Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Här är en viktig grej som många verkar strunta i:
Det betyder att ingen kan säga åt någon annan att deras åsikt är fel, eller att dom har fel när dom uttrycker sin åsikt, eller att åsikten inte är sann, eller att det är en dum eller dålig åsikt. För att, det är just deras åsikt.
Respekt skiljer sig från hänsyn och rädsla. Respekt handlar om samförstånd och idealiserande av person eller handlande. Jag vet var du står och vad du tycker, jag kanske inte håller med dig men jag respekterar dig för att du vågar uttrycka din åsikt.

När man pratar om kulturella normer brukar man få höra även där att man inte ska etikettera andra kulturer som Rätt eller Fel och bra och dåligt. Man får nog ta hänsyn till våra perifera och centrala värderingar för att förstå varför vi har dessa tendenser.
Ett program på svt2 igår påminde mig om hur svårt detta samförstånd mellan kulturer kan vara. programmet hette musikmixen:
Citat:
Män och kvinnor tillsammans - hur svårt kan det egentligen vara? Duncan Bridgeman och Jamie Catto är engelska musiker och filmmakare som reser runt jorden för att skapa tidernas största globala jamsession. Deras resa tar dem till Sydafrika, Thailand, Indien, Europa och Amerika där de möter både musiker och några av världens ledande livsfilosofer.
Programmet tog up våldtäkt/övergrepp ämnet och när intervjuaren frågade en afrikansk man om vad man tyckte angående sex med sina fruar utan konsensus svarade han med ett flin att det är
absurd att tänka så i deras kultur. En kvinna finns där för mannens skull och om mannen vill ha sex så kan inte kvinnan neka hans begäran. "it is her duty" sa han slutligen.
oftast tänker inte vi så, speciellt inte i Sverige. men ändå får vi inte kalla sådana normer i andra kulturer för "fel" eller "dåligt". samma sak gäller andras åsikter, de ska inte dömas.
Det kanske inte finns någon Rätt sätt att vara/tänka men en grund för de borde ändå finnas. Om mord är straffbart i alla(?) samhällen varför kan det inte finnas fler globaliserade etiska regler? så som att inte tvinga ens fru till sex. misshandel, könsstympning och så vidare är ytterligare ämnen att ta up.
Det finns anknytning mellan kulturella normer och Individuella åsikter. Om ens åsikter bygger på värderingar finns alltid risken för att dessa värderingar uppstått från opålitliga källor. religion kan vara en av de. Om ens åsikter bygger på en gemensam grund istället tode det finnas större chans att enas och om inte det åtminstone respektera varandras sätt att tänka då vi använt oss utav samma verktyg. Förnuft?