• 2
  • 3
2009-02-13, 14:29
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Ska rationen alltid vara överställd känslan? Det är inte någon självklar fråga. Ifall känslolivet och det rationella medvetandet går skilda vägar i till exempel familjefrågor (man kanske älskar sin bror och försöker ge honom mat och husrum fastän han knarkar och behöver komma in på behandlingshem), hur berättigar vi rationens suveränitet över känslan? I det fallet kanske det är lättare att fördöma den "omtänksammes" handlande och åsikter eftersom det rör sig om en björntjänst. Men om en mor bestämmer sig för att trotsa lågorna fastän hon säkerligen kommer att omkomma, i jakt på sitt instängda barn, kan vi då lika snabbt fördöma hennes irrationella beteende?

I ett större perspektiv kanske vi ser att även allmänt erkänt "rationella" åsikter är uppbyggda i ett irrationellt sammanhang. Det är rationellt att anse att mord är dåligt. Samtidigt lider världen av överbefolkning, vi behöver kanske rent logiskt sett bli färre. Vilken logik ska man luta sig mot när man gör en bedömning av någons åsikter?

jag tror att du har en bra poäng där. Vi styrs mycket av våra känslor. sen är det fråga om det är känslor som styr våra tankar eller om det är tankar som styr våra känslor. Det går nog åt boda hållen.
Citera
2012-09-15, 18:43
Medlem
Beror på 'åsikten', t.ex. är det ren idioti kanske man kan fråga ''Varför skulle man respektera idioti?'' Om jag är ute och cyklar blir jag glad om nån påpekar för mig hur och på vilket sätt. Därmed är en "insikt" vunnen. Det här tramset om att man ska respektera andras åsikter skriver jag alls inte under på. Varför skulle det vara något "heligt" att man "tror" på nåt? Man kan ju ha fått det hela om bakfoten, och är det då inte något bra att bli tillrättavisad? Vad är för övrigt detta "tro på" som gör det så "heligt"?

Jag tycker inte konflikter är ett problem som sådana, det är en del av vad det innebär med "utveckling". Inte heller är ilska ett problem, det vittnar om engagemang. Affekter är väl inte problem? Så vad är det där "kränkande" och "nedlåtande" i att delta i en lärandeprocess? Ingen är väl ändå självtillräcklig från första början. Jag tycker det är respektlöst att "respektera" personens åsikt snarare än personen. Vi bör vara lojala mot personen och inte vad den tror på. Så därför är det alls inget förkastligt i det, det förkastliga är tvärtom att respektera vilken idioti som helst.
Citera
2012-09-15, 18:57
Medlem
Elmuffinss avatar
Jag tycker att för att kunna ha en åsikt måste man ha begrundat den en stund, och hittat fakta för att backa upp sina påståenden. Därav respekterar jag andras åsikter. Dock ser jag inte dessa "dumma åsikter" som åsikter, och därav gör jag allt i min makt för att visa så lite respekt som möjligt för dem. (ex. rasism)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in