2009-02-13, 20:37
Medlem
Alba_08s avatar
Tja!!

Jag och en polare ska lana men han har fått problem med sin dator. En Dell dator(suck). Jag är totalt värdelös när det gäller Dell datorer men iallafall. Innan han kom så fungerade datorn helt perfekt, men när han packar upp den hos mig och startar den så kommer det upp en text som säger att Windows\system32\config\system är skadad och vi bör reparera Windows.

Det ser jag som en enkel uppgift, in med XP-skivan och reparera. Men tydligen så är det inte så enkelt... När han ska välja hårddisk så hittas det inga delar att reparera på. Varför vet jag inte.

Han har även lite Dell skivor, dock inget som jag ser kan hjälpa. Dessa skivor finns att tillgå:
Dell LCD Monitor
Keyboard Software
Sonic CinePlayer Software
ResourceCD

Jag vill ha en sorts återställnings skiva men det finns tydligen inte för det är alla skivor han har fått av Dell.

Hoppas ni har något bra svar
Citera
2009-02-13, 20:57
Medlem
Caputskis avatar
Ring supporten, fixa en OS skiva, kör en repair eller en chkdsk
Citera
2009-02-13, 21:28
Medlem
Oberleutnants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caputski
Ring supporten, fixa en OS skiva, kör en repair eller en chkdsk

Jo " chkdsk /r " brukar ofta fixa sådana problem
Citera
2009-02-13, 22:14
Medlem
Alba_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oberleutnant
Jo " chkdsk /r " brukar ofta fixa sådana problem

Någon som kan förklara vad detta " chkdsk /r " betyder ? Är det en slags förkortning av checkdisk ? Hur startar man detta isåfall ?
Citera
2009-02-14, 03:40
Medlem
Flashen1961s avatar
Läs här http://support.microsoft.com/kb/314058/sv hur du kommer in till Återställningskonsollen och sen kör du chkdsk /r och vill du få fram fler växlar som kan användas med chkdsk kör du chkdsk /?
Citera
2009-02-14, 16:33
Medlem
Alba_08s avatar
Vi har nu prövat med chkdsk. Men det fungerar inte. När vi skriver chkdsk /p eller /r så kommer det bara upp ett meddelande där det står, "Volymen verkar innehålla ett eller flera oåterkalleliga problem."
Citera
2009-02-14, 21:13
Medlem
Flashen1961s avatar
Dags att köra diagnostikprogram på den datorn då för att kolla hälsan på hårddisken.

Ladda ner UBCD från t.ex http://www.ultimatebootcd.com/ för där hittar du "Hard Disk Tools" för flera märken så prova dig fram om du inte vet vilken hd det är i datorn. Alternativet är att öppna datorn och kolla efter emn det brukar sluta med att man får plocka ur hd för att fysiskt se vad det är för hd.
Citera
2009-02-14, 23:59
Medlem
Alba_08s avatar
Hittar inte vad det är för hårddisk, tror bara jag vet vilken hårddisk är. Vill inte plocka ut den eftersom det är som sagt en DELL dator och allt sitter hur konstigt som helst och jag vet inte hur jag tar ut det. Bara att ta loss chassit är ju en gåta i sig.

Men om det inte är rätt, vad händer då ? Det händer inget med datorn ? Om jag väljer fel test ?
Citera
2009-02-15, 01:49
Medlem
Flashen1961s avatar
Har själv kört Seagates test av hd på en Samsung utan att det hände nått med den mer än att den vibrerade ganska mycket. Senare test av SMART-värdena visade att den disken var i perfekt skick så nej jag tror inte att det händer någoo om du väljer fel test men programmet brukar tala om vad det är för disk och då kan man av det utläsa vilket fabrikat det är.

Posta annars vad testprogrammet säger vad det är för modell här så listar vi nog ut det isf.
Citera
2009-02-15, 03:00
Medlem
Alba_08s avatar
Tror jag fixade det. Gjorde testet och det fungerade så antar jag att det var rätt test jag valde. I alla fall var där inget fel på hårddisk. No erros found för att vara mer exakt. Men ändå så funkar inte CHKDSK :/.
Citera
2009-02-15, 17:52
Medlem
Flashen1961s avatar
Då kan det vara dags för en fullständig format o ominstallation av OS men om det finns data som behöver räddas kolla in BartPE isf som kan hjälpa dig rädda datan med hjälp av externa enheter bl.a.
Citera
2009-02-15, 19:22
Medlem
Prova detta innan du gör något annat, Man kopierar system från repair-biblioteket lite omständigt men brukar hjälpa.

http://support.microsoft.com/kb/307545/sv

Edit: Sorry gömde att det var en OEM installation:
"Varning! Följ inte anvisningarna i den här artikeln om datorn har ett OEM-installerat operativsystem. System-registreringsdatafilen i OEM-installationer skapar lösenord och användarkonton som inte fanns tidigare. Om du följer anvisningarna i den här artikeln kan du kanske inte logga in i återställningskonsolen igen för att återställa de ursprungliga registreringsdatafilerna."
Senast redigerad av zazze 2009-02-15 kl. 19:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in