• 1
  • 2
2009-02-13, 16:10
Bannlyst
Tjena!
Det är så på tisdag ska jag köra en fotbollsmatch, alltså viktigt. Måste va med på den. Och jag är förkyld och halsont, pga duschade med kallt vatten (vilket var jätte skönt ), torkade mig och satt med kalsonger.

Vad är nu eran bästa tips för att bli friskt snabbt lr på 2 dagar.
Något man ska äta/dricka några gånger per dag?
Citera
2009-02-13, 16:15
Medlem
micaeles avatar
Du har inte blivit förkyld på grund av duschen eller att sitta med kalsonger i alla fall. Det är en allmänt utbredd myt att förkylningar kommer från sådana saker.

Med det sagt, är nosspray en bra sak att bruka då du kommer vara tjock i näsan i säkerligen en vecka framöver. Halsen kan du lindra med mjuk och len dricka och receptfria tabletter du hittar lite här och där. Annars finns det inte mycket man kan göra.
Citera
2009-02-13, 16:17
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desivle
Tjena!
Det är så på tisdag ska jag köra en fotbollsmatch, alltså viktigt. Måste va med på den. Och jag är förkyld och halsont, pga duschade med kallt vatten (vilket var jätte skönt ), torkade mig och satt med kalsonger.

Vad är nu eran bästa tips för att bli friskt snabbt lr på 2 dagar.
Något man ska äta/dricka några gånger per dag?

Drick en flaska whisky om dagen!
Citera
2009-02-13, 16:34
Medlem
torstenhingstens avatar
Undvik febernedsättande tabletter om du inte absolut måste...( om du nu har feber)
Citera
2009-02-13, 17:43
Medlem
Plutuss avatar
Vila+mycket vatten+bra mat skulle jag rekommendera.
Citera
2009-02-13, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Du har inte blivit förkyld på grund av duschen eller att sitta med kalsonger i alla fall. Det är en allmänt utbredd myt att förkylningar kommer från sådana saker.

Med det sagt, är nosspray en bra sak att bruka då du kommer vara tjock i näsan i säkerligen en vecka framöver. Halsen kan du lindra med mjuk och len dricka och receptfria tabletter du hittar lite här och där. Annars finns det inte mycket man kan göra.

Hur kan du vara så säker?
Då måste det vara på grund utav: antigen smittad av familjemedlem lr druckit ca 7 kopp te på 1.30 timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av torstenhingsten
Undvik febernedsättande tabletter om du inte absolut måste...( om du nu har feber)

Har tyvär inte feber, inte nämnt de heller.
Citera
2009-02-13, 18:36
Medlem
Methones avatar
Var noga med hygien, drick c-vitamin(?) ät frukt. Ät bra.

Och somsagt det är inte kyla som orsakar förkylning utan bakterier. Det man får vid kyla kallas väl typ snuva? Kan vara ganksa irriterande om man cyklat till träningen och sen måste snyta efter turen.
Citera
2009-02-13, 18:38
Medlem
torstenhingstens avatar
Citat:
Hur kan du vara så säker?
Då måste det vara på grund utav: antigen smittad av familjemedlem lr druckit ca 7 kopp te på 1.30 timmar.

Har tyvär inte feber, inte nämnt de heller.

Tyvärr? jaja konstigt att du vill ha feber.

MAn blir aldrig sjuk pga av kyla men det kan vara en indirekt orsak att man blir sjuk då ens immunförsvar blir sämre och du smittas lättare av andra personer

Virus eller bakterier orsakar förkylning..
Citera
2009-02-13, 18:48
Bannlyst
Då måste jag ha feber fast jag inte märkt det?
Har tänkt och ta "smärtstillande, inflamationsdämpande, febernedsättande" / Eox.. Ska jag?
Citera
2009-02-13, 19:09
Medlem
torstenhingstens avatar
Citat:
Då måste jag ha feber fast jag inte märkt det?
Har tänkt och ta "smärtstillande, inflamationsdämpande, febernedsättande" / Eox.. Ska jag?
nej
Citera
2009-02-13, 19:15
Medlem
Stryops avatar
Du blev förkyld pga du hade bakterier i kroppen som idla och slogs ut när du duschade kallt.

Drick mycket C-vitaminer (inte för mycket). Sov mycket , var inte för kall och inte för varm, sitt inte vid datorn, överansträng dig inte.

Egentligen finns det inga botemedel mot förkylning..
Citera
2009-02-13, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stryop
Du blev förkyld pga du hade bakterier i kroppen som idla och slogs ut när du duschade kallt.

Drick mycket C-vitaminer (inte för mycket). Sov mycket , var inte för kall och inte för varm, sitt inte vid datorn, överansträng dig inte.

Egentligen finns det inga botemedel mot förkylning..
C-vitamin lär inte hjälpa: http://www.newsweek.com/id/70628
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in