• 1
  • 2
2009-02-13, 23:43
Medlem
techno_the_kings avatar
Tjena alla nissar

får om drygt 1 månad stora ekonomiska besvär
pga arbetslöshet & minimal inkomst

jag kommer att få ut alfakassa 320kr dygn
räknade ut att det blir på ett ungefär 4600kr efter skatt
med lån & hyra så räcker pengarna inte till på långa vägar & jag kommer att få problem & måste därför försöka att söka bidrag så att allt inte går rätt åt helvete för mig

så nu är min fråga vilka bidrag kan jag söka?

lite info
bor i en bostadsrätt som min morsa är skriven på
hyran på denna ligger på 2381kr månad
har lån på ca 4000 månaden + lite småskit

& till alla besserwissrar som säger att man ska jobba istället för att gå på bidrag

ja jag jobbar hellre än går på bidrag folk på mitt förra jobb kallade mig tom för arbetsnarkoman & är van vid att leva på en lön som ligger på mellan 15-20 000 efter skatt

söker extremt mycket jobb nu men kammar noll på dom flesta ställen
sökt i hela 15 städer hitills
allt ifrån städjobb till tom chefsjobb
börjar att bli smått desperat här investerade tom pengar på ett truckkort
bara för att försöka sticka ut ifrån mängden av arbetssökanden

kan jag tex få bostadsbidrag?
alla tips är välkomna & onliners kan hålla sig ifrån denna tråd tack..
Citera
2009-02-14, 00:01
Medlem
sasos avatar
tror akassa är de enda
men under sommarn brukar det vara lättare och få jobb
vad jobbade du med innan?
Citera
2009-02-14, 01:12
Medlem
techno_the_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
tror akassa är de enda
men under sommarn brukar det vara lättare och få jobb
vad jobbade du med innan?
Entreprenör åt Proffice
företaget vi var uthyrda till tog bort helgskiftet & då behövdes vi inte längre & Proffice kunde inte fixa något nytt åt oss

borde igentligen ha gått med i akassan för länge sen då hade man haft fullt bidrag men tyvärr så blev det aldrig av
sen så lovade Proffice mig att vad som än skedde så skulle jag få behålla min fasta anställning då min sjukfrånvaro mm var exemplarisk
men så blev det tyvärr inte

bara hoppas på att dom hittar något nytt åt mig rätt snart
så att jag får tebax min fasta anställning..
Citera
2009-02-14, 11:06
Medlem
Ett tips från coachen, lite aldrig på en arbetsgivare

Visst, de flesta är humana men de ser alltid om sitt eget hus i slutändan. Förstår verkligen inte hur du med bostadsrätt kan undgå att inte gå med i a-kassan. Ett alternativ kan ju vara att ta den dyra vägen, med andra ord sälja bostadsrätten och få leva med den eventuella skuld som blir kvar på den som ett vanligt privatlån. Förstår dock att det inte är någon väg du vill gå.

Bostadsbidraget beräknas på årsbasis så det kan du säkerligen få om jag inte är ute och cyklar. Du skulle nog redan nu kunna ansöka om det, bara se till att räkna ut dina inkomster för det här året så får du se hur mycket du får. Finns också ett "program" på deras sida där du kan räkna ut ditt bidrag preliminärt. Men eftersom du kommer dra in några löner i år så kan du väl inte förvänta dig alltför stora summor därifrån. Förresten, stryk det här med bostadsbidraget såg jag nu Du är fortfarande mammas pojke och då fungerar det inte. Du måste själv stå på bostaden.....

Du har väl två alternativ enligt mig.

1. Sälj skiten, bostaden och allt vad det innebär.

2. Ta ett ordentligt privatlån och belåna dig över en tid och hoppas på att du hittar dig ett jobb snabbt Det är väl dock inget jag rekommenderar dig för risken är väl att du bränner allt snabbt som fan med utekvällar och så vidare med tanke på hur smart du varit innan.

Kan inte låta bli men arbetsnarkoman med en lön på 15-20 tusen låter lite väl mastigt för mig. Du skulle ha en riktigt pissig lön för att kallas arbetsnarkoman och ha de inkomsterna.
Citera
2009-02-14, 12:11
Medlem
Zarkans avatar
Jag har en liknande fråga... Eller, samma fråga faktiskt, fast annorlunda omständigheter.

Jag är 19, har flyttat hemifrån för någon månad sen, varit arbetslös till och från i ett år och försöker bedriva en egen verksamhet som helt enkelt går skitdåligt. Vad finns det för bidrag jag kan söka?

A-kassa är ute ur bilden... Hur funkar bostadsbidrag? Vad finns det mer, typ socialbidrag?
Citera
2009-02-14, 14:51
Medlem
techno_the_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locos

Kan inte låta bli men arbetsnarkoman med en lön på 15-20 tusen låter lite väl mastigt för mig. Du skulle ha en riktigt pissig lön för att kallas arbetsnarkoman och ha de inkomsterna.
Ska jag vara ärlig så vart jag kallad för detta den ggn jag jobbade dryga 210h på 1 månad (blev mycket extrajobb den månaden & givetvist så ställde man upp)
men har även blivit kallad för detta då jag aldrig var sjukskriven

pratade med min syrra & hon sa att jag kan söka bostadsbidrag & detta trots att jag bor i en bostadsrätt
stämmer verkligen detta?
Citera
2009-02-14, 15:06
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Ska jag vara ärlig så vart jag kallad för detta den ggn jag jobbade dryga 210h på 1 månad (blev mycket extrajobb den månaden & givetvist så ställde man upp)

pratade med min syrra & hon sa att jag kan söka bostadsbidrag & detta trots att jag bor i en bostadsrätt
stämmer verkligen detta?

Beror på hur hög hyra du har och hur mycket du tjänat under åren.
Du kan jo söka bostadsbidrag och få pengar därifrån om du hittar på inkomst och hyran men du kan bli återbetalningsskylldig nästa år och deras ränta ligger på dryggt 6%.
Citera
2009-02-14, 15:20
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkan
Jag har en liknande fråga... Eller, samma fråga faktiskt, fast annorlunda omständigheter.

Jag är 19, har flyttat hemifrån för någon månad sen, varit arbetslös till och från i ett år och försöker bedriva en egen verksamhet som helt enkelt går skitdåligt. Vad finns det för bidrag jag kan söka?

A-kassa är ute ur bilden... Hur funkar bostadsbidrag? Vad finns det mer, typ socialbidrag?
Det är nog kört att få socialbidrag om du presenterar dig som enskild företagare.
Citera
2009-02-14, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king

stämmer verkligen detta?

Läste du inte vad jag skrev! Din mor står på din bostadsrätt=inga stålar....

Vad mycket pack här kom in nu då som först nu förstått nyttan med att vara med i en a-kassa....
Citera
2010-04-24, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkan

Jag har hört något om att man kan få vad de nu hette men "starta-eget-bidrag" eller egen verksamhetsbidrag.. kolla med AF dom borde ha koll på de
Bostadsbidrag borde du kunna så länge din årsinkomst inte överstiger 94 000.
Sen varierar bostadsbi. mellan 100-1800 kr..
Citera
2010-04-24, 15:28
Medlem
Bostadsbidrag eller soc., men då måste du stå på lägenheten!

A-kassa och bostadsbidrag kan du få samtidigt.
Citera
2010-04-24, 18:35
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Fox
Jag har hört något om att man kan få vad de nu hette men "starta-eget-bidrag" eller egen verksamhetsbidrag.. kolla med AF dom borde ha koll på de
..
´

Tror man måste fyllt 25 för att få Starta-eget bidrag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in