2009-02-14, 21:10
Medlem
Har just kört in Ableton Live och försöker nu klura ut hur i h*vete jag kopplar in min klaviatur (edirol pcr-300) till det? Om jag inte är helt ute och psycklar så är det väl på fliken MIDI sync? Och i listan där finns ingenting i närheten av min Edirol.

Någon som har lösningen, eller sitter med samma problem?

Min klaviatur går inte genom mitt ljudkort, utan direkt in i datorn via USB.. Så om jag MÅSTE köra det genom ljudkortet/MIDI så får jag nog gå och skaffa mig kablar

Har kollat på Abletons eget forum och googlat, såklart men jag hittar ingenting.
Citera
2009-02-15, 05:43
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranceport
Har just kört in Ableton Live och försöker nu klura ut hur i h*vete jag kopplar in min klaviatur (edirol pcr-300) till det? Om jag inte är helt ute och psycklar så är det väl på fliken MIDI sync? Och i listan där finns ingenting i närheten av min Edirol.

Någon som har lösningen, eller sitter med samma problem?

Min klaviatur går inte genom mitt ljudkort, utan direkt in i datorn via USB.. Så om jag MÅSTE köra det genom ljudkortet/MIDI så får jag nog gå och skaffa mig kablar

Har kollat på Abletons eget forum och googlat, såklart men jag hittar ingenting.

Kommer inte ihåg riktigt men midi sync ska det inte vara, snarare bara midi in och out eller bara midi. Men en sak är jag säker på och det är att du inte behöver några midikablar, det ska fungera utmärkt med usb rakt in i datorn.
Citera
2009-02-15, 10:46
Medlem
Nu har jag fått till så att Ableton hittat min synt, räckte visst med en omstart
Problemet är nu bara att det endast verkar vara själva klaviaturen som fungerar, inga knobs eller pads vill ge med sig.

Läste på något annat forum att ett par användare hade samma problem, och att dom endast löste det genom att ge upp Ableton
Citera
2009-02-15, 11:05
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranceport
Nu har jag fått till så att Ableton hittat min synt, räckte visst med en omstart
Problemet är nu bara att det endast verkar vara själva klaviaturen som fungerar, inga knobs eller pads vill ge med sig.

Läste på något annat forum att ett par användare hade samma problem, och att dom endast löste det genom att ge upp Ableton

Hm, finns det ingen funktion där du kan tilldela knobs och pads egna funktioner? Till exempel högerklicka på en regel, ratt eller annat reglage i ableton och tilldela en knob eller pad på din klaviatur/kontroller?

Annars kommer ju v.8 snart Men nog tusan borde det gå tycker jag, snålt annars, ableton ser ju ut att bygga mer på kontrollers än andra seq-program.
Citera
2009-02-15, 15:40
Medlem
Det måste gå då det finns en del videor på tuben där folk skruvar i ableton med exakt lika setting som jag har.

Har inte hunnit sätta mig in i hur ableton fungerar exakt ännu, installerade det igår... Men då jag installerar mjukvaran/drivrutinerna för min PCR så finns det ett program där man kan tilldela olika funktioner för olika pads osv.

tack för hjälpen ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in