2009-02-14, 12:34
Medlem
I dagens DN Motor finns en artikel om grävmaskinisten Jan som installerat en burk bestående av ett ombyggt vattenfilter i sin Volvo. Denna burk funkar enligt artikeln såhär: "Vattenfiltret togs ur behållaren och in sattes ett cellpaket bestående av en plus- och en minuspol. Till vattenbehållaren kopplas en slang till motorn. Två hål borras i behållaren och genom dessa leds strömmen som gör att bilen rullar igång. Vid åkturerna fyller Jan behållaren med vatten och kopplar på strömmen. Vätgasen produceras samtidigt som han kör"

Ritningen har Jan hittat av en slump på en amerikansk hemsida.

Jag tycker det hela låter mycket märkligt. Det sägs inget om varifrån strömmen kommer men den måste ju komma från bilens batteri. Räcker den effekten till att producera några mängder vätgas? Går det inte åt mer energi för att spjälka vattnet än man i praktiken får ut när man förbränner vätgasen?

Hela artikeln känns märklig och avslutas med den vanliga anekdoten om besiktningsmannen (anonym) som upptäckte en "otrolig" skillnad i bilens "miljövänlighet".

Artikeln verkar tyvärr inte finnas online men kanske nån fysiker här prenumererar på DN och kan kommentera?
Senast redigerad av Haig 2009-02-14 kl. 12:43.
Citera
2009-02-14, 13:41
Medlem
Avva66s avatar
Utan att ens ha kontrollerat källan så kan jag säja att det är
rent skitsnack och bluff.

Och rent förjävligt att journalister kan va så korkade att
dom rappotrerar om något dyligt.

Det går åt mycket mer energi än man får ut, ja.
Citera
2009-02-14, 20:13
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Han borde inte få ut mer energi ur vätet än den bensin som krävdes för att generera strömmen för att framställa vätet. Max hälften. I en sådan här hobbylösning 20-30% kanske.

Om sen denna andel väte på något sätt får dieseln att förbrännas mer effektivt med högre verkningsgrad som följd låter jag vara osagt.
Citera
2009-02-14, 20:31
Medlem
Avva66s avatar
Det står att det är en bil, alltså inte grävmaskinen. Det kan vara en bensinmotor, jag tror inte det funkar så bra med vätgas i en dieselmotor.

Och skulle det nu vara så att vätgasen bara höjer verkningsgraden på motorn
så är väl det bra, men vad kan en generator på säj 80A göra för underverk?
Det handlar ju bara om max 960w, och sen så ska bilen ha en massa el i form av tändning och lyse också.
Det kanske bara blir max 500w över till vätgasframställningen.
Citera
2009-02-15, 00:37
Medlem
Det här har dykt upp förr. Klart det fungerar att med hjälp av elektrolys få fram vätgas och vatten som man sedan skickar in i motorn. Tyvärr säger ju termodynamiken att det inte är lönsamt. Jag räknade lite löst på en bil driven på elektrolys och en förbränningsmotor för att visa för en kille att det inte fungerade. Det var inga roliga verkningsgrader man fick fram.
Dock skulle man ju faktiskt kunna tänka sig att man kan hitta en katalysator som sänker aktiveringsenergin så mycket att det skulle vara lönt att tillverka vätgas från vatten men än så länge kostar det på tok för mycket energi.
Citera
2009-02-15, 11:16
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Sedan är väl vätgas jävligt farligt om nu något skulle hända i luffarbygget han (förmodligen inte) skapat? Pang poff menar jag då
Citera
2009-02-15, 17:47
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haig
I dagens DN Motor finns en artikel om grävmaskinisten Jan som installerat en burk bestående av ett ombyggt vattenfilter i sin Volvo. Denna burk funkar enligt artikeln såhär: "Vattenfiltret togs ur behållaren och in sattes ett cellpaket bestående av en plus- och en minuspol. Till vattenbehållaren kopplas en slang till motorn. Två hål borras i behållaren och genom dessa leds strömmen som gör att bilen rullar igång. Vid åkturerna fyller Jan behållaren med vatten och kopplar på strömmen. Vätgasen produceras samtidigt som han kör"

Ritningen har Jan hittat av en slump på en amerikansk hemsida.

Jag tycker det hela låter mycket märkligt. Det sägs inget om varifrån strömmen kommer men den måste ju komma från bilens batteri. Räcker den effekten till att producera några mängder vätgas? Går det inte åt mer energi för att spjälka vattnet än man i praktiken får ut när man förbränner vätgasen?

Hela artikeln känns märklig och avslutas med den vanliga anekdoten om besiktningsmannen (anonym) som upptäckte en "otrolig" skillnad i bilens "miljövänlighet".

Artikeln verkar tyvärr inte finnas online men kanske nån fysiker här prenumererar på DN och kan kommentera?
Citat:
Ursprungligen postat av M0rt4l1ty
Sedan är väl vätgas jävligt farligt om nu något skulle hända i luffarbygget han (förmodligen inte) skapat? Pang poff menar jag då
Darwin Awards... Mig veterligen så ger vätgas en väldigt stark, om inte den starkaste, förbränningen. Någon som kan rätta mig?

Och jag har visserligen inte läst artikeln. Men det är nyheter som dessa som får mig att dagdrömma om ett land där inte vem som helst kan bli journalist. Att det krävs omfattande och stränga examina för att tillåtas skriva om ett visst ämne.
Citera
2009-02-15, 23:32
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Dock skulle man ju faktiskt kunna tänka sig att man kan hitta en katalysator som sänker aktiveringsenergin så mycket att det skulle vara lönt att tillverka vätgas från vatten men än så länge kostar det på tok för mycket energi.
Det spelar ingen roll hur fort reaktionen fortskrider. Reaktionen är precis som den ser ut;
2H2O + Energi <-> 2H2 + O2
Om du tar vatten och en gnutta energi (exempelvis elektricitet via elektrolys), får du ut vätgas och syrgas, det vill säga, spjälkat vatten. Dessa gaser kan du sedan förbränna och få ut, ja du gissade rätt, vatten och energi. Samma energi faktiskt. Nej inte mer energi, utan med 100% verkningsgrad och en himmelsmotor, exakt samma mängd energi. Alltså;
Den energi som åtgår att spjälka vattnet kommer att lagras mycket ineffektivt som vät- och syrgas.
Det går inte på något vänster, hur man än vänder och vrider det, att få ut mer energi än vad som stoppas in. Allt annat är skitsnack, med en verkningsgrad på 100%.
Citera
2009-02-15, 23:36
Medlem
Andremasks avatar
Det finns inga bilder på skapelsen?

För som det är skrivet i artikeln så låter det ju som att detta är någon som vilken hemmapulare som helst skulle kunna få till. Och om så skulle vara fallet, varför ända in i hälsingeskogarna har då inte alla hemmapulare gjort detta redan?

Känns som att detta är på "mythbusters"nivå!
Citera
2009-02-15, 23:38
Medlem
Här är artikeln för de intresserade

Jans Volvo rullar på vätgas
HANNA JOHANSSON
Inspektören på Bilprovningen trodde att det var ett skämt när Jan Johansson öppnade motorhuven för att demonstrera sin hemmabyggda vätgasmotor.
Klart är dock att den fungerar utmärkt att köra med - dessutom har den väsentligt minskat de miljöfarliga utsläppen.
Längs kringelikrokiga landsbygdsvägar i ett vintermörkt Småland susar hon fram, Jan Johanssons Volvo 142 från 1968. Bilen har förmodligen sett betydligt bättre dagar men ännu är sista milen långt ifrån rullad.
Jans Volvo är nämligen ett framtidsexperiment, driven på vätgasoch etanol - allt enligt ett klurigt hemmabygge som började med att 26-årige Jan Johansson satt och surfade på nätet.
- Av en slump hamnade jag på en amerikansk hemsida om vätgasbilar och tyckte att det verkade vara en kul grej. Egentligen är det en gammal teknik, de första vätgasdrivna bilarna kom omkring 1909. Men folk tyckte det var enklare med olja, den var väl oändlig på den tiden, ingen tänkte på miljön.
Jan och hans lillebror ville prova om det över huvud taget var möjligt att på egen hand bygga och installera vätgasmotorer i vanliga bilar. Förra våren drog de i gång sitt projekt hemma på föräldragården utanför Ljungby.
- Det är rätt enkelt egentligen. Vatten består av väte och syre och när du leder ström genom vatten sätter du neutronerna i "obalans". Vatten- och syremolekylerna delar på sig och då får du vätgas och syrgas. Vätgasen brinner bra och funkar som bränsle, säger Jan.
Han skaffade ett vanligt vattenfilter, tog ut själva filtret ur behållaren som består av ett plaströr, muttrar och brickor, och satte in ett cellpaket bestående av en plus- och en minuspol. Till vattenbehållaren kopplade han en slang till motorn. Han borrade två hål i behållaren och genom dessa leds strömmen som gör att bilen rullar i gång.
Vid åkturerna fyller Jan behållaren med vatten och kopplar på strömmen. Vätgasen produceras samtidigt som han kör.
- Jag var lite nervös första gången jag skulle köra, men hittills har det aldrig hänt något. Vätgas är ändå ofarligt, det kan inte hända så mycket med knallgas.
På Bilprovningen uppstod dock förvåning när Jan Johansson visade upp sitt hemmabygge. Volvon gick av olika anledningar inte igenom och när det blev dags för återbesök träffade han samma inspektör som första gången.
- Han höjde på ögonbrynen och undrade om jag hade skämtat sist. Då hade inte vätgasmotorn varit påkopplad, vilket den var den här gången. Bilen var inte alls miljövänlig från början, men vid ett nytt test visade den på en otrolig skillnad, säger Jan och lanserar en teori kring de förbättrade värdena:
- Jag tror att syret från vätgasen är väldigt bra när avgaserna eldas upp, det blir en mer fullständig förbränning i motorn och inte så mycket utanför bilen. Vattenångan som uppstår när du förbränner vätgas är ju ganska miljövänligt. Dessutom brukar jag använda vätgasen tillsammans med etanol och det ger bra värden.
Ibland måste Jan dock fuska och köra på bensin, framför allt vintertid. Då fryser vattnet till is.
- Jag vet inte hur jag ska komma förbi det problemet. Jag var inne på att lösa det hela med glykol som frostskydd, men det tål inte motorn, så nu har jag funderat på att använda ren sprit i stället. Men det här är ett stort projekt för mig, som bara är en helt vanlig grävmaskinist. Det vore kul om någon som är mer insatt och har mer pengar kunde studera vidare, säger Jan Johansson.
HANNA JOHANSSON hanna.a.johansson@dn.se 08-738 10 00
Citera
2009-02-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Det spelar ingen roll hur fort reaktionen fortskrider. Reaktionen är precis som den ser ut;
2H2O + Energi <-> 2H2 + O2
Om du tar vatten och en gnutta energi (exempelvis elektricitet via elektrolys), får du ut vätgas och syrgas, det vill säga, spjälkat vatten. Dessa gaser kan du sedan förbränna och få ut, ja du gissade rätt, vatten och energi. Samma energi faktiskt. Nej inte mer energi, utan med 100% verkningsgrad och en himmelsmotor, exakt samma mängd energi. Alltså;
Den energi som åtgår att spjälka vattnet kommer att lagras mycket ineffektivt som vät- och syrgas.
Det går inte på något vänster, hur man än vänder och vrider det, att få ut mer energi än vad som stoppas in. Allt annat är skitsnack, med en verkningsgrad på 100%.
Med lönt menar jag en väldigt mycket högre verkningsgrad än 25%. Det är i dagsläget för dyrt att tillverka vätgas från vatten för att det skall vara intressant att använda som bränsle (om man ignorerar alla problem med transport och lagring). Om man med en bra katalysator kan få upp verkningsgraden till 80% kanske det skulle bli intressant att använda vätgas som bränsle. Förutsatt att man kan lösa problemet med att lagra det förstås.
Citera
2009-02-15, 23:47
Medlem
Andremasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clawcomp
- Jag var lite nervös första gången jag skulle köra, men hittills har det aldrig hänt något. Vätgas är ändå ofarligt, det kan inte hända så mycket med knallgas.

- Jag tror att syret från vätgasen är väldigt bra när avgaserna eldas upp, det blir en mer fullständig förbränning i motorn och inte så mycket utanför bilen. Vattenångan som uppstår när du förbränner vätgas är ju ganska miljövänligt.

Jag skulle vilja ta en diskussion med Hanna Johansson på DN Motor angående Termodynamik/Förbränningsmotorlära...

För det första: Vätgas ofarligt? Grabben kanske skulle behöva läsa på om Hindenburg.

Hans gamla 142;a drivs alltså av en kombination av Etanol/knallgas som är totalt ofarlig?
Sedan, "avgaserna eldas upp". Visst, vätgas är ett rent bränsle(inget svavel etc) men extrasyret?
Ren bluff! Man kan åstadkomma samma sak för att få ner NOx, HC-halt mfl. genom att trycka in uteluft i avgassystemet.

Tror det är dags för DN att anställa en journalist som har grundläggande kunskap i det de ska skriva om!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in