Flashback bygger pepparkakshus!
2009-02-14, 15:23
Medlem
vessleäckels avatar
hej har 2 recept från samma läkare.
Gäller Stesolid.

Hämtade ut 20st igår, så har ett recept kvar på samma mängd.
Kan jag hämta ut dessa också imorgon utan att det ska bli några problem som
"Du var ju här för 2 dagar sedan och hämtade ut"

Är alltså 2 recept, inte ett recept med 2 uttag.

Vad tror ni?
Citera
2009-02-14, 15:34
Medlem
Bör knappast vara något problem, det angår inte dom hur ofta du tar ut din medicin, så länge det inte finns någon bestämd tidsintervall skrivet på recepten.
Citera
2009-02-14, 15:43
Medlem
micaeles avatar
När du har två skilda recept ska det inte spela någon roll. Då har doktorn gett dig möjligheten att hämta båda närhelst du vill, även samtidigt om så önskas. Finns det tidsbegränsning anges det på receptet som då måste vara samlat.
Citera
2009-02-14, 15:48
Medlem
Lasermannen2009s avatar
Jag har för mig att frikort inte gäller om man hämtar ut medicinen en väldigt kort tid efter att man tidigare hämtat ut den. I varje fall var det vad en apotekare sa till mig.
Citera
2009-02-14, 16:14
Medlem
dawatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermannen2009
Jag har för mig att frikort inte gäller om man hämtar ut medicinen en väldigt kort tid efter att man tidigare hämtat ut den. I varje fall var det vad en apotekare sa till mig.

Det stämmer om man har ett recept med flera uttag, och så var ju inte det här fallet.

2/3 ska ha gått åt innan man får hämta ut nya. Alltså om medicinen ska räcka i 30 dagar per uttag så får man hämta nya efter 20 dagar, då går det på högkostnadsskyddet. Hämtar man ut innan det så får man betala fullt pris, om läkaren inte har satt en intervallspärr på receptet som gör att hela ransonen ska ha gått åt innan man får hämta nya.
Senast redigerad av dawatt 2009-02-14 kl. 16:16.
Citera
2009-02-14, 16:26
Medlem
fuckedupmaniacs avatar
Jag har hämtat ut samma medicin med flera olika recept från samma läkare flera gånger, så det borde inte vara några problem. Så länge du inte hämtar ut dem vid exakt samma tillfälle så.

Lycka till!
Citera
2009-02-16, 17:39
Medlem
dawatts avatar
Kom på att även jag kan bekräfta att det inte ska vara några som helst problem. Jag hade tramadol utskrivet från två olika läkare från samma avdelning under ett års tid. Jag tror till och med att jag hade både recepten sparade på datorn, alltså såg apotekaren att jag hade två recept som såg exakt likadana ut bara från olika läkare, fast båda från reumatologen.
Citera
2009-02-16, 18:40
Medlem
sventumbas avatar
Du ska ju åka utomlands i ett par veckor!
Citera
2009-02-16, 18:41
Jag hade två recept från samma läkare på Iktorivil. Men jag kunde bara få ut ett i taget. Då sa jag att jag tar en ny nummerlapp för att hämta ut det andra. Men då sa hon på apoteket:
-Ja, men tänk om det blir jag som expedierar igen?

Så får de väl inte göra?
Citera
2010-03-23, 18:55
Medlem
Reglerna om maxuttag och minimitid gäller bara om man vill utnyttja högkostnadsskyddet, vilket apotekspersonalen aldrig talar om. De avspisar bara kunden med ett "så mycket får du inte ta ut" eller "det får du inte ta ut än".

- För att få rabatt får man ta ut högst 90 dagars förbrukning på en gång (p-medel dock för längre tid). Detta gäller bara för att få rabatt. Inget hindrar att man tar ut hur mycket som helst, t. ex. samtliga tre uttag på ett recept på en gång, men då får man betala fullt pris.
- För att få rabatt på ett recept med flera uttag får man göra ett nytt uttag när det gått minst ⅔ av tiden som det förra uttaget avsågs täcka. Detta gäller bara för att få rabatt. Inget hindrar att man tar ut tidigare än så men då får man betala fullt pris. (Enda undantaget: om förskrivaren uttryckligen har angett en expeditionsintervall - ovanligt.)

Vill ta ut mer än för 90 dagar eller tidigare än efter ⅔ förbrukning och ändå få rabatt, måste man kunna styrka skäl, t. ex. att man ska vistas utomlands under längre tid. (Visa upp flygbiljett? Intyg från resebyrån?) Självklart är det då enklare och kanske t.o.m. billigare att helt enkelt strunta i rabatten och istället betala fullt pris.

- Notisum: Lag om läkemedelsförmåner m.m. 2002:160 http://www.notisum.se/RNP/SLS/LAG/20020160.htm
- Notisum: Förordning om läkemedelsförmåner m.m. 2002:687 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20020687.htm
- FASS: Patientinfo läkemedelsförmåner http://www.fass.se/LIF/patientforum/...rticleID=18358
- Apoteket: Handla på recept http://www.apoteket.se/privatpersone...chkostnad.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in