• 1
  • 2
2009-02-14, 10:47
Bannlyst
hej jag har bärbar compaq nc6320 problemt började windows startade med fel medelande jag försökte installera om windows men dator installatione kan inte installar kolla hårdisken kopplingar eller du behöver köra ett installationsprogram eller diagnostikprogram levererat av maskintillverkan i bios finns diagnostikprogram och körde test ok säger hdd ingen fel
jag tog bort hdd och satte på min stationdator och formaterat hdd och installerat windows xp och kopplade till baka på bärbardator när jag sätta på dator säger ett diskläsfel uppstod är nån kan hjälpa mig med det här problemet jag vet inte kanske måste ändra något på bios om det måste vad är det som ska ändra
Citera
2009-02-14, 11:03
Medlem
Uber0ns avatar
Om du inte har ändrat något i BIOS innan det här hände så ska du inte behöva ändra tillbaka något heller. Det är dock ingen bra idé att installera XP från en annan dator, eftersom den då lägger in fel drivrutiner...

PS. Det är ganska ansträngande att läsa inlägg utan vettig stavning och grammatik. Du lär få mer hjälp om du snyggar till inlägget lite och sätter en passande rubrik
Citera
2009-02-14, 11:51
Bannlyst
när man ska starta min laptop så kommer det fram 5 val:
Felsäkert läge
Felsäkert läge med nätverk
Felsäkert läge med kommandotolk
Senaste fungerande inställningar
Normalt

När jag väljer normalt börjar Windows ladda helt vanligt...

men den laddar och laddar hur länge som helst och vägrar gå in på datorn
Citera
2009-02-14, 12:03
Bannlyst
hej Uberon
jag fick det här meddelande
ett fel uppstod och windows har stängts för att förebygga problem med din dator .om detta är första gång du ser detta meddelande bör du starta om dator. om meddelandet visas igen . bör du utföra följande steg kontrollera om datorn har några virus .tar bort alla hårdiskar eller hårddiskstyrenhetet som nyligen installerats . kör chkdsk /f
teknisk information
stop: 0x0000007b (0xf79f7524,0xc0000034,0x00000000)
jag körde chkdsk ingen badsektor
tror du det är virus i dator
Citera
2009-02-14, 12:16
Moderator
Snuffelbutts avatar
Då är det bara köra en klassisk formatering på det hela!
Citera
2009-02-14, 12:32
Bannlyst
jag försökte men när installations frogram kör
kommer 3 altervativet tryck retur om du vill intallara r för reparation
och f3 för avsluta
jag trycker på retur för installation fick jag ett meddelande säger det går inte att hitta någon hådisk på dator
kontrollera att hdd är inkoplade och ordentligt ansluten till datorn .kontrollera också att alla hdd maskinvarukonfiguration är korrekta .du kanske behöver köra ett installationsprogram ell ett diagnostikprogram levererat av makinvarutillverkaren tryck f3 för att avsluta
jag har körde självtestalternativ för hdd från bios och hittar ingenn fel
Citera
2009-02-14, 12:38
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mljny
jag försökte men när installations frogram kör
kommer 3 altervativet tryck retur om du vill intallara r för reparation
och f3 för avsluta
jag trycker på retur för installation fick jag ett meddelande säger det går inte att hitta någon hådisk på dator
kontrollera att hdd är inkoplade och ordentligt ansluten till datorn .kontrollera också att alla hdd maskinvarukonfiguration är korrekta .du kanske behöver köra ett installationsprogram ell ett diagnostikprogram levererat av makinvarutillverkaren tryck f3 för att avsluta
jag har körde självtestalternativ för hdd från bios och hittar ingenn fel

Googla på Windows xp + sata drivrutiner. Problemet ligger i att du måste ha drivrutiner för din sata hårddisk. Det fixar du genom att lägga in dom på en skiva och medans windows installationen så trycker du på F8 eller den knappen som windows frågar efter. Sen så stoppar du in skivan med drivrutinerna.
Citera
2009-02-14, 12:48
Medlem
927s avatar
det kan va disken som är paj men för att disken ska hittas vid installation så leta efter raid i bios och inaktivera det
Citera
2009-02-14, 13:01
Bannlyst
ingeting funkar
Citera
2009-02-14, 13:01
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mljny
ingeting funkar

Inte det jag skrev heller?

I såna fall så är nog disken paj, kolla om du ens ser den i bios.
Citera
2009-02-14, 13:22
Moderator
MondoBizarros avatar
Windows eller Hårdvara?
Jag testar med Windows, så: ÖDOI -> Windows

/Mod
Citera
2009-02-14, 13:22
Bannlyst
ja den finns i bios onch när jag startar dator kommer på Felsäkert läge
Felsäkert läge med nätverk
Felsäkert läge med kommandotolk
Senaste fungerande inställningar
Normalt

När jag väljer normalt eller en av de altarnative som finns upp börjar starta om datorn

men den laddar och laddar hur länge som helst och vägrar gå in på datorn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in