte att polishundar är sådär enastående på skydd utan har snarare spårarbete som sitt bästa kompetensområde.

/M, nyss hemkommen från skyddsträning.
Citera
2009-02-16, 00:06
Medlem
grissvanss avatar
Länken fungerar inte!
Var det en knarkhund så säger jag:
Annars:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera