• 1
  • 2
2003-09-16, 18:47
Bannlyst
Som vi alla vet så drömmer vi varje natt. Problemet är bara att komma ihåg dem.
En teknik som jag själv tillämpar ibland är följande:

Ställ väckarklockan ca 1½ timme innan du ska upp. Ställ den gärna en bit ifrån sängen, så du måste kliva upp ur sängen för att stänga av den (glöm inte att ställa om den).
Gå sedan och lägg dig igen.
Under den här 1½ kommer du att drömma, och av någon anledning så kommer du att komma ihåg dem bättre än om du skulle ha sträcksovit hela natten.

OBS!
Det här brukar funka ganska ofta för mig, tiden och vilken tid på dygnet du ställt klockan på torde spela stor roll individuellt sett. Jag har flera gånger faktiskt lyckats styra drömmarna till något jag velat drömma om.

Prova gärna. Om så bara för att få uppskatta hur skönt det är att få somna om.
Citera
2003-09-20, 03:56
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Dom flesta människor har sömncykler som sträcker sig från en första del på ungefär fyra timmars djup sömn, som man inte drömmer i. Drömmar förekommer i den lättare REM-sömnen, drömtillståndet ligger väldigt nära att vara vaken. Under den djupare sömnen tillgodogörs kroppens fysiska behov av vila och återhämtning, en sorts reparationsfas. I djupsömnen är kroppen nästan "låst", man är i en form av fysisk paralysering, man har inte någon medveten kroppskontroll. Om man somnar i en konstig kroppställning kommer man att ha ganska ont när man vaknar. Självklart rör man sig mycket under sömnen, men det hindrar inte vissa kroppsdelar att domna bort. Under tiden är hjärnans aktivitet ganska låg, inställd på reparation och läkande.
Efter den delen kommer flera cykler på ungefär ett par timmars längd. Under den lättare sömncykeln försiggår ganska stor aktivitet i hjärnan, det är den del som ser till att "rensa hårddisken" från alla intryck och all överskottsinformation som man samlat på sig under dagen. Känslor, problem, upplevelser bearbetas också, man drömmer. När en cykel tar slut kan man vakna eller sova vidare, man ramlar ner i en lite djupare sömn än man var i tidigare, allt beroende av tid och behov. Under helgerna kan man i allmänhet sova längre på mornarna, vilket gör att folk drömmer mer. Man kan också medvetet hindra sig själv att sova en djupare sömn till exempel genom att ställa en väckarklocka på ringning på oregelbundna tidpunkter, eller kanske med att sova med fönstret öppet. Folk som bor nära en skola brukar drömma ganska mycket om mornarna. Man kan klara sig länge på att sova väldigt lite, att bara använda sin djupsömn. Men inte hur länge som helst, kroppen blir utvilad men hjärnan får inte sina behov tillgodosedda.
När man drömmer lagras minnesbilderna i korttidsminnet. Man kan säga att det är en sorts arbetsminne för hjärnans aktivitet, den behandlar det som händer för stunden. Att föra över information från korttidsminnet till långtidsminnet är en medveten aktivitet, man måste medvetet vilja komma ihåg för att göra det. En medveten handling kan vara att till exempel snabbt skriva ned vad man kommer ihåg av drömmen, för att bearbeta intrycken senare. Ett tips för dom som vill studera sina drömmar är att alltid ha penna och papper bredvid sängen. Man tror alltid att man kommer att komma ihåg sina drömmar, men korttidsminnet är faktiskt ganska kort, mellan 7 och 10 minuter ungefär. Man kan jämföra processen med att minnas telefonnummer. Jag frågar en person bredvid mig om ett telefonnummer, han säger det, jag går till telefonen, ringer mitt samtal. dagen efter ska mycket till för att jag ska komma ihåg siffrorna om det inte är ett viktigt nummer.

Vad är kontentan av det hela ? Man drömmer mycket på morgonen, man kommer bara ihåg dom när man vaknar, och vill man kunna berätta dom för resten av familjen är det ganska bra att skriva ner dom....
Citera
2003-09-20, 21:48
Medlem
Asmodeuss avatar
Tippi Hedren:
Har ju hört att det undermedvetna kan meddela oss
saker genom att peta in "symboler" i drömmarna?
Eller är det så att drömmar bara består av förvrängda minnen
och fantasier?
Citera
2003-09-20, 23:16
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Svårt att svara på, jag har ingen aning faktiskt. Eftersom kortidsminnet är ganska kort så om man inte vaknar så försvinner minnet allteftersom korttidsminnet blir fullt, det som kommer in i ena änden går ut i andra änden. Om jag drömmer i trettio minuter och vaknar kommer jag bara att komma ihåg dom sista tio minutrarna ungefär. Det gör att dom saker ens undermedvetna försöker säga en inte går fram, hjärnans sätt att hantera det är helt enkelt att upprepa drömmen eller själva poängen så pass många gånger att man till slut fattar vad det handlar om. Återkommande drömmar är alltså viktiga, även om man inte själv förstår innebörden kanske man bör analysera drömmen tills man förstår.

