• 1
  • 2
2009-02-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Något sådant verkar ännu ej kunna åstadkommas med annat än opålitliga, förvetenskapliga metoder som introspektion. Tyvärr, ty idén attraherar mig.
Introspektion ¨är mycket viktigt, men svårt att mäta hur pass objektivt introspektiv någon är.

Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Precis som Tillbakadragen redan var inne på - vilka indicier finns det för att tänkandet har en trädstruktur över huvud taget? Vi kan rent arbiträrt välja att strukturera tänkandet efter ett träd (för en struktur är ju inte i sig mer riktig än någon annan), men skulle inte det vara lite som att fånga regndroppar med fjärilshåv?
Nja, trädstrukturen kändes bara logisk och överskådlig för sinnet. För att inte göra det onödigt komplicerat för sig.
Citera
2009-02-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
"Personlig ideologi" känns som en självmotsägelse.
Är inte all ideologi gruppbaserad, delad mellan individer?
Det jag tycker blir bara en ideologi när andra tycker liknande.
Öö ja termen var kanske inte den bästa men jag tror du förstår vad jag menar i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
"Träd" är för övrigt en intressant metafor i sammanhanget.
Finns det rötter också?

Fast vad är poängen, vill man jämföra olika personers träd?
Vad skulle det ge...
Är det inte mer praktiskt att jämföra gruppers träd?

Här är en möjlig metod för det hela,
om man känner för att "connect the dots" så att säga:
http://en.wikipedia.org/wiki/Connectionism
Tanken vara att få en så klar och tydlig bild av det egna ideologiska trädet eller vad vi nu ska kalla det. Det är få om några individer som har en kristall klar bild av sitt inre själv. Ökad självkännedom och analysinstrument underlättar dock.

Grupper kan visst vara intressanta men det är en annan diskussion.
Citera
2009-02-14, 23:11
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentanylkonnaes
Nja, trädstrukturen kändes bara logisk och överskådlig för sinnet. För att inte göra det onödigt komplicerat för sig.

Jag skulle säga att det stora problemet med att finna en struktur är själva antagandet som ligger till grund för detta sökande - att vi genom att strukturera någonting helt plötsligt har gjort det genomlysligt, på något sätt begripligt. Det tror jag hänger ihop med vårt sätt att betrakta strukturer över huvud taget. Någonstans tror vi att det finns en "strukturbefriad" utgångspunkt som vi själva kommer ifrån när vi använder oss av en struktur. Att det skulle kunna vara så att strukturen istället dominerar oss, ägnar vi aldrig en tanke.

Men om en struktur inte kan fångas in, förklaras, utom med hjälp av en annan struktur som till exempel det tankemönster vi använder för att förstå saker (ett tankemönster som i sin tur kan fångas in av och begripliggöras av andra tankemönster), så faller vi inte bara in i en oändlig regression - vi ställs även inför faktum att strukturens strukturalitet är obegriplig för oss. Något tillspetsat uttryckt, men ändå en viktig tanke när man börjar prata om att finna struktur på tankemönster etc.
Citera
2009-02-14, 23:26
Medlem
M.BlueEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Jag skulle säga att det stora problemet med att finna en struktur är själva antagandet som ligger till grund för detta sökande - att vi genom att strukturera någonting helt plötsligt har gjort det genomlysligt, på något sätt begripligt. Det tror jag hänger ihop med vårt sätt att betrakta strukturer över huvud taget. Någonstans tror vi att det finns en "strukturbefriad" utgångspunkt som vi själva kommer ifrån när vi använder oss av en struktur. Att det skulle kunna vara så att strukturen istället dominerar oss, ägnar vi aldrig en tanke.

Men om en struktur inte kan fångas in, förklaras, utom med hjälp av en annan struktur som till exempel det tankemönster vi använder för att förstå saker (ett tankemönster som i sin tur kan fångas in av och begripliggöras av andra tankemönster), så faller vi inte bara in i en oändlig regression - vi ställs även inför faktum att strukturens strukturalitet är obegriplig för oss. Något tillspetsat uttryckt, men ändå en viktig tanke när man börjar prata om att finna struktur på tankemönster etc.

struktur är ingen som existerar där av går det ej att förklara.
Citera
2009-02-14, 23:33
Medlem
Så fort man fångat helheten hos en person så har den förändrats. Hela tiden en process. Ett växande träd, både vid rötterna och grenarna. Och ibland så kan man ta bort en gren och ersätta den med en annan, som man gör om man vill ha ett äppelträd med flera olika sorters äpplen. Man kan också flytta hela trädet från en plats till en annan. Och om trädet får lite sol eller syre så mår den dåligt. Även en gren kan förtvina utan syre eller sol medan andra grenar får mer energi. När man klipper av många grenar så växer många små vattenskott ut.

Metaforen håller, men det gör det personliga ideologiska trädet väldigt oförutsägbart. Rötterna skulle jag likna vid ens logocentristiska grund. Flyttar man trädet kan det ses som att man själv flyttar. Byter man ut grenar så kan det liknas vid att man ändrat åsikt totalt i en fråga. Grenar som dör på grund av solbrist eller syrebrist kan vara som åsikter man lämnat eller gett upp på grund av likgiltighet. Och vattenskott kan liknas vid en fragmentering av identitet/inre konflikt i olika frågor.

I vilket fall dock, så är det aldrig enbart ett "inre" ideologiskt träd. Det finns hela tiden extern påverkan. Och då är det lättare att se det inre ideologiska trädet som en reflektion av yttre påverkan. Man kan se på gräset, vinden, solen, vattnet, fåglarna, människorna, som olika faktorer på hur det inre ideologiska trädet ser ut. Eller rättare sagt, vi har inget annat att utgå ifrån. Vi kan aldrig veta om någon är arg förrän personen bankar näven i bordet. Man kan aldrig förstå att en kommentar skadar förrän personen gråter eller säger "aj". Det betyder inte att det inte finns ett inre ideologiskt träd, bara det att dess struktur uppenbarar sig bäst för oss genom dess yttre förutsättningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in