• 1
  • 2
2009-02-15, 00:34
Medlem
Strinders avatar
Är det bara ett sammanträffande att man helt plötsligt känner suget för att ta upp mobilen, gör det, och nästa sekund får man ett SMS? Eller tänker på ett namn och sedan får man ett medelande på MSN av just den personen? Eller som hände mig och min mor för ett eller två år sen; jag satt i bilen och tänkte "Gud vad jag är sugen på att äta tacos eller nja kanske hemgjord pizza skulle vara godare.." sedan frågar jag min mamma "Vad blir det till middag?". Svaret blir "Jo, jag hade tänkt tacos men visst skulle det vara godare att äta hemmagjord pizza?".

Har flertal exempel av konstiga saker som har skett i min vardag, och det händer ganska ofta..

Detta har fått mig att undra ifall det stämmer att vi bara använder 10% av vår hjärnkapacitet. Det är det enda som verkar rimligt, annars förstår jag inte varför detta händer dagligen. Självklart kan det vara sammanträffanden men att det händer i princip hela tiden är sjuk.

Tror ni att vi människor har en slags "övernaturlig kraft", eller att allt som händer är helt normala sammanträffanden som inte är konstigt alls?
Citera
2009-02-15, 00:36
Medlem
Awesomes avatar
Det enda du gör det är att du uppmärksammar och kommer ihåg de gångerna då nån av alla dessa fenomen inträffar.
Citera
2009-02-15, 00:46
Medlem
user_21s avatar
apofeni
http://en.wikipedia.org/wiki/Apophenia

använder vi 10% av hjärnan?
neuroscience for kids:
http://faculty.washington.edu/chudler/tenper.html
Citera
2009-02-15, 00:50
Medlem
adequates avatar
Nej, nej, nej!
Naturen slösar inte på resurser på det där viset, klart vi använder hela hjärnan!

EDIT: Det påstås ibland lite skämtsamt att de enda som bara använder 10% av sin hjärna är de som påstår att vi bara använder 10% av hjärnan.
Citera
2009-02-15, 01:54
Medlem
simpaj102s avatar
[quote=adequate]Nej, nej, nej!
Naturen slösar inte på resurser på det där viset, klart vi använder hela hjärnan!

EDIT: Det påstås ibland lite skämtsamt att de enda som bara använder 10% av sin hjärna är de som påstår att vi bara använder 10% av hjärnan.[/QUOTE]

Skit att du han först... skulle just skriva samma sak eftersom det kan nog stämma mycket bra. Jag tror det finns en film som handlar om detta fenomen om jag inte missminner mig. Jag har glömt titeln fast den var inte alltför bra ändå.
Citera
2009-02-15, 09:22
Medlem
EnSupervikings avatar
Detta händer mig ganska ofta, men jag tror det är så att man minns just de gångerna som någon annan tänkt samma sak samtidigt och vi gjort varandra uppmärksamma på det. Man tänker ju en massa saker hela tiden annars som ingen annan tänker på, och detta får man väll anse som det "normala", sen noterar vi de få gånger som något ovanligt sker.
Citera
2009-02-15, 10:09
Medlem
tomchis avatar
nej, enligt mig (och många andra) är det ingen slump. för det första, allting är energi och alla människor är sammankoplade i ett osynligt energifält. för det andra, en tanke är mer än vad de flesta tror. det är inte något som bara händer i din hjärna och försvinner. varje tanke har sin egen frekvens, vilket man t.o.m kan mäta. så när du tänker en tanke skickas denna tanke ut i form av vibrationer och påverkar allt o alla i din omgivning (observatören påverkar det den observerar, vilket bevisats i fysiken) därför händer sådant folk kallar "synkronicitet" m.m. Jag förstår om ni inte tror mig, jag hade ALDRIG trott på det här för 3 år sen, men jag hade en s.k. "peak-experience" (http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_experience) på ett cannabis-rus som förändrade mig för alltid. Livet är ett mysterium eller hur? tror ni verkligen att vi har satts på denna jord bara för att plugga, jobba, skaffa familj o dö? Nej, läs på om kvantfysik och börja meditera seriöst, så kanske ni också inser att livet är mkt större än vad de flesta ens drömmer om!
Citera
2009-02-15, 15:13
Medlem
Giorgis avatar
Man kan inte aktivera alla neuroner i hjärnan samtidigt, hade man gjort det hade hjärnan förmodligen börjat koka, så en viss sanning finns i uttalandet. Är inte helt säker på hur stor del av alla neuroner som kan skicka en signal samtidigt, men det ligger närmare 10% än vad det gör 100%.
Citera
2009-02-15, 19:17
Medlem
excelsiss avatar
Den gamla 10%-myten kommer från de första lesionsstudierna där man inte såg några direkta effekter av funktionsbortfall när man gjorde lesioner i sekundära och tertiära barkområden. Myten har visat sig seglivad.
Citera
2009-02-15, 22:03
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomchi
nej, enligt mig (och många andra) är det ingen slump. för det första, allting är energi och alla människor är sammankoplade i ett osynligt energifält. för det andra, en tanke är mer än vad de flesta tror. det är inte något som bara händer i din hjärna och försvinner. varje tanke har sin egen frekvens, vilket man t.o.m kan mäta. så när du tänker en tanke skickas denna tanke ut i form av vibrationer och påverkar allt o alla i din omgivning (observatören påverkar det den observerar, vilket bevisats i fysiken) därför händer sådant folk kallar "synkronicitet" m.m. Jag förstår om ni inte tror mig, jag hade ALDRIG trott på det här för 3 år sen, men jag hade en s.k. "peak-experience" (http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_experience) på ett cannabis-rus som förändrade mig för alltid. Livet är ett mysterium eller hur? tror ni verkligen att vi har satts på denna jord bara för att plugga, jobba, skaffa familj o dö? Nej, läs på om kvantfysik och börja meditera seriöst, så kanske ni också inser att livet är mkt större än vad de flesta ens drömmer om!

Litar nog mer på vetenskapsmän än vad någon insett under ett knarkrus.
Citera
2009-02-16, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Den gamla 10%-myten kommer från de första lesionsstudierna där man inte såg några direkta effekter av funktionsbortfall när man gjorde lesioner i sekundära och tertiära barkområden. Myten har visat sig seglivad.

Det är ju som giorgi säger, snarare en missuppfattning än myt.
Citera
2009-02-16, 16:42
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelpanna
Det är ju som giorgi säger, snarare en missuppfattning än myt.

Och man kan ju inte utesluta att människor skulle kunna använda sina hjärnor på ett sätt som ändå ger lite rätt åt missuppfattningen. Även om man alltid använder hela hjärnan, kanske den kan användas på mer eller mindre effektiva sätt given situation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in