• 1
  • 2
2009-02-16, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Och man kan ju inte utesluta att människor skulle kunna använda sina hjärnor på ett sätt som ändå ger lite rätt åt missuppfattningen. Även om man alltid använder hela hjärnan, kanske den kan användas på mer eller mindre effektiva sätt given situation.

Men du har ju missuppfattat det.
Man använder aldrig hela hjärnan på en o samma gång. Däremot använder man olika delar av hjärnan vid en given situation, ja.
Citera
2009-02-16, 19:44
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelpanna
Men du har ju missuppfattat det.
Man använder aldrig hela hjärnan på en o samma gång. Däremot använder man olika delar av hjärnan vid en given situation, ja.

Jovisst, när jag inte deltar i en verbal konversation är ju t ex Brocas och Wernickes områden mindre aktiva. Men det är ju inga delar av hjärnan som aldrig används så vitt jag vet. Vad jag menar är bara att 10%-missuppfattningen brukar ofta slängas fram som argument för att stödja teleologiska resonemang som att vi är skapta för att utvecklas bortom vår direkt uppenbara potential. Att vi kan utvecklas bortom uppenbar potential håller jag med om, men att detta beror på att vi från start bara använder en liten del av hjärnan håller jag verkligen inte med om.

Jag ser att jag faktiskt uttryckt mig ottydligt, det var egentligen för att ändå försöka utforska synsättet, även om det faktamässigt inte stämmer. Hela hjärnan syresätts och är aktiv"på det sätt att alla områden används för olika tillämpningar på sätt som är så beroende av varandra: Att även om man inte använder hela hjärnan till allt hela tiden, så är hela hjärnan redo att användas till specifika tillämpningar vid varje givet tillfälle. I en frisk hjärna.

Jag vill bara understryka att, även om det är en enkel sak att påvisa fysiologiskt hur vi faktiskt använder hela hjärnan så är det inte helt fel att påstå att vi inte har upptäckt dess fulla potential, det finns mycket kvar att förklara för neurovetenskapen, som dessutom verkar stå inför ett paradigmskifte, då dagens taxonomier inte räcker för att fullt förklara hjärnans funktioner. Hjärnan, har ännu inte lärt sig att förstå hur den själv fungerar.

Citat:
It seems reasonable to suggest that if 90% of the brain was not used, then many neural pathways would degenerate. However, this does not seem to be the case. On the other hand, the brains of young children are quite adaptable. The function of a damaged brain area in a young brain can be taken over by remaining brain tissue. There are incredible examples of such recovery in young children who have had large portions of their brains removed to control seizures. Such miraculous recovery after extensive brain surgery is very unusual in adults.

So next time you hear someone say that they only use 10% of their brain, you can set them straight. Tell them:

"NOT TRUE; We use 100% of our brains."

http://faculty.washington.edu/chudler/tenper.html
Senast redigerad av Kapla 2009-02-16 kl. 20:09.
Citera
2009-02-17, 14:01
Medlem
Hotdangs avatar
Det finns ju vissa som hävdar att det är fysikaliska gränser vi accepterar, att människan som individ lär sig att man inte kan göra vissa saker eftersom de är omöjliga.
Alltså vår världsuppfattning är inlärd, eftersom vi har accepterat att dessa faktum så är de fastslagna utifrån vetenskap som även är grundad på denna princip. Om man då skulle uppfostra barn i en miljö som sakna dessa begränsande element så skulle de kunna utveckla sin fulla potential i de avseendet att de skulle inte ha några inlärda uppfattningar. Denna teori redovisas i bland annat serien Fringe, men är betydligt äldre, skulel vara gött om någon kunde hitta mer fakta om den.

Jag har inga svårigheter att tro på det åtminstonde bitvis, människor med autism till exempel utvecklar ibland skickligheter inom räknelära etc där de kan göra sjuka uppskattningar och se mönster. Detta är på grund av att deras hjärna lärt sig på ett annat sätt och de har en mild störning i hjärnan. De förlorar ofta social kompetens men vinner enormt inom vissa andra special områden.
Citera
2009-03-11, 12:42
Medlem
bombaclouts avatar

Litar nog mer på vetenskapsmän än vad någon insett under ett knarkrus.

varför?
Citera
2009-03-11, 14:18
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombaclout

Litar nog mer på vetenskapsmän än vad någon insett under ett knarkrus.

varför?
Eftersom "knarkrus-personen" baserar sin insikt på detaljer som är helt tagna ut luften (osynliga energifält, vibrerande tankefrekvenser m.m.) och bakar ihop det med en "quote-mining" från kvantfysik om att man inte kan exkludera sig själv som observatör från det man observerar.

Användaren "QualiaSoup" på Youtube har gjort en bra video om upplevelserna av övernaturliga fenomen.
http://www.youtube.com/watch?v=98OTsYfTt-c

Summan av kardemumman är att vi människor har en väldigt dålig intuitiv förmåga att greppa sannolikheter av vardagliga händelser. En anledning till detta är att vi har svårt att greppa det enorma antalet "missar" som sker. Vi ser enbart vår "träff" och beskriver det som en övernaturlig händelse.
Citera
2009-03-11, 14:52
Medlem
Grejen med 10% kom väl från gårdsfaruhandlare som kom för att sälja låtsatsmediciner till dumma bönder som ville bli smartare?
Citera
2010-12-25, 02:04
Medlem
Bönans avatar
Hjärnforskare säger att vi bara använder 10% av hjärnans kapacitet åt gången.. vid varje tanke bara 10 %... Så Människan gör aldrig 100% vid något i överhuvetaget.. och 10% av vad vi har är mer än tillräckligt för att fungera som en människa. det är lite finurlig... Fast om 1000 år så vet ju inte hur hjärnan fungerar då.. För Hjärnan växer ju hela tiden också..
Citera
2010-12-25, 02:10
Medlem
Strinders avatar
Det jag syftade främst på när jag startade tråden (om jag nu minns rätt), så tänkte jag mer att människan har något mer övernaturligt i sig. Bara exempel senaste dagarna, var med en tjej jag inte umgåtts med förut, vi börjar prata om mellannamn, hon säger att jag ska gissa hennes och första namnet som ploppar upp är Linnea. Hon berättar att hon aldrig har sagt de till någon i princip och undrar hur jag kunde veta.
Eller när man pratar med någon på kvällen, tänker att man är hungrig, i nästa sekund så säger personen man pratar med att den är hungrig.
Eller som för ett tag sen när jag och en tjej kompis skulle önska oss någonting vid 00.00 (jaja.. klaga inte på de här nu), jag önskar mig att en person ska säga något (aldrig önskat något i den här stilen förut). Berättar inte önskningen men vad för typ av önskning, och de visar sig att hon har önskat sig exakt samma sak, även fast hon aldrig gjort det förut.

Sen jag vet inte, finns det forskning på översmarta människor, eller människor som har större talanger? Om dem kanske använder sig av en högre procent av hjärnan när de tänker eller agerar i vissa situationer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in