Citat:
Ursprungligen postat av Pudelpanna
Men du har ju missuppfattat det.
Man använder aldrig hela hjärnan på en o samma gång. Däremot använder man olika delar av hjärnan vid en given situation, ja.
Jovisst, när jag
inte deltar i en verbal konversation är ju t ex Brocas och Wernickes områden mindre aktiva. Men det är ju inga delar av hjärnan som
aldrig används så vitt jag vet. Vad jag menar är bara att 10%-missuppfattningen brukar ofta slängas fram som argument för att stödja teleologiska resonemang som att vi är skapta för att utvecklas bortom vår direkt uppenbara potential. Att vi kan utvecklas bortom uppenbar potential håller jag med om, men att detta beror på att vi från start bara använder en liten del av hjärnan håller jag verkligen inte med om.
Jag ser att jag faktiskt uttryckt mig ottydligt, det var egentligen för att ändå försöka utforska synsättet, även om det faktamässigt inte stämmer. Hela hjärnan syresätts och är aktiv"på det sätt att alla områden används för olika tillämpningar på sätt som är så beroende av varandra: Att även om man inte använder hela hjärnan till allt hela tiden, så är hela hjärnan redo att användas till specifika tillämpningar vid varje givet tillfälle. I en frisk hjärna.
Jag vill bara understryka att, även om det är en enkel sak att påvisa fysiologiskt hur vi faktiskt använder hela hjärnan så är det inte helt fel att påstå att vi inte har upptäckt dess fulla potential, det finns mycket kvar att förklara för neurovetenskapen, som dessutom verkar stå inför ett paradigmskifte, då dagens taxonomier inte räcker för att fullt förklara hjärnans funktioner. Hjärnan, har ännu inte lärt sig att förstå
hur den själv fungerar.
Citat:
It seems reasonable to suggest that if 90% of the brain was not used, then many neural pathways would degenerate. However, this does not seem to be the case. On the other hand, the brains of young children are quite adaptable. The function of a damaged brain area in a young brain can be taken over by remaining brain tissue. There are incredible examples of such recovery in young children who have had large portions of their brains removed to control seizures. Such miraculous recovery after extensive brain surgery is very unusual in adults.
So next time you hear someone say that they only use 10% of their brain, you can set them straight. Tell them:
"NOT TRUE; We use 100% of our brains."
http://faculty.washington.edu/chudler/tenper.html