För ett tag sedan var jag var inblandat i ett stort projekt som höll på att gå överstyr. Jag hade en ledande roll, och det föll på mig att försöka få projektet på fötter igen. Under tiden hade jag en dröm om att jag var på sargassohavet, ett stort hav med tång och ytnära vattenväxter. Massor av båtvrak låg och flöt överallt, allt från små motorbåtar till stora atlantågare. Jag åkte runt bland båtarna tills jag hittade en gammal amerikansk hjulångare, en mississippi-båt. Den låg och flöt och hade slagsida, den hade tagit in vatten, men ännu inte sjunkit. Den var sliten och det växte alger på väggarna. Jag bordade fartyget och gick runt och inspekterade, en sorts upptäcktsfärd. Bland annat hade båten ett badrum av psuedo-posh 80-tals standard, creme eller cerisefärgad toalettstol, hemska tapeter. När jag vaknade tyckte jag det var en ganska fräck men märklig dröm. Tills jag gjorde kopplingen mellan min arbetssituation och att vara ombord på "ett sjunkande skepp". Innan drömmen hade jag inte gjort den kopplingen, men att få en insikt om sakernas tillstånd är fick mig att inse vad som höll på att hända med projektet, det höll på att gå i sank.

Generellt kan man säga att återkommande drömmar eller drömmar som ger väldigt starka intryck, är meddelanden från ens undermedvetna. Man kan ha medvetna blockeringar i sitt vakna liv, man kanske av olika anledningar inte vill att saker och ting ska var som dom faktiskt är. Drömmar kan vara ett sätt bli medveten om sådana blockeringar.

Jaha, intressant. Finns det då inget enkelt sätt att komma ihåg så mycket som
möjligt från en dröm?
Citera
2003-09-21, 12:27
Medlem
Är ni såhär intresserade allihopa, börja med Lucid Dreaming. (Medvetet drömmande). Det sammanfattar i princip allt ni frågar om här och tar dessutom ett steg längre.

Jag har lyckats några gånger.

http://www.lucidity.com
http://www.ld4all.com
Citera
2003-09-21, 13:46
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xinote
Är ni såhär intresserade allihopa, börja med Lucid Dreaming. (Medvetet drömmande). Det sammanfattar i princip allt ni frågar om här och tar dessutom ett steg längre.

Jag har lyckats några gånger.

http://www.lucidity.com
http://www.ld4all.com
Oerhört intresserad av det, men för lat för att försöka
Citera
2003-09-21, 17:10
Medlem
Jag lovar dig, det är värt det. Första gången du upptäcker att du drömmer kommer du bli så exhalterad att du vaknar.

Jag behövde bara öva i ca. 2 veckor innan jag blev lucid första gången och då jobbade jag inte ens särskilt hårt. Skrev upp mina drömmar på morgonen och intalade mig att jag ville bli lucid varje natt.
Citera
2003-09-21, 19:42
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xinote
Jag lovar dig, det är värt det. Första gången du upptäcker att du drömmer kommer du bli så exhalterad att du vaknar.

Jag behövde bara öva i ca. 2 veckor innan jag blev lucid första gången och då jobbade jag inte ens särskilt hårt. Skrev upp mina drömmar på morgonen och intalade mig att jag ville bli lucid varje natt.
Alright.
Får väl anstränga mig då ( )
Citera
2003-09-23, 19:34
Medlem
BTK Kivis avatar
VafaN? Nästans varannan gång man drömmer vet man om det också. Och när man blir tillräckligt medveten för att kunna gjöra det roliga (pöka på fotomodeller, inventera systembolaget) så vaknar man automatiskt. Det går inte att hindra hur mycket man än försöker och det går aldrig att komma in i samma dröm igen
Citera
2003-09-29, 11:54
Medlem
kisens avatar
Jag tror orsaken till att man vaknar när man drömmer såna mysiga/roliga saker är att man blir för uppspelt/upphetsad och hjärnan helt enkelt höjer medvetandenivån så att man vaknar. Jag har haft jättehärliga drömmar som jag vaknat av, för att de varit så starka.
Citera
2003-10-05, 00:26
Medlem
Tankards avatar
Detta låter tufft men nu vill jag läsa lite "tripprapporter" Vad har ni som behärskar detta tagit er för med superkrafterna man kan ha i drömmarnas värld ?

Minns att när jag var liten så kom det ibland en röst som frågade om jag ville vakna eller fortsätta sova, hur klart och tydligt som helst och jag kände mig helt medveten på nå't vis och kunde bestämma hur jag skulle göra. Det har dock aldrig hänt mig som vuxen.
Citera
2003-10-06, 21:04
Medlem
BTK Kivis avatar
you're a sick, sick puppy
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto